Inlägg från: Anonym (Utsätt dig inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utsätt dig inte)

Hur hanterar ni projicering?

Anonym (projo) skrev 2017-11-27 19:22:37 följande:

Ok, det är din uppfattning. Men jag har haft ett par andra förhållanden där det problemet aldrig dök upp en enda gång på två-fem år. 

Skulle gärna vilja veta hur ni som varit med om liknande hanterat det för att "stå ut". Jag tycker det är jobbigt att bjuda på välvilja, stöd och komplimanger och sedan bli bestraffad för det.

När hon blir sådan var bara saklig och vänlig typ, "vad tråkigt att du tycker så om dig själv" (om rynkorna).

Och typ "visst jag kunde ju såklart påmint dig när du glömt vad du skrivit upp och vad jag sa för ett tag sedan" (om almanackan).

Då skickar du tillbaka problemet där det hör hemma och det blir mindre tungt
    Anonym (projo) skrev 2017-11-27 22:12:54 följande:
    Ok, men varför skulle hennes reaktion bli mindre dramatisk om jag säger så? Det jag sade om rynkorna var väl en nivå "snällare" än att bara konstatera att hon det var tråkigt att hon tyckte så. Jag tycker det verkar som hennes uttalande om rynkorna är ett rop på hjälp efter bekräftelse.
    Självklart kommer hon reagera likadant när du säger som jag föreslog.

Vad jag menar är att det kommer bli mindre jobbigt för dig att få en känga när du säger som jag föreslog istället för att ge av dig själv och få skit tillbaka.

Det är svårt att ändra på andras beteende.
    Anonym (projo) skrev 2017-11-27 22:48:11 följande:
    Ja, det kan tyckas vara småsaker. Men när man vet med sig att man alltid vill väl och har goda intentioner och sedan upplever att man går omkring på ett minfält där varje brisering faktiskt skadar, blir det ett problem som behöver hanteras. Det sliter också på lusten att vilja ge av sig själv om man får stryk tillbaka. Det handlar inte heller om något man sagt "ibland". Det har varit ett återkommande mönster. Prata med personen. Självklart har jag gjort det. Och frågan är varifrån detta beteende (vad det än kallas) kommer från. Jag har aldrig gjort så mot någon. Och jag har som sagt haft två andra långa förhållanden där det aldrig någonsin hände. Men i dessa fall blev det mönster som till slut gjorde att jag inte orkade mer. Jag vet att det är svårt att ändra andras beteenden. Men då återstår att man går eller att man själv lär sig hantera det. "Inte bry sig om" fungerar inte.
    .
    Du ska inte vara så snäll när du inte får någonting för det.

Jag känner igen mig i ditt sätt faktiskt och det blir inte bra vare sig för en själv eller partnern när man bjuder till för en person som inte är mottaglig. De vill inte ha det. De vill bara ha ut frustrationen.

Bättre att ge bekräftelse genom att bara finnas till och ge hellre komplimanger osv när stämningen är god istället.
    Anonym (projo) skrev 2017-11-28 00:16:59 följande:

Det där händer också ofta. Vid något tillfälle blev jag i en butik kritiserad för att jag köpte en pumptvål på rea för 4,50 trots att jag redan hade en likadan. Anledningen var att jag gillade doften så mycket och ville passa på att bunkra upp om just den doften skulle försvinna så småningom (det gör de ju igen).

Någon vecka senare gick hon och köpte en dammsugare av en dörrknackare för 25.000. Då sade jag ingenting, eftersom det hade tagit hus i helvete. Tur att vi inte delade ekonomin.

När jag läser vad du skriver TS så verkar det ju som om du får skit hur du än gör.

Jag tror att du får ha lite mer ryggrad om du ska fortsätta vara ihop med henne för det är inte du som gör fel utan hon.

Varför säger du inte bara till henne. "Du sa ju till mig när jag köpte en tvål för några kronor men hur tänkte du själv när du köpte dammsugaren för massa pengar?"

Låt henne bli arg. Hon måste ju få en chans att börja fundera över sitt beteende om ni ska fortsätta vara ihop.
    Anonym (projo) skrev 2017-11-29 20:57:06 följande:
    Jag har haft ryggrad. Jag har tagit upp det absurda att klaga på 4,50 när man bränner 25.000 på en dammsugare (när man dessutom inte har pengar och lever på gränsen varje månad). Men då är det också fel, dvs att kritisera någons privatekonomi och vad denne gör med sina pengar ;)
    Hon verkar inte ha något som helst begrepp om den gyllene regeln "behandla andra som du själv vill bli bemött".

Prata med henne om att om ni ska fortsätta ihop så får hon tagga ner. Leder detta bara till ytterligare en anklagelse om att det är du som gör fel som påpekar detta svara då att man måste kunna diskutera i ett förhållande.
Svar på tråden Hur hanterar ni projicering?