adrömmar skrev 2017-11-27 14:25:59 följande:
Tack för input! Tror han är sur för att han längtar verkligen tills jag blir klar så att vi kan flytta till hus, till ett ställe där vi verkligen vill bo. Bor idag i bostadsrätt i trist förort som är helt ok, dock inget ställe vi vill "bli kvar" på... Så tror det handlar om det. Vi bor billigt och behöver inte heller större boende av utrymmesskäl.
Jag har 5 år CSN kvar att ta ut som skulle täcka hela utbildningen. Skulle lätt kunna betala halva vårt hushålls utgifter. Sambon tycker dock att det är dumt med studielån, vill helst inte jag jag ska ta det pga dumt att dra på sig skulder...
Sambon är högutbildad och har disputerat, fick dock inte jobb inom sitt ämne så nu sedan nyligen är han lärare på högstadiet och vantrivs. Så då känns det lite som att jag "sviker" honom som vill byta riktning i livet.
Anledningen till att jag har hoppat mellan utbildningar tidigare är väl att jag inte fick tillräckligt bra poäng på högskoleprovet förrän nyligen så då var det inte aktuellt med arkitekt trots att jag drömde om det i hemlighet ändå. Försökte "nöja mig" med lärare ist då eftersom det var det jag kom in på.
Skönt att läsa att jag inte är ensam beenthere, tack för pepp :)
Ok, jag kan förstå hans skäl. Men om han fick frågan vilket som var viktigast, ett drömhus om fyra år eller en glad fru som med glädje går till jobbet och ett drömhus (som hans underbara fru kanske tom ritat
) om fem år, vad skulle han svara då? Om han verkligen fick tänka efter.
Om han vantrivs så får han leta nytt jobb. Det är inte ditt fel att han är kvar där han inte trivs, visst är det dumt att ta studielån om ni inte behöver, men skulle ni inte klara er om han bytte till sitt drömyrke?
Han är utbildad till sitt drömjobb (antar jag) och bara för att han nu inte arbetar med det så ska det inte gå ut över dig. Kanske är han rädd att du återigen ska vilja byta inriktning så att det blir ännu längre tid tills ni kan flytta till drömboendet?
Vad är det som hindrar att ni inte kan det redan om fyra år iaf? Ekonomin? Att du inte kan ta dig till skolan och han inte till jobbet?
Det är kämpigt med en som pluggar och jag kan förstå hans frustration, men vet han att du tidigare inte kom in på din drömutbildning så att du då nöjde dig, men att du nu gjorde det?
Som någon skrev, om du bara nöjer dig med läraryrket så kommer du att vantrivas till slut, man måste verkligen vilja göra detta för att bli en bra lärare. Jag jobbar idag inom skolan, har absolut inte utbildning, men är jävligt bra på det. Många frågar om jag inte ska utbilda mig så jag kan få fast tjänst/högre lön. Men jag vill inte.
Jag ser vilka som jobbar som lärare för att de råkar ha den utbildningen och vilka som älskar det de gör. Det är inte sjysst mot eleverna att göra det bara för att. Visst kan man få bra resultat och vara en ok lärare utan att älska det man gör, men hur glad blir man som person? Att vara lärare är inte ett jobb man bara lägger ner när man går hem för dagen. Föräldrar kan ringa i tid och otid, saker kan behöva lösning efter arbetstid, läxor/prov ska göras, ses över osv.