• Anonym (Aurora)

4 stilnoct och 5 propavan per natt, hur skadligt är det?

Hej.

Jag har sömnproblem. Har haft mediciner sedan 2003 som jag ätit dagligen.

De första åren tog jag 2 propavan och 2 stilnoct.

Men allt efter åren gått så fick jag öka.

Nu har jag 4 stilnoct och 5 propavan till natten.

Det är inte alltid att de hjälper, och då har jag tagit 2-3 propavan till efter några timmar och 2 stilnoc t till för att få sova. Då brukar det funka.

Vet att alla säger att det är skadligt för kroppen osv... men på VILKET sätt är det farligt. Vad är det som skadas?

Eftersom jag tar för mycket ibland så här jag inga tabletter kvar nu, så i natt är mitt 6.e vakna dygn. Jag KAN inte sova. Det måste väl också skada kroppen.

Så vilket är värst? Tabletterna eller vakenheten?

• Svar på tråden 4 stilnoct och 5 propavan per natt, hur skadligt är det?
  • Mariell8

Eftersom det är långt över maxdos så är det skadligt.

• Anonym (Zzz)
    Anonym (Aurora) skrev 2017-11-27 00:07:03 följande:

Hej.

Jag har sömnproblem. Har haft mediciner sedan 2003 som jag ätit dagligen.

De första åren tog jag 2 propavan och 2 stilnoct.

Men allt efter åren gått så fick jag öka.

Nu har jag 4 stilnoct och 5 propavan till natten.

Det är inte alltid att de hjälper, och då har jag tagit 2-3 propavan till efter några timmar och 2 stilnoc t till för att få sova. Då brukar det funka.

Vet att alla säger att det är skadligt för kroppen osv... men på VILKET sätt är det farligt. Vad är det som skadas?

Eftersom jag tar för mycket ibland så här jag inga tabletter kvar nu, så i natt är mitt 6.e vakna dygn. Jag KAN inte sova. Det måste väl också skada kroppen.

Så vilket är värst? Tabletterna eller vakenheten?

Handen på hjärtat, har du inte vilat sovit slumrat eller blundat till på 6 DYGN? 24*6 timmar ?

Tabletterna är värst. Sömn kan återställas men en kropp som får kroniska effekter av kemiska produkter som kan ge dig lidande för livet är inget du reparerar.

Får jag fråga vad du gör när du inte sover? Och när du väl lagt dig och försöker sova? Vad händer då? Vad känner du? Vad tänker du på?

Bästa vore alternativ C få bukt på sömnproblemet och vara varsam med kroppen.
  • Molly57

Ta kontakt med läkaren, be om nedtrappningsschema på Stilnocten, du kanske kan byta ut Propavanen mot Theralen en tid. Eller prova om Melatonin kan vara något för dig. Har själv haft hemska sömnproblem och det blir lätt onda cirklar, kan du få en samtalskontakt, det kan hjälpa mer än man tror om man träffar rätt person.

• Anonym (Aurora)
    Mariell8 skrev 2017-11-27 00:19:11 följande:

Eftersom det är långt över maxdos så är det skadligt.

Jag vet att det är över maxdos och för lång andvändningstid.

Var mer hur det skadar mig jag var ute efter. :)
    Anonym (Zzz) skrev 2017-11-27 00:20:31 följande:

Handen på hjärtat, har du inte vilat sovit slumrat eller blundat till på 6 DYGN? 24*6 timmar ?

Tabletterna är värst. Sömn kan återställas men en kropp som får kroniska effekter av kemiska produkter som kan ge dig lidande för livet är inget du reparerar.

Får jag fråga vad du gör när du inte sover? Och när du väl lagt dig och försöker sova? Vad händer då? Vad känner du? Vad tänker du på?

• Anonym (J)

Hej jag har också sömnproblem. Det är lätt att säga vad som låter bäst, som många tror att inte ta sömntabletter. Ja det kanske är skadligt för kroppen men samtidigt måste man få sova. Är det inte ännu skadligare att inte få sova? Jag blir sjuk direkt när jag inte får sova och dessutom blir dagarna efter förstörda, rytmen blir förstörd etc.. jag tror inte folk som inte själv har grava sömnproblem och antagligen sjukdommar på det förstår vad de pratar om tyvärr.

Ja medeciner etc är skadligt men jag tar hellre det än att inte få något liv alls av att inte äta dem..

Jag tror alltså att de potentiellt kan vara skadliga, vet ej hur skadliga, men hellre lever jag ett drägligt kort liv än ett odrägligt långt liv i terror..

• Anonym (J)

Tror jag läst att man kan få problem med minnet. Kan tänka mig att det även kan va skadligt för kanske njurar och lever. Tror inte man vet alla konsekvenser än men försök att hitta forskningsartiklar och läs på.

• Anonym (Aurora)
    Anonym (Zzz) skrev 2017-11-27 00:20:31 följande:

Är det levern som skadas som vid alkoholandvändning?

Innan när jag hade sådana här vakenperioder försökte jag aktivera mig även på nätterna för jag tänkte att någon gång somnar den väl... men jag mådde inte bra av det...

Så nu försöker jag ligga så mycket som det går i sängen så att kroppen fysiskt får sin vila. Det är huvudet som vägrar sluta tänka... så om jag inte lyssna/läser bok eller ser på film/surfar runt, äter;) supernyttigt mitt i natten men jag blir ju hungrig som vanligt...

De säger att man kan somna utan att märka det, så det är det jag hoppas kroppen gör. Samtidigt kan olika delar av hjärnan sova vid olika tillfällen även om man är vaken, så kroppen är fantastisk...

Jag gav upp för länge sedan att försöka lösa det. Flera år terapi utan framgång och mådde skitdåligt. Idag när jag har en hyffsad styrd sömn mår jag mycket bättre. Finns ingen chans på jorden att jag tänker gå tillbaks till hur jag mådde innan... :)
  • Anonym (Aurora)
    Molly57 skrev 2017-11-27 00:24:39 följande:

Ta kontakt med läkaren, be om nedtrappningsschema på Stilnocten, du kanske kan byta ut Propavanen mot Theralen en tid. Eller prova om Melatonin kan vara något för dig. Har själv haft hemska sömnproblem och det blir lätt onda cirklar, kan du få en samtalskontakt, det kan hjälpa mer än man tror om man träffar rätt person.

Jag har frågat läkaren om alternativa mediciner 4 gånger det senaste 1.5 åren, men han vill inte byta. (Inte jag heller efter om jag vet att detta funkar) försökte byta vid tidigare tillfällen men den nya medicinen slog ut mina andra tabletter, bieffekt var att man gick upp i vikt och jag var redan sjukligt fet på den tiden.

Det läkaren har gjort är att skriva ut atarax som ett test om de skulle hjälpa nu sista gången jag var där och då skulle jag kunna gå ner en propavan. Men ataraxen har ingen verkan och minskningen för att jag sover sämre för att jag rent psykiskt inte kan slappna av.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (J) skrev 2017-11-27 00:34:36 följande:

Hej jag har också sömnproblem. Det är lätt att säga vad som låter bäst, som många tror att inte ta sömntabletter. Ja det kanske är skadligt för kroppen men samtidigt måste man få sova. Är det inte ännu skadligare att inte få sova? Jag blir sjuk direkt när jag inte får sova och dessutom blir dagarna efter förstörda, rytmen blir förstörd etc.. jag tror inte folk som inte själv har grava sömnproblem och antagligen sjukdommar på det förstår vad de pratar om tyvärr.

Ja medeciner etc är skadligt men jag tar hellre det än att inte få något liv alls av att inte äta dem..

Jag tror alltså att de potentiellt kan vara skadliga, vet ej hur skadliga, men hellre lever jag ett drägligt kort liv än ett odrägligt långt liv i terror..

Det är så jag ser det också, jag lever hellre ett bra liv just nu och kan sova ibland istället för att lida och leva längre för att leva längre.

Många tycker: äsch lägg dig i sängen så kommer sömnen ska du se... nej, den kommer inte... men som du säger, har man inte upplevt det är det nog jättesvårt att förstå att även om man är supertrött så somnar man inte...

Det roliga är att en vanlig människa som varit vaken i 2 dygn ser ut som en blöt katt släpas efter skottkärra :):);) Jag tar ofta kort på mig själv för det är inte alltid jag kan beskriva mina känslor men på fotot kan jag läsa av hur jag mår... och trots att jag varit vaken en vecka syns det inte... Inga mörka ringar/påsar under ögonen osv...

Ytterligare en sak som är konstig är att jag blir starkare när jag inte sovit. Om jag i vanliga fall brukar ligga på 180 kg att jobba med på benmaskinen har jag kunnat höja till 250 kg. Sedan när jag är tillbaks och sovit bra ett tag, då klarar jag inte ens 200... någon som har en teori? :)
  • Molly57

Förstår! Man blir lätt stressad när man gör förändringar! Ett helvete med sömnproblem.

Svar på tråden 4 stilnoct och 5 propavan per natt, hur skadligt är det?