• Anonym (H)

8 åring vill inte sluta med blöja

Hej 
    Min son med autism vill inte sluta med blöja (8år) Han vet själv när han kissar/bajsar så det är inte så att han inte kan kontrollera det. Han skriker så fort jag sätter honom för att kissa/bajsa på toaletten.  Han vill hellre gå i en kissblöja än en ren. Samma sak med en bajsblöja så säger han aldrig till när han är klar. Han börjar sparka och slåss när jag byter hans blöja. Vad ska jag göra? 
    Jag har sagt till honom flera gånger att jag tar bort blöjan men då kissar/bajsar han 
    på sig.. 
  • Svar på tråden 8 åring vill inte sluta med blöja
  • Anonym (mamma)
    Anonym (H) skrev 2017-11-27 13:47:27 följande:
    Hej 
    Min son med autism vill inte sluta med blöja (8år) Han vet själv när han kissar/bajsar så det är inte så att han inte kan kontrollera det. Han skriker så fort jag sätter honom för att kissa/bajsa på toaletten.  Han vill hellre gå i en kissblöja än en ren. Samma sak med en bajsblöja så säger han aldrig till när han är klar. Han börjar sparka och slåss när jag byter hans blöja. Vad ska jag göra? 
    Jag har sagt till honom flera gånger att jag tar bort blöjan men då kissar/bajsar han på sig.. 

Jag har samma problem med min 11åring med autism. Han föredrar dock att ha ren blöja på sig istället för en blöt. Dock säger han inte till att han vill byta innan den är väldigt blöt ibland men han har inget emot att byta den. Han vill inte använda toan för han tycker den är "äcklig". Vad säger ditt barn om varför han inte vill det? 

Har du provat locka med något typ att han får något han jättegärna vill ha om han är utan blöja i tre dagar och använder toan? Tänker att de med autism är vana viktigt och om han vänjer sig av med blöjan är det mindre risk att han vill ha tillbaka den sedan. 

• Anonym (H)
    Anonym (mamma) skrev 2017-11-27 13:59:01 följande:

Jag har samma problem med min 11åring med autism. Han föredrar dock att ha ren blöja på sig istället för en blöt. Dock säger han inte till att han vill byta innan den är väldigt blöt ibland men han har inget emot att byta den. Han vill inte använda toan för han tycker den är "äcklig". Vad säger ditt barn om varför han inte vill det? 

Har du provat locka med något typ att han får något han jättegärna vill ha om han är utan blöja i tre dagar och använder toan? Tänker att de med autism är vana viktigt och om han vänjer sig av med blöjan är det mindre risk att han vill ha tillbaka den sedan. 

Han säger han vill ha något nära emot när han kissar/bajsar. Särskilt när han vill klämma .. Känns som jag har försökt med allt, började med toa övning när han var 2 så ända från dess har jag testat olika saker men börjar tröttna nu när inget funkar..  

Vad gör du för att din son ska bli blöjfri? 

• Anonym (??)

Måste ju vara något mer fel än bara autism. De jag känner med det är helt normala. Sök hjälp, borde du har gjort för flera år sedan. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (??) skrev 2017-11-27 14:20:40 följande:

Måste ju vara något mer fel än bara autism. De jag känner med det är helt normala. Sök hjälp, borde du har gjort för flera år sedan. 

Förut så skilde man inte på autism och autism + utvecklingsstörning så det är rimligt att TS barn kanske har det, iaf en lindrig sådan. Mitt barns största problem  är dock att hans tal/talförståelse är väldigt nedsatt (vilket ingår i autism, ibland blir det så) så man kan inte förklara saker som man kan med ett vanligt barn och då i kombination med att ha svårt med förändringar/vara väldigt envis som kommer av autismen så blir det svårt. Iom att han inte har tal så har han inte heller "normala" kompisar som kan vara ett föredöme. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (??) skrev 2017-11-27 14:20:40 följande:

Och hjälp har vi sökt men den hjälpen vi får är typ gratisblöjor om vi vill ha det, dvs från habiliteringen. Sedan vet jag inte heller vilken annan hjälp som skulle funka. 
  • Anonym (J)

Jag tänker att om det var mitt barn skulle jag pröva att gå väldigt försiktigt fram och se till att barnet var med i varje steg( beroende på mental förmåga). Låt honom börja sitta på toaletten med blöjan på. När han fått in den rutinen så kan man släppa på ena tejpen (om han har tejpblöja) och efter ett tag på andra. Sen båda sidorna. Och vidare att få dra ner lite successivt på blöjan medan han sitter. Det kan få ta flera veckor med varje moment.

Och sen rita bilder tillsammans med barnet på varje steg. Att nästa gång så gör vi som den här bilden. Osv

Bara ett tips som ni kanske testat redan?

• Anonym (??)
    Anonym (mamma) skrev 2017-11-27 14:57:31 följande:
    Förut så skilde man inte på autism och autism + utvecklingsstörning så det är rimligt att TS barn kanske har det, iaf en lindrig sådan. Mitt barns största problem  är dock att hans tal/talförståelse är väldigt nedsatt (vilket ingår i autism, ibland blir det så) så man kan inte förklara saker som man kan med ett vanligt barn och då i kombination med att ha svårt med förändringar/vara väldigt envis som kommer av autismen så blir det svårt. Iom att han inte har tal så har han inte heller "normala" kompisar som kan vara ett föredöme. 
    Det känns faktiskt som det handlar om en allvarlig utvecklingsstörning om en 8 åring beter sig så. Speciellt att vilja gå med en blöja med kiss och bajs i. Man får ju söka sig till BUP.
  • Anonym (Gina)
    Anonym (mamma) skrev 2017-11-27 14:57:31 följande:

För så kort tid som 8 år sedan skilde man på autism och utvecklingsstörning, min bror fick sin diagnos för 20 år sedan och då skilde man också på dessa diagnoser.

Motsatsen till autism är neurotypisk.
  • Anonym (J)
    Anonym (Gina) skrev 2017-11-27 17:15:24 följande:

För så kort tid som 8 år sedan skilde man på autism och utvecklingsstörning, min bror fick sin diagnos för 20 år sedan och då skilde man också på dessa diagnoser.

Motsatsen till autism är neurotypisk.

Det finns autism med utvecklingsstörning(infantil autism) och det finns autism utan utvecklingsstörning(högfungerande autism). Det finns även a-typisk autism( då uppfyller man flera men inte alla kriterier för autism.

Såhär har uppdelningen varit så länge jag minns. Och vad betyder motsatsen till autism? Neurotypisk har jag aldrig hört förut och ändå arbetat länge inom området.
  • Anonym (Gina)
    Anonym (J) skrev 2017-11-27 17:21:48 följande:

Det finns autism med utvecklingsstörning(infantil autism) och det finns autism utan utvecklingsstörning(högfungerande autism). Det finns även a-typisk autism( då uppfyller man flera men inte alla kriterier för autism.

Såhär har uppdelningen varit så länge jag minns. Och vad betyder motsatsen till autism? Neurotypisk har jag aldrig hört förut och ändå arbetat länge inom området.

Högfungerande autism är ingen diagnos utan en hittepå diagnos för att förklara att barnet inte är utvecklingsstört. Man kan ha autism, med eller utan utvecklingsstörning (utvecklingsstörningen är en tilläggsdiagnos) man kan också ha Asperger (diagnosen finns kvar i ICD) eller atypisk autism som du säger (det är den diagnosen jag har)

Då har du lärt dig något nytt. Neurotypisk är det vedertagna begreppet inom autism/aspergervärlden och enligt mig det bästa. Normal (även med citattecken) har onormal som motsats och normalstörd har onormaltstörd som motsats, inget av det är särskillt trevligt. Jag säger inte det här för att knäppa dig på näsan utan för att informera, jobbar man med autistiska är det särskilt viktigt.
  • Anonym (Gina)
    Anonym (J) skrev 2017-11-27 17:21:48 följande:

Motsatsen till autism är någon som inte har autism.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (??) skrev 2017-11-27 16:50:33 följande:
    Det känns faktiskt som det handlar om en allvarlig utvecklingsstörning om en 8 åring beter sig så. Speciellt att vilja gå med en blöja med kiss och bajs i. Man får ju söka sig till BUP.

Det är inte allvarligt så att han har svårt att förstå logiska samband, dvs ingen egentlig sänkning av perceptuell IQ (han kan göra jättekomplicerade saker som jag knappt kan och lösa svåra problem i många steg, bra minne etc) men han har ju ingen verbal IQ att tala om så därför blir det ju som en utvecklingsstörning i alla fall. En atypisk utvecklingsstörning kanske. Man kanske också kan se autism som en störning i utvecklingen, så är det ju. Men han är hemskt envis pga autismen och får för sig saker. Svårt med stora steg i utvecklingen på så sätt. Även om man förklarar att vuxna/stora barn inte har blöjor så tror han inte helt på det pga att han sett mensskydd som ligger framme etc. Så tror han tycker att det är lite upp till var och en om de vill gå på toa eller ha blöja. 

Däremot att vilja ha kiss och bajs i blöjan är kanske en annan sak, Så gör inte mitt barn. Men bup skulle inte kunna göra så mycket. Liksom, vad kan de göra som inte vi föräldrar redan kan/har testat? De kan ju inte ha samtal med honom. Vi har redan fått de tips vi kan få av habiliteringen som nog har bättre koll på autistiska barn än vad bup har. 

Det var också jätteproblem med att få honom att börja äta riktig mat istället för ersättning/välling. Än idag äter han ytterst få saker men de han äter är iaf "riktig" mat. 

• Anonym (Autist i släkten)

Om han inte vill sluta med blöja så kommer du inte at få honom till det. Du får leva med det. Sorry. Jag har en kusin som är 25 och han kommer alltid att ha blöja.

Svar på tråden 8 åring vill inte sluta med blöja