• Anonym (?)

Ta CSN lån för att investera den i fonder?

Jag funderar på att ta CSN lån och investera den i fonden för att sen, efter några år använda pengarna som en del av kontantinsats till bostad. Är det en dum ide?

• Svar på tråden Ta CSN lån för att investera den i fonder?
  • Carambolan

Jag skulle säga att det är en dum idé att spekulera med lånade pengar, men en bra idé att använda csn-lån istället för bostadslån eller blancolån till bostad.

• LFF

Så länge avkastningen på fonderna är högre än räntan på CSN så är det ju helt ok. Räntan på CSN är ju rätt förmånlig kontra blancolån etc. Men som sagt, det krävs att du vet vad du håller på med och drar ut pengarna i tid.

• kklkl

Det är ju väldigt omoraliskt om inte annat. CSN-lån är en investering samhället gör i unga människor för att öka vår konkurrenskraft gentemot omvärlden, och i förlängningen vår välfärd. Det är inte för att du skall kunna köpa en finare bostadsrätt. Men visst, alla har väl sitt  eget samvete att stå till svars för.

Jag antar att du tänker gå en enklare utbildning så att du kan jobba extra och lägga undan det du kan få i lån? Jag tycker du istället ska gå "all in" i studentlivet och plugga på heltid. Dels är det en rolig tid i livet som man inte skall spendera på att jobba extra på något gatukök, dels så kan du öka din framtida konkurrenskraft och lön genom att exempelvis ta dubbelexamina eller engagera dig i någon förening så att du istället kan få högre lön och roligare arbete senare.

Om du trots allt vill ta lån för att ha till insats så hoppas jag att du inte tänker ta några större risker med kapitalet, eftersom du behöver pengarna till insatsen relativt snart och det är trots allt lånade pengar. Du kanske kan räkna med en hyfsat säker avkastning på 1-2% efter skatt och räntan på CSN-lånet är 0.4% (ej avdragsgillt). Med en inflation på strax under 2% så kan du alltså inte räkna med någon värdeökning på kapitalet, utan den enda poängen är att du kan komma runt bankernas krav att du skall ha eget kapital till insatsen. 

• Anonym (Erik)

Bra idé. Vår son gjorde det. Han bodde hemma medan han pluggade och sparade CSN-lånet.

Det du ska tänka på är att pengarna kan lika gärna minska, eftersom ingen vet hur länge vi kommer att befinna oss på de nivåer vi är på idag. På lång sikt går ju börsen alltid upp, och är en mkt säker investering (beroende på vad du investerar i så klart, men indexfonder har mkt låg risk), men på kort sikt, där man går in på en topp, är det mycket vanskligare.

Men du behöver ju inte placera pengarna i fonder, sätt in dom på ett konto med ränta.

• Anonym (?)

Investerar på minst 10-15 års sikt i indexfonder och räknar med minst 8% avkastning per år. När jag är klar med utbildningen tänker jag spara så mycket som möjligt och amortera så lite som möjligt, minsta möjliga belopp. Så utnyttjar jag studielånet för att få ränta på ränta effekten. Pengarna ska såklart inte tas ut efter en viss tid som jag bestämt i förväg då ju börsen kan vara på botten just då utan fonderna ska säljas när jag börjar känna mig nöjd med avkastningen och med det totala beloppet. 

Nyfiken*: Vad investerar ni i så ni räknar med 1-2 % i avkastning? Räntefonder, sparkonto? 

• Anonym (Erik)
    Anonym (?) skrev 2017-11-28 17:26:26 följande:

Investerar på minst 10-15 års sikt i indexfonder och räknar med minst 8% avkastning per år. När jag är klar med utbildningen tänker jag spara så mycket som möjligt och amortera så lite som möjligt, minsta möjliga belopp. Så utnyttjar jag studielånet för att få ränta på ränta effekten. Pengarna ska såklart inte tas ut efter en viss tid som jag bestämt i förväg då ju börsen kan vara på botten just då utan fonderna ska säljas när jag börjar känna mig nöjd med avkastningen och med det totala beloppet. 

Nyfiken*: Vad investerar ni i så ni räknar med 1-2 % i avkastning? Räntefonder, sparkonto? 

Då så, då har du ju koll. Bara att köra på Glad

• Anonym (Erik)
    Anonym (?) skrev 2017-11-28 17:26:26 följande:

Finns otroligt många människor som inte vet hur aktiemarknaden fungerar. De läser om folk som går all in i suspekta bolag och förlorar massor av pengar och tror att det är så man investerar pengar.

• kklkl

Rör det sig om en sån lång horisont så är det lite annorlunda, jag trodde vi pratade om 3-5 år. Då kan du ta lite högre risk och förvänta dig något högre avkastning.

Jag tror många, framför allt unga som inte upplevt annat, tänker att avkastningen på börsen följer någon slags naturlag som säger att den skall ligga på ~7-8 % med en standardavvikelse på 20 % eller så. Så räknar man lite på den kumulativa produkten över ett antal år och kommer till slutsatsen att det är mycket osannolikt att gå back. Felet där är att avkastningen inte är oberoende och normalfördelad, utan det är ett fåtal stora kriser som dominerar volatiliteten över långa perioder; oljekriserna, it-bubblan, finanskrisen osv. Ligger man fel i tiden där så kan man mycket väl ha låg eller negativ avkastning över lång tid, trots riskspridning och månadssvarande. Det finns även en naiv bild av att indexfonder är något slags nytt påfund och svaret på alla investeringsproblem. Det är svårt att göra fel när börsen går spikrakt upp år efter år, drivet av artificiellt låga räntor.

Det är viktigt att komma ihåg att det som fundamentalt driver börsen är den reella globala tillväxten; dvs att vi lär oss producera mer av de varor och tjänster vi eftertraktar per arbetad mänsklig timme. De senast 30 åren har varit väldigt bra på börsen. Under den tiden har vi sett kommunismens fall, digitaliseringen, övergången till en avreglerad finansmarknad, en extremt omvälvande globalisering, inga större krig och framväxten av en stor global medelklass. Detta har drivits av västerländska bolag (dvs de som vi primärt investerar i) som gör affärer globalt. Kan vi förvänta oss samma typ av utveckling under de kommande 15 åren? Det finns fortfarande fattiga delar av världen som har sin resa framför sig så att säga, men de är allt färre. Sverige idag är trots allt betydligt mer likt Sverige på 80-talet än världen i stort är lik världen på 80-talet.

Kanske kommer vi istället få vänja oss vid en värld med långsam tillväxt, med både låga räntor och låg avkastning på börsen? Det vore på många sätt positivt, inte minst för miljön. De senaste decenniets höga avkastningen på börsen kommer ju just av en sådan anpassning till de låga räntorna.

Jag tycker det här är en mycket bra illustration. Den visar den inflationsjusterade avkastningen på svenska börsen inklusive avkastning om du månadsparar en andel av din lön under olika perioder. Man kan t.ex. se att under perioden 1932 till 1980 så har du negativ avkastning. Det är ett helt liv av sparande. Rutorna med svart ram markerar 20-årsperioder, en ganska vanlig sparhorisont. Som man kan se är det vanligaste att få 0-2 % eller 2-4 %, endast en kort period från slutet på 70-talet ger en avkastning på >6 %. I ditt fall får du dra av ett par procentenheter eftersom du gör detta för lånade pengar. Glöm inte att räntan på CSN-lånet kommer gå upp precis som andra räntor. Ibland får man intrycket att folk tror "risk" betyder att det kan bli ett litet hack i kurvan eller att man bara behöver "titta till sina fonder ibland och investera i bra bolag". Så är det inte, risk är att det blir som i Japan där börsen fortfarande är 75% lägre än toppen i slutet på 80-talet. Den risken är iaf mer sympatiskt att ta om det är för sina egna pengar och inte bidrag man lurat till sig av det offentliga.

• Iarwain
    kklkl skrev 2017-11-28 17:48:07 följande:
    Rör det sig om en sån lång horisont så är det lite annorlunda, jag trodde vi pratade om 3-5 år. Då kan du ta lite högre risk och förvänta dig något högre avkastning.

Jag tror många, framför allt unga som inte upplevt annat, tänker att avkastningen på börsen följer någon slags naturlag som säger att den skall ligga på ~7-8 % med en standardavvikelse på 20 % eller så. Så räknar man lite på den kumulativa produkten över ett antal år och kommer till slutsatsen att det är mycket osannolikt att gå back. Felet där är att avkastningen inte är oberoende och normalfördelad, utan det är ett fåtal stora kriser som dominerar volatiliteten över långa perioder; oljekriserna, it-bubblan, finanskrisen osv. Ligger man fel i tiden där så kan man mycket väl ha låg eller negativ avkastning över lång tid, trots riskspridning och månadssvarande. Det finns även en naiv bild av att indexfonder är något slags nytt påfund och svaret på alla investeringsproblem. Det är svårt att göra fel när börsen går spikrakt upp år efter år, drivet av artificiellt låga räntor.

Det är viktigt att komma ihåg att det som fundamentalt driver börsen är den reella globala tillväxten; dvs att vi lär oss producera mer av de varor och tjänster vi eftertraktar per arbetad mänsklig timme. De senast 30 åren har varit väldigt bra på börsen. Under den tiden har vi sett kommunismens fall, digitaliseringen, övergången till en avreglerad finansmarknad, en extremt omvälvande globalisering, inga större krig och framväxten av en stor global medelklass. Detta har drivits av västerländska bolag (dvs de som vi primärt investerar i) som gör affärer globalt. Kan vi förvänta oss samma typ av utveckling under de kommande 15 åren? Det finns fortfarande fattiga delar av världen som har sin resa framför sig så att säga, men de är allt färre. Sverige idag är trots allt betydligt mer likt Sverige på 80-talet än världen i stort är lik världen på 80-talet.

Kanske kommer vi istället få vänja oss vid en värld med långsam tillväxt, med både låga räntor och låg avkastning på börsen? Det vore på många sätt positivt, inte minst för miljön. De senaste decenniets höga avkastningen på börsen kommer ju just av en sådan anpassning till de låga räntorna.

Jag tycker det här är en mycket bra illustration. Den visar den inflationsjusterade avkastningen på svenska börsen inklusive avkastning om du månadsparar en andel av din lön under olika perioder. Man kan t.ex. se att under perioden 1932 till 1980 så har du negativ avkastning. Det är ett helt liv av sparande. Rutorna med svart ram markerar 20-årsperioder, en ganska vanlig sparhorisont. Som man kan se är det vanligaste att få 0-2 % eller 2-4 %, endast en kort period från slutet på 70-talet ger en avkastning på >6 %. I ditt fall får du dra av ett par procentenheter eftersom du gör detta för lånade pengar. Glöm inte att räntan på CSN-lånet kommer gå upp precis som andra räntor. Ibland får man intrycket att folk tror "risk" betyder att det kan bli ett litet hack i kurvan eller att man bara behöver "titta till sina fonder ibland och investera i bra bolag". Så är det inte, risk är att det blir som i Japan där börsen fortfarande är 75% lägre än toppen i slutet på 80-talet. Den risken är iaf mer sympatiskt att ta om det är för sina egna pengar och inte bidrag man lurat till sig av det offentliga.
    Bra graf. Var kan man hitta den?

Bra skrivet också.
  • STEVEN WILLIAMS FINANCIAL LOAN S
    Vi erbjuder för närvarande ett flytande låneskema med räntesats på 2% med korrekt giltigt ID.
    Du kan skicka din låneförfrågan för vilken mängd lån du behöver.
    Vi erbjuder lån från $ 5,000.00 USD Min. $ 50,000,000.00 USD Max.
    Vi långfristig kredit från fem (5) till femtio (50) år max.
    Vi ger följande typ av lån: Projektlån, refinansiera lån, företagsinvesteringslån, bil eller fordon Lån, Studentlån, skuldkonsolidering, bostadslån, Personliga lån, rese- och semesterlån, jul och nyårslån.
    Our company also needs a person who can be our company representative in your country.
    Contact our STEVEN WILLIAM FINANCIAL LOAN FIRM office by e-mail: stevenwills0001@gmail.com
    If you are interested in our financial offer and want to buy a loan from us, contact us and give us the details below, and it will be necessary to initiate
    the loan amount accordingly.
    Name: ___________________________
    Name: ____________________________
    Marital status: _______________________
    Contact Address: ______________________
    City / Postcode: ________________________
    Country: ______________________________
    Birthdate: ________________________
    Amount needed as a loan: ________________
    Loan Length: ________________________
    Monthly income / annual income: _________
    Occupation: ___________________________
    Purpose of the loan: _____________________
    Phone: ________________________________
    Fax: __________________________________
    In recognition of these details, a well-calculated Terms and Conditions will be sent including the agreement.
    Thanks for your support!
    Sincerely,
    STEVEN WILLIAMS FINANCIAL LOAN COMPANY
    Facebook Page: Steven Williams
    Twitter: stevenwills0001
Svar på tråden Ta CSN lån för att investera den i fonder?