• Tokan75

40 och inga kompisar?

Hej,

Jag är relativt nyinflyttad på en ny ort med två barn som börjat skola och förskola. Jag har då missat mammagrupper och andra sätt att träffas. Känner ingen på orten och känner mig så ensam! Mina gamla kompisar bor på annan ort och har sina liv och hör inte av sig längre. Är egenföretagare så arbetskamrater är ju inte att tänka på. Släkten bor inte här och dom undviker jag helst så våra helger och helgdagar ekar relativt tomt. Barnen umgås ju väldigt mycket med mig och pappan eftersom vi inte får så många inbjudningar eller besök.

Hur skaffar man vänner som vuxen? Kan prata med andra föräldrar på lekdejter, kalas osv men det blir ju inte mer än att man hejar när man ses?

Är ganska driftig med tusen idéer men vill inte vara för pushig eller överdriven?

• Svar på tråden 40 och inga kompisar?
  • Carambolan

Hur bor ni? Finns det grannar som verkar intressanta? Perfekt läge att bjuda in dem på lite opretentiöst glöggmingel med pepparkakor.

• Tokan75

Tack vi har en annan grannfamilj vi börjat umgås med men kan ju inte hänga där varje helg. ????

Tror inte min man skulle uppskatta om jag börja gå på krogen. ????

Min man säger att man inte umgås eller träffar nya vänner utan mest hänger med familjen men alla andra har ju tjejhelger och vinprovningar osv? Eller har jag konstiga förväntningar?

• mso

Har en liknande situation, dock inte riktigt lika isolerade som jag uppfattar att du känner dig. Jag har "bara" 3-5 mil till min syster ich mina gamla komisar, så jag hittar fortfarande på saker med dem någon gång nu och då.
    Men jag skulle vilja göra mer på vardagkvällar, efter att barnen somnat, och utan att behöva åka så långt. Gångavstånd hade varit trevligt :)

• IsadoraW1
    Tokan75 skrev 2017-11-26 20:12:46 följande:

Tack vi har en annan grannfamilj vi börjat umgås med men kan ju inte hänga där varje helg. ????

Tror inte min man skulle uppskatta om jag börja gå på krogen. ????

Min man säger att man inte umgås eller träffar nya vänner utan mest hänger med familjen men alla andra har ju tjejhelger och vinprovningar osv? Eller har jag konstiga förväntningar?

Tycker inte att du har konstiga förväntningar, snarare att det är sunt att vilja ha lite liv även utanför familjebubblan!

Som redan nämnt, vad tror du om någon förening? Alternativt om du är politiskt intresserad så kan det också vara ett sätt att träffa nya bekantskaper.
  • Ms H
    Kjell2 skrev 2017-11-29 11:56:24 följande:

Aktivera dig i någon förening

Jag tar gärna emot tips, vad finns det egentligen för föreningar för vuxna (ickepensionärer)?
  • Stårschan
    Ms H skrev 2017-11-29 16:09:29 följande:
    Jag tar gärna emot tips, vad finns det egentligen för föreningar för vuxna (ickepensionärer)?
    Det finns till exempel loger på många orter, om man kan tänka sig något sådant. Körer, hembygdsföreningar,handarbetesföreningar, medeltidsföreningar, idrottsföreningar mm. Om barnen är sportintresserade kan det vara värt det att engagera sig mer i deras klubbar.

Ta dig en rejäl fundering över vad du egentligen trivs med att göra, och sök dig till en förening för likasinnade.
  • Kjell2
    Ms H skrev 2017-11-29 16:09:29 följande:
    Branchförening om du är egenföretagare
    Välgörenhet och nätverk: Lions, Zonta, Rebeckorna, Rotary mm
    Idrott och hobby, t ex fotboll, körsång, bridge, boule
    Intresseföreningar: Amnesty, Rädda barnen, Kyrkan, Naturskyddsföreningen
    Politik: M, S mfl

• Ms H

Tack båda två. Min spontana tanke är att det är mest äldre människor i de flesta föreningar. Är de kanske bara en fördom jag har?

Sport och politik går bort för mig, men annat testar jag gärna. Men jag vill träffa folk runt 40 och jag vill vara deltagare, inte ledare/ansvarig (dvs inte barnverksamhet). Vad är loger?

Om nån har fler tips, ös på bara!

• Youtoo2
    Ms H skrev 2017-11-29 18:06:46 följande:

Tack båda två. Min spontana tanke är att det är mest äldre människor i de flesta föreningar. Är de kanske bara en fördom jag har?

Sport och politik går bort för mig, men annat testar jag gärna. Men jag vill träffa folk runt 40 och jag vill vara deltagare, inte ledare/ansvarig (dvs inte barnverksamhet). Vad är loger?

Föreningar håller på att gå ur tiden i och med Facebook. Det är mycket enklare och bekvämare att starta en FB grupp för likasinnade.
  • Ms H
    Youtoo2 skrev 2017-11-29 18:15:17 följande:

Föreningar håller på att gå ur tiden i och med Facebook. Det är mycket enklare och bekvämare att starta en FB grupp för likasinnade.

Kanske bekvämare för den som inte vill träffa andra, men för oss med lite socialt behov utöver skriftlig sådan är det inte bekvämare
  • IsadoraW1
    Ms H skrev 2017-11-29 18:06:46 följande:

Vet inte hur det ser ut åldersmässigt men själv funderar jag på munskänkarna, kanske värt att kolla upp om du gillar vin?
  • Youtoo2
    Ms H skrev 2017-11-29 19:00:39 följande:
    Kanske bekvämare för den som inte vill träffa andra, men för oss med lite socialt behov utöver skriftlig sådan är det inte bekvämare
    Facebook är ju det nya sättet att vara social.
  • Ms H
    Youtoo2 skrev 2017-11-29 19:29:25 följande:

Facebook är ju det nya sättet att vara social.

Som sagt, om man är ute efter att skriva med andra.
  • Ms H
    IsadoraW1 skrev 2017-11-29 19:06:25 följande:

Vet inte hur det ser ut åldersmässigt men själv funderar jag på munskänkarna, kanske värt att kolla upp om du gillar vin?

Tack, det var nytt för mig, ska kolla upp det!
  • 040kille

Den här sidan kan kanske vara något:

www.citypolarna.se

Enkelt uttryckt bara en kalender på nätet, men man får tag på folk som sätter värde på samma saker som en själv.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
Svar på tråden 40 och inga kompisar?