• ÅsaMaria

Frågor kring LASEK operation

Har febrilt försökt hjälpa sambon hela helgen som gjorde en LASEK operation för tre dagar sedan (i fredags, idag är det söndag).

Han har fruktansvärt ont och har gått på morfin nästan hela tiden. Nu är dock tabletterna vi fick från kliniken slut, likaså de smärtstillande ögondropparna. Det som funkar relativt ok är att ha en kall och blöt handduk över ögonen. Är detta bra/dåligt?

Dessutom ser han mer och mer suddigt hela tiden, så pass att han känner en oro över att något kan ha gått snett. Eller är detta normalt?

Gör i övrigt enligt instruktion: tar antibakteriella droppar fyra gånger per dag och även återfuktande droppar var 20min (bortsätt från när vi tar alla andra droppar mot smärtan, måste vänta 15 min mellan varje)

Svara gärna på frågorna och ge ytterligare tips!

• Svar på tråden Frågor kring LASEK operation
  • Meriall

Det låter inte normalt.. har han varit på uppföljning och tagit ut bandagelinserna? Låter ju nästan som infektion men skumt iom antibiotikan.

• Meriall

Jag hade iofs sjukt ont i ca en vecka efter min prk-operation men jag tror lasek ska gå över fortare. För mig kändes det som krossat glas i ögat, hur känns det för honom? Blir synen bättre/sämre/oförändrad om han blinkar mycket? Man ser ju sämre av alla droppar också. Är det någonsin skarpt eller inte alls?

• ÅsaMaria
    Meriall skrev 2017-11-26 21:14:41 följande:

Jag hade iofs sjukt ont i ca en vecka efter min prk-operation men jag tror lasek ska gå över fortare. För mig kändes det som krossat glas i ögat, hur känns det för honom? Blir synen bättre/sämre/oförändrad om han blinkar mycket? Man ser ju sämre av alla droppar också. Är det någonsin skarpt eller inte alls?

Tack för ditt svar!

Det är varmt, bränner och känns som grus i ögonen. Om han blinkar mycket blir det bara vattnigt så det är svårt att säga. Det är aldrig skarpt. Han ligger ju för det mesta i mörker och blundar så han har ju inte riktigt testat ögonen eftersom det gör så ont att ha dom öppna. :/
  • Lucius Vorenus

En vecka tog det innan jag kom ut ur mitt mörka rum. Funderade över de första dagarna om det skulle ha varit humanare att sticka ut ögonen.

Svar på tråden Frågor kring LASEK operation