Inlägg från: Anonym (Less...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less...)

Får jag ställa honom på gatan?

Hej!

Jag och min sambo separerade för 3 månader sen. Hyreslägenheten är min, den hade jag redan 2 år innan vi träffades, han står dock skriven hos mig sen något år tillbaka.

Jag har gett honom fram till jul att han ska flytta, detta sa jag redan då. Om han inte skulle finna någonstans att bo efter dessa snart 4 månader han haft på sig, har jag rätt att ställa honom på gatan och byta lås? Alla hans tillhörigheter kommer packas i lådor och om han inte tar med sig det åker det ner i förrådet då jag inte vill råka ut för böter o sånt för egenmäktigt förfarande eller vad det heter... och hur lång tid har han på sig att hämta detta? Jag kan ju inte behöva ha det hos mig i 2 år tänker jag...

begår jag ett BROTT om jag bara ställer honom ute och byter lås??

Mvh Så less på gubbfan!

• Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?
  • Anonym (Less...)
    Minimalen skrev 2017-11-27 20:46:23 följande:

Att byta lås är egenmäktigt förfarande. Gör du det kan kan stämma dig.

Hur kan det vara så om jag låter honom få tillgång till sina saker om han ber om det? Hemmet är inte hans... ju..
  • Anonym (Less...)

Så majoriteten av er säger att jag INTE kan göra mig av med fanskapet verkar det som... helvetes jävla skitloppa!!!!

Kan jag begära att han pröjsar hyra då el måste jag ha AVTAL på det med??

• Anonym (Less...)
    fornminne skrev 2017-11-28 15:13:03 följande:

Det klart att du kan bli av med honom, men inte hur som helst. Vad säger han själv? Vill han inte flytta?

Jo han ?vill? flytta säger han, men han gör ingen tillstymmelse till att ens försöka att hitta något! Bör tillägga att han inte har jobb + betalningsanmärkningar.. värsta scenariot är att den dagen jag sagt att han ska vara ute så vägrar han. Ochndå ska jag leva med honom i 3 månader till vad jag har förstått?

Min ångest blev inte det minsta bättre nu... ????
  • Anonym (Less...)
    Anonym (.) skrev 2017-11-28 18:45:11 följande:

Var glad att han inte har barn, då hade han kunnat ta över lägenhet från dig för att hans och barnets behov är större än ditt behov till lägenheten.

Det hände en man i Malmö för några år sedan. En kvinna och hennes dotter flyttade in i mannens lägenhet, efter ett par år gjorde kvinnan slut och då fick mannen flytta, och kvinnan tog över lägenheten eftersom hennes och dotterns behov var större.

Kan du sätta social press på honom? Hans mamma, släktingar, vänner? Har du familj där som kan hjälpa dig att sätta press på honom?

HA! Jag är glad att VI inte skaffade barn! Jösses...

han har ingen familj eller släkt och endast ett fåtal vänner, som uppenbarligen inte vill ställa upp för honom med en soffa....

jag har vänner och familj som kan backa upp mig, men vad hjälper det om jag inte FÅR putta ut karln? :(

Kan jag åtminstone om det kommer till att han får bo kvar under tre mån ytterligare, begära halva hyran?? Jag menar, han använder ju elen, vattnet, han äter min mat osv.......
  • Anonym (Less...)
    Anonym (.) skrev 2017-11-28 19:09:26 följande:

Även om du inte får, så vet ju inte han det nödvändigtvis, och om ni skapar en social situation där det är naturligt att han flyttar så känner han sig kanske pressad att göra det.

Alternativ två är väl att hjälpa honom hitta ett alternativ om det nu hänger på hans brist på initiativ.

Men om det verkligen är omöjligt så kan man ju förstå honom också, vem fan vill flytta ut på en parkbänk till julafton mitt i smällkalla vintern.

Var bodde han innan han flyttade in till dig?

Jag har hjälpt honom kika på andrahandsuthyrning, rum, vandrarhem, lägenhetshotell, långtidsboende..... inget verkar passa honom! Kräsen jäkel, känns som att det inte är läge för det nu?

Han bodde med en vän i ett radhus men nu bor denna vän hos sin syster tyvärr....
  • Anonym (Less...)
    Lord Hans skrev 2017-11-28 19:19:23 följande:

Det normala när man separerar är ju att man faktiskt separerar. Varför vill han inte flytta? 

O

Dels accepterar han inte riktigt att det på riktigt är SLUT, och dels så har han ingenstans att ta vägen..
  • Anonym (Less...)
    Lord Hans skrev 2017-11-28 20:54:33 följande:

Tråkigt, du kanske kan kontakta någon av hans vänner om han inte vill göra det själv?

Varför tog det slut, var han otrogen? Du har ju helt klart fortfarande känslor för honom eftersom du håller på och kallar honom för en massa svordomar.

Haha ja svordomarna kommer automatiskt tyvärr. Mer frustration än ?känslor? då han är väldigt respektlös i situationer här i hemmet. Han är spelmissbrukare och har sen jag gjorde slut spelat bort i runda slängor 70 papp...... han har sålt mängder av sina tekniksaker för att komma upp i denna summa. I 4 år har jag försörjt mannen som bara fått sjukpenning under den här tiden..

en väldigt lång historia bakom detta, därav min ilska och bitterhet.
  • Anonym (Less...)
    Queennr1 skrev 2017-11-28 21:05:08 följande:

Ett snabbt sätt att bli av med honom är troligtvis att skaffa en älskare som du tar hem och ligger intensivt och högljutt med i alla rum när han är hemma.

Låter som nåt du inte skulle tveka på att göra! Onödigt att skita ner min tråd som jag faktiskt behöver HJÄLP med! Respektlöst
  • Anonym (Less...)
    Anonym (kjhgfdcv) skrev 2017-11-28 21:46:42 följande:

Hur ska du göra nu då TS? Har du blivit nå klokare av alla råd som haglat?

Lite klokare, ändå inte. Väldigt många olika bud känner jag jag får helt enkelt blanda råttgift i maten han äter, som är bekostad av mig
Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?