• LejonSa

    Placering av babyskydd och bilbarnstol

    Kort och gott.

    Hur hade ni placerat barnen?

    Vi har en 2 åring i bakåtvänd bilbarnstol (BeSafe izi plus) som just nu är placerad i baksätet bakom passagerarstolen. Bebis nr två är beräknad i december. Tänkte koppla ur airbag och ha bebis fram. I maxi cosi.

    Precis köpt ny bil. Maken säger att nya bilen inte har Isofix fram.

    Jag vill ju ha en fram o en bak o vill då ha bebis fram. Storebror är van att sitta bak och klarar ju det utan bekymmer. Dessutom tänker jag att när vi åker låg sträckor så vill jag kunna sitta bak o ändå ha uppsikt över båda barn. Och inte krångla mig in mellan två stolar för att sitta mellan dom.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Placering av babyskydd och bilbarnstol
  • Carambolan

    Det är väl bara att fästa den med bilbältet fram, eller vad är problemet?

  • LejonSa
    Carambolan skrev 2017-11-27 17:04:18 följande:

    Det är väl bara att fästa den med bilbältet fram, eller vad är problemet?


    Ja så sa jag med. Men vi blev osäker på om det är lika säkert då?
  • Mia86a

    Vi har storasyster på 1,5 år bak såsom du beskriver och lillebror (som är beräknad till imorgon) kommer att få sitta i babyskydd fram med bälte. Ser inte problemet? Vårt babyskydd är gjort för att funka antingen med Isofix eller med bälte och det antar jag ert också är?

  • Guldbarb

    Monterad med bälte eller isofix är lika säkert, till den äldre kommer ni antagligen ändå behöva ha bältesmonterad senare då de räcker längre. Med bältesstol är dock isofix jättebra att ha

  • Carambolan

    Enda anledningen att isofix är säkrare är för att det är svårare att montera fel. Rätt monterat är det lika säkert med bälte. Problemet är väl att ett babyskydd tar man ofta i och ur, så det finns många tillfällen då det kan råka bli lite fel. I gengäld är de ju inte lika känsliga för rätt lutning osv som nästa barnstol är.

  • Alexi

    Vi har haft båda barnen bak, alltid. Hade en spegel så att man såg dem från framsätet.

  • Jdbdbfbf

    Vi har placerat samtliga tre barn i baksätet. Föraren bör ha fokus på vägen. Åker vi långt så brukar vi sätta den lillas stol i mitten bak och jag sitter på ena sidan. Detta då nr 2 kan bli lite väl hårdhänt mot stora efter att denne ?tröttnat? på att åka bil. Mima barn är 6 år, 2,5 år och lilla är 6 månader. De små har suttit bal från start.

  • LejonSa
    Mia86a skrev 2017-11-27 19:10:33 följande:

    Vi har storasyster på 1,5 år bak såsom du beskriver och lillebror (som är beräknad till imorgon) kommer att få sitta i babyskydd fram med bälte. Ser inte problemet? Vårt babyskydd är gjort för att funka antingen med Isofix eller med bälte och det antar jag ert också är?


    Jo det är vårt med. Tänkte mer om det är lika säkert att ha den fäst med bälte än med Isofix.

    Men ser här att andra svarat att det ska vara lika säkert och nu när (sonen sover och man får lite andrum att tänka!! Haha) jag tänker efter så minns jag ju att vi fått den infon då vi köpte babyskyddet för strax över 2 år sedan. Precis som en skrev här i tråden så handlar det mer om att det finns något större risk att montera den fel då man oftare tar i och ur den.

    Men ja, fram får den va. Med bälte
  • LejonSa
    Carambolan skrev 2017-11-27 19:50:32 följande:

    Enda anledningen att isofix är säkrare är för att det är svårare att montera fel. Rätt monterat är det lika säkert med bälte. Problemet är väl att ett babyskydd tar man ofta i och ur, så det finns många tillfällen då det kan råka bli lite fel. I gengäld är de ju inte lika känsliga för rätt lutning osv som nästa barnstol är.


    Precis så. Nu när sonen äntligen somnat efter en jobbig och lång dag med jobb och aktiv liten herre så kom jag själv på att det var den info vi fick också när vi köpte babyskyddet till sonen för 2 år sen.

    Så bebis får vara framme med bälte
  • LejonSa
    Guldbarb skrev 2017-11-27 19:21:00 följande:

    Monterad med bälte eller isofix är lika säkert, till den äldre kommer ni antagligen ändå behöva ha bältesmonterad senare då de räcker längre. Med bältesstol är dock isofix jättebra att ha


    Stolen till storebror är bältesmonterad. Inte Isofix. Köpte den så för att den skulle räcka längre precis som du säger

    Blir bältesmonterad babyskydd fram
  • Magnefico
    Carambolan skrev 2017-11-27 19:50:32 följande:

    Enda anledningen att isofix är säkrare är för att det är svårare att montera fel. Rätt monterat är det lika säkert med bälte. Problemet är väl att ett babyskydd tar man ofta i och ur, så det finns många tillfällen då det kan råka bli lite fel. I gengäld är de ju inte lika känsliga för rätt lutning osv som nästa barnstol är.


    Om du tänker på risken att inte sträcka tillräckligt så bör den inte vara särskilt stor. Om man inte har en bil från stenåldern så har den bältessträckare som rycker åt bältet i krockögonblicket. Det tar upp eventuellt slack som finns.

    Fram är det mer eller mindre strandard sen i alla fall 15 år. Nyare bilar har sträckare även bak. Mittplatsen är ofta undantagen dock, så där kan man ju undvika att sätta barnstolar..
  • Carambolan
    Magnefico skrev 2017-11-27 21:08:54 följande:

    Om du tänker på risken att inte sträcka tillräckligt så bör den inte vara särskilt stor. Om man inte har en bil från stenåldern så har den bältessträckare som rycker åt bältet i krockögonblicket. Det tar upp eventuellt slack som finns.

    Fram är det mer eller mindre strandard sen i alla fall 15 år. Nyare bilar har sträckare även bak. Mittplatsen är ofta undantagen dock, så där kan man ju undvika att sätta barnstolar..


    Det har du rätt i. Jag tänker att man också kan råka dra bältet fel genom "klämmorna", att det snor sig, att man missar att trä det genom hakarna bakpå skyddet, etc. men om det är någon säkerhetsrisk i praktiken vet jag inte.
Svar på tråden Placering av babyskydd och bilbarnstol