• Äldre 28 Nov 10:41
    2500 visningar
    7 svar
    7
    2500

    Gymnasiearbete

    Hej!
    Mitt namn är Emelye och jag går mitt sista år i gymnasiet. 
    Jag har just nu börjat skriva gymnasiearbetet och valt att skriva om skilsmässor med barn inblandade och hur det går till samt hur rätten tänker när det kommer till barnen och hur de vet vad som är bäst för dem.

    Så min fråga är, finns det någon här som skilts sig som har påverkat barn, dvs delad vårdnad eller att bara en förälder fått vårdnaden, som skulle kunna ställa upp på en intervju med mig?

    Maila mig på: emelyemarlene@hotmail.com om ni vill ställa upp och är okej med att jag intervjuar er!

    Tack i förhand :)
    /Emelye

  • Svar på tråden Gymnasiearbete
  • Anonym (Skild­-man)
    Äldre 28 Nov 20:47
    #1

    Hur menar du skild med delad vårdnad som påverkat barn?

    Hur vet man att det är just skilsmässan som påverkat barnen?

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 28 Nov 21:21
    #2

    Har din handledare sett dina frågeställningar? Du behöver förtydliga dem om du ska få ut nåt vettigt till ditt arbete. 

  • Äldre 30 Nov 10:01
    #3

    Ska förklara hur jag tänkt.

    Jag vill intervjua två familjer där föräldrar skilts sig, en där man fått delad vårdnad av barnen och en där bara en förälder fått vårdnaden.
    Jag vill höra er personliga sida hur ni upplevt detta samt en juridiskt sida hur de tänkt när de beslutat detta.
    Med tanke på att det är barn inblandade så vill jag veta hur man tänkt, hur vet man vad som är bäst för barnen? När jag skriver "som påverkat barnen" behöver det inte betyda på ett dåligt sätt, om föräldrar skiljer sig så påverkar det barnen på ett eller annat sätt.
    Det finns ju studier som visar att det oftast är mamman som får vårdnaden om föräldrar skiljer sig, jag vill veta hur kanske en pappa känner om detta samt hur man tänkt på ett juridiskt sätt, hur vet de att det är bäst för barnen att vara med mamman och inte pappan? 

    Hoppas jag gjorde mig lite mer förstådd nu

  • Äldre 30 Nov 10:07
    #4

    Det heter gemensam vårdnad, inte delad.

    Vill du du titta på hur och varför domstolen beslutade läs förarbeten, praxis och domar.

  • Äldre 30 Nov 10:11
    #5

    Tack, gemensam vårdnad då.

    Jag ska ju läsa förarbeten, praxis och domar men vill ju fortfarande höra en personlig sida av det hela, annars så hade jag ju kunnat nöjt mig med det jag läser på förarbeten etc.

  • Äldre 30 Nov 10:12
    #6

    Kunnat nöja mig* 

  • Äldre 30 Nov 22:54
    #7

    Jag förstår inte riktigt.

    Men jag är skild med delad vårdnad. Hur det påverkat barnen vet jag såklart inte eftersom jag inte vet hur dom skulle varit om vi inte skilt oss.

    Men antar att du med ?rätten beslutat? är det fall där bara en får vprdnaden

Svar på tråden Gymnasiearbete