• Tumvante

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Känner igen mig så mycket i era historier.

Min dotter från okt -15 blev till på första försöket.

Min mens kom igång segt ett år efter, och i februari 2017 plussade jag, lyckan var total, tills där en dag kom blod på pappret och jag aborterade i vecka 8+3. Sedan dess har jag haft mer eller mindre biokemiska graviditeter - 6 graviditeter på ett år :( allt från den längsta i 8+3, till några omkring vecka 5-6 och 2 som jag mist bara några dagar efter BIM.

Vi har genomgått en utredning, även med immunutredning, som inte visar något. Min läkare tror att det är immunförsvaret ändå, och har gett mig en runda pre-IVIg, och ville ge mig prednisolon. Jag väntar och se om det kan lyckas utan kortisonet.

Dock skickade jag mensblodstest till Serum, som visade ureaplasma. Jag och sambon har nu avslutat 10 dagars antibiotika och ska prova snart igen.

Vill så gärna ha ett syskon till min dotter. Vi blir inte yngre (är 35). Avståndet mellan det efterlängtade syskonet och dottern växer ju bara... det gör det inte lättare att dottern börjat kalla sig själv för syster... (mest för att hon ser att Anna och Elsa i frost är systrar kanske).

Håller tummarna för oss! Det är SÅ orättvist!

• Tumvante
    Pluttan skrev 2018-04-06 20:23:27 följande:

Usch jobbigt när ägglossning ska utebli. Jag har också varit i den sitsen men för min del handlade det om övervikt. Så har gått ner lite nu och vips har jag börjat få ägglossning igen. Jag trivdes inte heller på mitt jobb och ville plugga för att jobba med annat. Precis som du har jag också varit fundersam. Men nu kör vi och blir jag gravid (vi har ju ändå försökt i snart 3 år) så är det värt mer än allt annat. Jag pluggar nu på universitetet men blir jag gravid så är det ju bara att göra studieuppehåll om man behöver. Allt fixar ju sig.

Precis... allt fixar sig. Jag skulle inte oroa mig var jag var i livet karriärmässigt eller inkomstmässigt... det löser sig nog på något sätt... viktigast för oss nu är ju syskonet. Tråkigt att vi är en del som måste kämpa så här... tänk så mycket kärlek vi har att ge ett barn som verkligen skulle vara önskat...
  • Tumvante
    Smam skrev 2018-04-22 17:48:33 följande:

Hej!

Jag har inte varit så aktiv i denna grupp ett tag. (I början va jag anonym "Blirsåtrött") Gav helt upp hoppet om att bli gravid. Men, imorse fick jag positivt gravtest! Vet inte om jag törs tro på de riktigt. Kommer fortsätta testa i flera dagar! Men nu kommer nästa problem-rädsla för missfall. Vi har försökt i 1 år och 4 månader och fått två missfall under den tiden. Det är ganska precis 1 år sen jag fick första missfallet.

Men jag håller tummarna att de blir tredje gången gillt och håller tummarna för att resten av er ska få ett plus snart!

Grattis! Hoppas det går hela vägen nu då!

Själv fick jag mitt 8.e plus för två veckor sedan.

I fredags var HCG 3904... stigningen har varit fin, och får nog VUL på tisdag...

Men ja, visst är man lite nervös. Har en dotter sedan tidigare...
  • Tumvante
    Regnkappa skrev 2018-04-24 09:41:29 följande:

Hej på er!

Fint att den här tråden puttrar på och det känns bra att få följa er och läsa era historier.

Själv fick jag ett yttepytte svagt plus idag på äl + 9. Har varit med om tidigt missfall innan så jag försöker att inte ta ut något i förskott men ändå härligt att det fungerar att bli gravid på något plan iallafall.

Lycka till alla

Det bådar ju positivt iaf, ÄL+9 är tidigt. Håller tummarna i tumvantarna
  • Tumvante
    Anonym (Tigermamma) skrev 2018-07-28 08:47:37 följande:

Hej

Får jag gå med här? Nu i augusti har vi försökt bli gravida med syskon i ett år. Vi har under tiden blivit gravida två gånger men det har tyvärr varit ett utomkvedshavandeskap och ett missfall. Jag undrar hur länge vi bör vänta innan vi söker hjälp/utredning. Vi har ju under året som gått blivit gravida två gånger varav den senaste gången med bara en äggledare så fertiliteten verkar ju helt okej ändå. Jag är bara så rädd att det ska bli ett till missfall nästa gång. Vet inte hur jag ska klara av det.

Om vi blir gravida igen och får behålla graviditeten kommer jag också att vara öppen med att det var svårt för oss. Jag tycker själv att det är skönt att veta att det inte är ovanligt och att det finns fler som varit i liknande situation. Vi blev gravida på första försöket med första barnet och det är ju verkligen ingen garanti för att det ska gå lätt en andra gång.

Beklagar det du varit igenom. Jag har själv en liknande historia - dotter från 15 som kom på första försöket - min första graviditet. Nu är jag i vecka 21 med ett lillasyskon, och tycker det är ofattbart att vi tagit oss så här långt äntligen. Detta är min 8.e graviditet....

Jag testade positivt för ureaplasma (mensblodstest hos serum i Athen) och vi bägge behandlades med antibiotika. Jag har även fått immunbehandling (IVIg) då det är det min danska läkare tror på.

Efter mycket blödande i denna graviditeten har jag ej sett blod på över en månad och RUL idag visade en frisk bebis :)

Lycka till!
  • Tumvante
    BusigaSyrran skrev 2018-08-01 01:13:50 följande:

Låter bra, min kropp ska dock svara dåligt på ivig men bättre på il så det ska vi köra på. Jag testade positivt på hidden clamydia som tydligen kan ligga latent länge samt att de hittade död vävnad i livmodern ev efter min graviditet. Clamydian är dock inte clamydia utan bara ett släkte som man kan ha utan att de stör men de vill få bort de på mig och ska äta antibiotika i flera dagar nu. Det hittade dom hos Serum i Aten och hos Life hittade man pendlade immunförsvar.

Hur lång tid tog de för er att bli gravida med behandlingen? Körde ni naturligt eller IVF? Vi bor också nära Danmark, vilken klinik/läkare va du hos? :)

Jag har Ole Bjarne som läkare, han jobbar både på Vitanova och Aalborg sygehus. Jag blir väldigt lätt gravid, så vi blir gravid väldigt lätt.

Hoppas att Hidden C och städandet där inne gör susen!!!!
  • Tumvante
    BusigaSyrran skrev 2018-08-01 20:55:34 följande:

Jag hade också väldigt lätt med första tre dagar o visste inte ens när jag hade ägglossning. Men sen tog de tvärstopp. Känns dock lite som en käftsmäll med alla "jag har lätt".. Ja de hoppas jag med för de är så orättvist med att vissa inte ska ha barn o får lätt medans andra som har de stabilt och är unga kämpar.

För de är de enda jag gör utav svenska läkare att vi är unga o har tiden, men de har vi inte jag vill inte vara över 30 o få syskon men nu kommer jag ev att va de om jag kan få fler. Får kolla om han har koll på IL för IVIG ska jag tydligen inte alls svara bra på..

Det är verkligen inte rättvist! Jag är själv upp över åren (35 år nu) och är väl glad att vi kunnat bli gravida varje gång vi provat så att vi snabbare kunnat få hjälp. Kravet för hjälp i DK är ju mer än 3 missfall på raken. Nu har jag min 8.e graviditet i magen, och 1.a graviditeten resulterade i vår dotter.

Vet att det finns de som kämpat i över 10 år, med över 10 missfall i bagaget som ännu inte har något barn alls... så sjukt orättvist, då jag menar att detta är folk som skulle bli fantastiskt kärleksfulla föräldrar....

Önskar er lycka till.

Du kanske fått blodprovsresultat på någon av Ig, som visat att du inte tåler det bra. Hoppas ni lyckas mycket snart!!!!
  • Tumvante
    Anonym (Sara) skrev 2018-08-07 10:03:06 följande:

Hej på er! Ansluter i förhoppning att genom era delningar få stöd i en situation som verkar svår att prata med andra om. Är idag (tyvärr) 40 år och har under sista två åren fått tre missfall, haft minst fyra "kemiska graviditeter" och misslyckats med ett IVF-försök. Min initiala upplevelse var att det var väldigt lätt att bli gravid men nu går det allt längre mellan tillfällena. Förstår naturligtvis att mycket beror på ålder, samtidigt som jämngamla får barn i tid och otid på naturlig väg.  Är oerhört trött på kommentarer som att "det blir svårt med graviditet när man väntar så länge med att försöka för att istället satsa på karriär", "du kan inte föreställa dig hur belastande det faktiskt är med barn", "det finns så mycket annat att göra i livet" och tips och råd och annat 'klokt' från bekanta som redan har  egna barn. Tillkommer gör sjukvårdens svala inställning till fenomenet upprepade missfall. Anledningen till egna sena försöken är bla att den man som är lämpad far kom in sent i mitt liv och jag har av läkare tidigare avråtts graviditeter överhuvudtaget pga cancersjukdom som jag fick åren innan 30. Tyvärr vägrar min man adoption (pga sin egen historik) vilket i min värld är precis lika självklart som biologiska barn. I tanken har jag också varit väldigt rädd att bli ensam förälder om något skulle hända mig avseende sjukdomsbild. Under min sjukdomsperiod för 13 år sedan tvingades jag även till en abort pga cellgiftsbehandlingarna. Behandlingar som inte har ansetts att ha förstört chanserna till graviditet. Jag tycker på inget sätt att det är fel att avvakta barn för att satsa på karriär även som kvinna, men i mitt fall har jag längtat efter barn hela mitt liv och inte önskar annat sedan 25 års ålder. :)

Blir galen på folk som inte har vett att inte blanda sig i fråga om familjeplanering. De vet ju 8nget om vad som kan ligga bakom att läget ser ut som det gör. Jag blev tillslut less på kommentaren ?är det inte snart dags för nummer 2?, att jag började säga att vi önskar syskon, men att det faktiskt inte är så lätt. Och senare förklarade jag även för närmre vänner om våra olyckliga missfall efter dottern, som var första graviditeten. Jag tror det har fått folk att förstå att det kan ligga mer bakom.

Jag tycker att du måste försöka få en utredning. Det är tyvärr svårare när du fyllt 40, men jag skulle vända mig till utlandet, men då kostar det såklart. Vitanova i Köpenhamn är närmst, men antagligen inte lika billigt som klinikerna i Athen.

Werlabs har jag hört nämnas i Athentråden, som ett ställe att beställa prover hos, om man själv vill utreda, samt boken ?is your body baby friendly?.

Önskar er lycka till i drömmen om syskon (antar att det är syskon då tråden heter sekundär barnlöshet), men blir osäker :)
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka