• Anonym (Ts)

Arbetsgivare vill ha kopia på pass?

Fick ett mejl om att min chef vill ha kopia på mitt pass. Är det vanligt? Tycker det låter märkligt, varför ska de ha det? Vet inte ens om jag har kvar mitt som utgått.

• Svar på tråden Arbetsgivare vill ha kopia på pass?
  • Anonym (Varför?)

Men så konstigt! Det har jag aldrig hört talas om. Är du inte svensk? Som svensk är du knappast skyldig att äga ett pass ens? Eller ska de bjuda på hemlig överraskningsresa, tro?

• Anonym (Ts)

Jag är svensk och jobbar på hemfrid.

I mejlet skrev de att det gäller alla som jobbar där.

Jättemärkligt.

• Minimalen

Fråga om det inte går med ID-kort. Annars ber du dem att betala ditt nya pass och att du ska få gå till polisen på betald arbetstid.

• Anonym (Ts)

De skrev i mejlet att det inte går med körkort...

Men någon som har en idé om varför de vill ha det?

• Snuttis2

Arbetar i större kommun o en kopia på giltig id handling kräver vi alltid till person akten vid anställning!

• Anonym (Maila)

Körkort räknas inte som en fullgod legitimation internationellt då det inte finns infornation om medborgarskap. Endast pass eller nationellt ID gäller då. Men det gör det ju fortfarande inte klart varför ett företag i Sverige skulle behöva det då de genom personnummer (som finns på körkort och många andra ID kort) kan kolla upp allt ändå, samt svarar inte på varför de vill ha kopia på ID överhuvudtaget.

Maila tillbaka och fråga de helt enkelt varför de vill ha det. Det är inte en konstig fråga, de borde faktiskt ha uppgett anledningen när de skickade förfrågan.

• Anonym (Maila)
    Snuttis2 skrev 2017-11-27 10:34:11 följande:

Arbetar i större kommun o en kopia på giltig id handling kräver vi alltid till person akten vid anställning!

Men på TS låter det som att de skickat detta till alla anställda, alltså gäller inte en nyanställning.
  • sextiotalist

Fråga om du kan skicka in ett personbevis istället (går att beställa via skattemyndigheterna).

• Anonym (Ts)
    Snuttis2 skrev 2017-11-27 10:34:11 följande:

Jobbat där i över 1 år.
Svar på tråden Arbetsgivare vill ha kopia på pass?