Arbetsgivare vill ha kopia på pass?
Fick ett mejl om att min chef vill ha kopia på mitt pass. Är det vanligt? Tycker det låter märkligt, varför ska de ha det? Vet inte ens om jag har kvar mitt som utgått.
Fick ett mejl om att min chef vill ha kopia på mitt pass. Är det vanligt? Tycker det låter märkligt, varför ska de ha det? Vet inte ens om jag har kvar mitt som utgått.
Hej!
Hos oss behöver alla lämna kopia på pass alternativt körkort i kombination med personbevis vid anställning. Det är för att visa om man är medborgare i Sverige eller från ett EU/EES land och därmed automatiskt har arbetstillstånd. Om man är medborgare i något annat land behöver man även kunna visa arbetstillstånd. När detta infördes hos oss för några år sedan fick alla lämna in detta, oavsett hur länge man arbetat. Det var för att arbetsgivaren skulle kunna säkerställa att alla faktiskt hade rätt att arbeta.
Men snälla nån, då är ju det passet inte giltigt ändå om det är så gammalt? Varför skulle de vilja se ett sedan länge utgånget pass?! Ingen idé att leta efter det.
Svaret jag fick var att jag skulle leta efter passet... Ja, för det har jag ju inte gjort. Det var 10 år sedan jag använde det. Min mamma har förmodligen slängt det.
Men snälla nån, då är ju det passet inte giltigt ändå om det är så gammalt? Varför skulle de vilja se ett sedan länge utgånget pass?! Ingen idé att leta efter det.
Jag har inte ens råd att köpa ett pass, sen tar det ju tid att åka till stan och fixa med det... Det har jag verkligen ingen lust med men måste man så måste man ju. Tycker det är märkligt att det helst plötsligt behövs bara. En annan sak om de som inte var svenska behövde visa upp det, vore lite mer logiskt.
Det stod i mejlat att det inte gjorde något om passet utgått.
Det är väl ändå en j*kla skillnad? Jösses...
Vad skulle dom kunna göra med mitt pass? Det står ju ingen info där som de inte redan har. Möjligen att jag är född i Danderyd i så fall, men personnummer och foto har dom ju redan.
Så på vilket sätt skulle dom kunna lura mig?
Det är väl ett lysande tillfälle för ts att skaffa pass om hon nu inte har det.
Som redan noterats så vill de antagligen ha bevis på att du har arbetstillstånd i Sverige. Om du beställer ett personbevis från skattemyndigheten så kommer ditt medborgarskap stå där. I kombination med körkort borde det ge arbetsgivaren det de behöver.
Som redan noterats så vill de antagligen ha bevis på att du har arbetstillstånd i Sverige. Om du beställer ett personbevis från skattemyndigheten så kommer ditt medborgarskap stå där. I kombination med körkort borde det ge arbetsgivaren det de behöver.