Inlägg från: Anonym (Erik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erik)

Ta CSN lån för att investera den i fonder?

Bra idé. Vår son gjorde det. Han bodde hemma medan han pluggade och sparade CSN-lånet.

Det du ska tänka på är att pengarna kan lika gärna minska, eftersom ingen vet hur länge vi kommer att befinna oss på de nivåer vi är på idag. På lång sikt går ju börsen alltid upp, och är en mkt säker investering (beroende på vad du investerar i så klart, men indexfonder har mkt låg risk), men på kort sikt, där man går in på en topp, är det mycket vanskligare.

Men du behöver ju inte placera pengarna i fonder, sätt in dom på ett konto med ränta.

• Anonym (Erik)
    Anonym (?) skrev 2017-11-28 17:26:26 följande:

Investerar på minst 10-15 års sikt i indexfonder och räknar med minst 8% avkastning per år. När jag är klar med utbildningen tänker jag spara så mycket som möjligt och amortera så lite som möjligt, minsta möjliga belopp. Så utnyttjar jag studielånet för att få ränta på ränta effekten. Pengarna ska såklart inte tas ut efter en viss tid som jag bestämt i förväg då ju börsen kan vara på botten just då utan fonderna ska säljas när jag börjar känna mig nöjd med avkastningen och med det totala beloppet. 

Nyfiken*: Vad investerar ni i så ni räknar med 1-2 % i avkastning? Räntefonder, sparkonto? 

Då så, då har du ju koll. Bara att köra på Glad

• Anonym (Erik)
    Anonym (?) skrev 2017-11-28 17:26:26 följande:

Nyfiken*: Vad investerar ni i så ni räknar med 1-2 % i avkastning? Räntefonder, sparkonto? 

Finns otroligt många människor som inte vet hur aktiemarknaden fungerar. De läser om folk som går all in i suspekta bolag och förlorar massor av pengar och tror att det är så man investerar pengar.

Svar på tråden Ta CSN lån för att investera den i fonder?