• Anonym (Less...)

Får jag ställa honom på gatan?

Hej!

Jag och min sambo separerade för 3 månader sen. Hyreslägenheten är min, den hade jag redan 2 år innan vi träffades, han står dock skriven hos mig sen något år tillbaka.

Jag har gett honom fram till jul att han ska flytta, detta sa jag redan då. Om han inte skulle finna någonstans att bo efter dessa snart 4 månader han haft på sig, har jag rätt att ställa honom på gatan och byta lås? Alla hans tillhörigheter kommer packas i lådor och om han inte tar med sig det åker det ner i förrådet då jag inte vill råka ut för böter o sånt för egenmäktigt förfarande eller vad det heter... och hur lång tid har han på sig att hämta detta? Jag kan ju inte behöva ha det hos mig i 2 år tänker jag...

begår jag ett BROTT om jag bara ställer honom ute och byter lås??

Mvh Så less på gubbfan!

• Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?
  • Anonym (.)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-28 18:57:52 följande:
    HA! Jag är glad att VI inte skaffade barn! Jösses...

han har ingen familj eller släkt och endast ett fåtal vänner, som uppenbarligen inte vill ställa upp för honom med en soffa....

jag har vänner och familj som kan backa upp mig, men vad hjälper det om jag inte FÅR putta ut karln? :(

Kan jag åtminstone om det kommer till att han får bo kvar under tre mån ytterligare, begära halva hyran?? Jag menar, han använder ju elen, vattnet, han äter min mat osv.......
    Även om du inte får, så vet ju inte han det nödvändigtvis, och om ni skapar en social situation där det är naturligt att han flyttar så känner han sig kanske pressad att göra det.

Alternativ två är väl att hjälpa honom hitta ett alternativ om det nu hänger på hans brist på initiativ.

Men om det verkligen är omöjligt så kan man ju förstå honom också, vem fan vill flytta ut på en parkbänk till julafton mitt i smällkalla vintern.

Var bodde han innan han flyttade in till dig?
  • Lord Hans

Det normala när man separerar är ju att man faktiskt separerar. Varför vill han inte flytta? 

• Anonym (Less...)
    Anonym (.) skrev 2017-11-28 19:09:26 följande:

Även om du inte får, så vet ju inte han det nödvändigtvis, och om ni skapar en social situation där det är naturligt att han flyttar så känner han sig kanske pressad att göra det.

Alternativ två är väl att hjälpa honom hitta ett alternativ om det nu hänger på hans brist på initiativ.

Men om det verkligen är omöjligt så kan man ju förstå honom också, vem fan vill flytta ut på en parkbänk till julafton mitt i smällkalla vintern.

Var bodde han innan han flyttade in till dig?

Jag har hjälpt honom kika på andrahandsuthyrning, rum, vandrarhem, lägenhetshotell, långtidsboende..... inget verkar passa honom! Kräsen jäkel, känns som att det inte är läge för det nu?

Han bodde med en vän i ett radhus men nu bor denna vän hos sin syster tyvärr....
  • Anonym (Less...)
    Lord Hans skrev 2017-11-28 19:19:23 följande:

Det normala när man separerar är ju att man faktiskt separerar. Varför vill han inte flytta? 

O

Dels accepterar han inte riktigt att det på riktigt är SLUT, och dels så har han ingenstans att ta vägen..
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-28 14:29:45 följande:

Så majoriteten av er säger att jag INTE kan göra mig av med fanskapet verkar det som... helvetes jävla skitloppa!!!!

Kan jag begära att han pröjsar hyra då el måste jag ha AVTAL på det med??

Det du kan göra är att räkna ihop hyra för den tid han har bott utan att betala och tala om att du vill ha den summan samt from nu tills han flyttar hälften av alla gemensamma kostnader. Men om han flyttar nu struntar du i att kräva in pengarna han är skyldig dig.

Givetvis är han solidariskt skyldig till att betala hyran så länge han bor där och det gör han ju så länge hans folkbokföringsadress är där. Det behövs inget avtal, ni har ju bott som sambos och han bor kvar för att han inte har någon lägenhet, alltså ska han betala för sig.

• Lord Hans

Tråkigt, du kanske kan kontakta någon av hans vänner om han inte vill göra det själv?
    Varför tog det slut, var han otrogen? Du har ju helt klart fortfarande känslor för honom eftersom du håller på och kallar honom för en massa svordomar.

• Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Gult ansikte med leende mun) skrev 2017-11-28 17:12:10 följande:
    Svaga argument. Har man inte ingått ett hyresavtal (jag förmodar att det är den inneboende som måste visa detta) finns det naturligtvis inte någon rätt till uppsägningstid. 

Det är ju bisarrt att ge sådana råd!

Om jag låter en kompis sova på min soffa en tid har hen naturligtvis ingen rätt alls att få bo kvar ens en minut om jag inte vill det. 

Har man däremot ingått ett formligt hyresavtal med någon som betalar hyra och disponerar en del av en privatbostad, ja då blir saken naturligtvis en annan. Likaså om man blir sambo med någon (jfr 22 § sambolagen).
    De har varit sambos och han har varit skriven där i mer än 3 månader. Alltså är han lika skyldig som TS att se till att hyran kommer in, men TS måste så klart se till att den kommer in iom att det annars är hon som får en anmärkning. Hon kan alltså kräva honom på halva hyran och stämma honom om han inte betalar.

Han behöver inte visa något avtal på att han bor där, de har som sagt varit sambos och han bor kvar pga ingenstans att bo.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (kjhgfdcv) skrev 2017-11-28 20:55:56 följande:

De har varit sambos och han har varit skriven där i mer än 3 månader. Alltså är han lika skyldig som TS att se till att hyran kommer in, men TS måste så klart se till att den kommer in iom att det annars är hon som får en anmärkning. Hon kan alltså kräva honom på halva hyran och stämma honom om han inte betalar.

Han behöver inte visa något avtal på att han bor där, de har som sagt varit sambos och han bor kvar pga ingenstans att bo.

Tror du att man kan bo kvar var som helst bara för att man inte har nån annanstans att bo? Det kallas för "ockupation" att bo på ett ställe utan lov.
  • Queennr1
    Anonym (undrar) skrev 2017-11-27 23:10:23 följande:

Han äger inte bostaden. Han har inget kontrakt på bostaden. Och bostaden ingår inte i samboegendomen. Alltså har han ingen rätt till bostaden.

Det är hans stadigvarande hem och han har rätt till skälig tid att hitta annat boende. Detta regelverk finns till för att människor ska vara trygga i sitt boende oavsett om de äger bostaden eller står på kontraktet. Man kan enligt lag helt enkelt inte på egen hand avhysa någon genom att byta lås etc. Vägrar vederbörande att flytta så Är det enbart kronofogden som har mandat att fysiskt vräka nån och innan en sådan avhysning skett har vederbörande rött till sin bostad och kan gå in med låssmed även om TS bytt lås och gett honom ett datum för utflytt. Funkar exakt likadant som när en hyresvärd vill bli av med någon.
    A
  • Anonym (Less...)
    Lord Hans skrev 2017-11-28 20:54:33 följande:

Tråkigt, du kanske kan kontakta någon av hans vänner om han inte vill göra det själv?

Varför tog det slut, var han otrogen? Du har ju helt klart fortfarande känslor för honom eftersom du håller på och kallar honom för en massa svordomar.

Haha ja svordomarna kommer automatiskt tyvärr. Mer frustration än ?känslor? då han är väldigt respektlös i situationer här i hemmet. Han är spelmissbrukare och har sen jag gjorde slut spelat bort i runda slängor 70 papp...... han har sålt mängder av sina tekniksaker för att komma upp i denna summa. I 4 år har jag försörjt mannen som bara fått sjukpenning under den här tiden..

en väldigt lång historia bakom detta, därav min ilska och bitterhet.
Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?