• Viimsan

Bebis ammar hela kvällen tills han kräks

Har en liten kille på 2 månader som från ca 19 tiden på kvällen tills han somnar vid 01 vill amma konstant. Det kan jag väl stå ut med men problemet är att han efter några timmar, typ nu vid 22- tiden verkar bli proppmätt, ont i magen och kräks. Vi rapar så klart ned jämna mellanrum så det är inte luft som är problemet. Han vägrar napp och skriker om man tar bort honom från bröstet för länge.. tror han egentligen bara vill ligga och myssnutta men det kommer ju mjölk. Så nu kräks han över hela mig med jämna mellanrum och sen fortsätter han äta. Vet inte om det finns nånting att göra åt detta, mer än att ta bort honom från bröstet och låta honom skrika ett tag så magen hinner tömma ned lite mjölk.. eller?

• Svar på tråden Bebis ammar hela kvällen tills han kräks
  • lövet2

Det ska vara så. I den åldern ska babyn äta tills det svämmar över på kvällarna. Se det som att han "laddar upp" inför natten, så han klarar av att sova lite längre i sträck.

• EpicNurse
    lövet2 skrev 2017-11-25 22:48:24 följande:

Det ska vara så. I den åldern ska babyn äta tills det svämmar över på kvällarna. Se det som att han "laddar upp" inför natten, så han klarar av att sova lite längre i sträck.

Va? Vadå det ska vara så? Det ska det inte alls, men det är inget konstigt eller ovanligt OM det är så.

Ts, Bebisar behöver ofta väldigt mycket närhet på eftermiddag/kväll/natt pga mycket intryck under dagen. Ibland äter de mycket och länge om det är något annat i magtrakten som besvärar. Om dom är oroliga, har magknip, gas eller så. Det är för att de inte kan skilja på hunger och annan smärta/känsla i magen.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Em)

Min son gjorde samma sak, gäller att bunkra upp med mycket tvättlappar och låta bebisen hållas. Sover han bra på natten? Det gjorde min son, vaknade bara 1-2 ggr mellan 23-09 tills han blev 3,5 månad, då blev sömnen dålig troligtvis på grund av utvecklingssteg.

• lövet2
    EpicNurse skrev 2017-11-25 22:56:25 följande:
    Va? Vadå det ska vara så? Det ska det inte alls, men det är inget konstigt eller ovanligt OM det är så.

Ts, Bebisar behöver ofta väldigt mycket närhet på eftermiddag/kväll/natt pga mycket intryck under dagen. Ibland äter de mycket och länge om det är något annat i magtrakten som besvärar. Om dom är oroliga, har magknip, gas eller så. Det är för att de inte kan skilja på hunger och annan smärta/känsla i magen.
    Nu snackar vi amning här. Amning fungerar på det här sättet. Babyn äter sig proppmätt, och det svämmer över lite. Sedan äter babyn lite till - och så svämmar det över igen. Eftersom babyn behöver mer och mer mat för varje dag i den åldern, så krävs det sådana här långa pass för att mjölkproduktionen ska öka tillräckligt. Alla som ammat några barn vet att det funkar så.
  • EpicNurse
    lövet2 skrev 2017-11-25 23:02:48 följande:

Nu snackar vi amning här. Amning fungerar på det här sättet. Babyn äter sig proppmätt, och det svämmer över lite. Sedan äter babyn lite till - och så svämmar det över igen. Eftersom babyn behöver mer och mer mat för varje dag i den åldern, så krävs det sådana här långa pass för att mjölkproduktionen ska öka tillräckligt. Alla som ammat några barn vet att det funkar så.

Absolut att det ökar produktionen. Men det SKA inte vara så att bebisen ammar konstant i 6 timmar varje kväll. Det kan dock vara så.

Som sagt kan det vara så att han är orolig eller har ont i magen. Inget konstigt och mycket vanligt.

För att öka produktionen är det dessutom effektivare att amma tätt, snarare än länge.

För övrigt har jag ammat två barn och jobbar med amningshjälp.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Viimsan
    Anonym (Em) skrev 2017-11-25 22:57:37 följande:

Min son gjorde samma sak, gäller att bunkra upp med mycket tvättlappar och låta bebisen hållas. Sover han bra på natten? Det gjorde min son, vaknade bara 1-2 ggr mellan 23-09 tills han blev 3,5 månad, då blev sömnen dålig troligtvis på grund av utvecklingssteg.

Han sover oftast 1,5 -2 timmar i sin egen säng mellan 1 och 3, och sen sover han med mig med tutte i munnen efter det, tippar på ca 2 timmar i taget fram till jag kliver upp. Så jättebra sover han väl inte men han går upp i vikt som han ska iaf.
Svar på tråden Bebis ammar hela kvällen tills han kräks