• Nisssssssssse

    Någon chans att få blonda barn om ens tjej är mörk?

    Ifall tjejen har mörkt hår, bruna ögon och hud finns det ändå en chans att ens barn kan bli blont? Hennes syskon och föräldrar är också mörka.

  • Svar på tråden Någon chans att få blonda barn om ens tjej är mörk?
  • Anonym (X)

    Är pappan och hela hans släkt überblonda så kanske.

  • riboflavin

    Jag har en kompis som är rödblond. Han är gift med en tjej med bruna ögon och svart hår. Hennes föräldrar är från Mexico och Guatemala.

    Deras som är rödhårig med gröna ögon och väldigt ljus i hyn. Var till och med tvungen att fråga om de använt sig av äggdonator, alla blir jätteförvånade. Så det går, men jag förstår inte genetiken.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Sanna)

    Hade den mörka tjejen haft blonda/blåögda släktingar,så skulle det inte varit svårt .Men är alla i släkten mörka,så är det dom färgerna som vinner.

  • Anonym (Anti-RA&NA)

    Vad är meningen att ditt barn ska vara blond???

    Är du stolt och glad att gå ut i gatan med din vagn med ett blond barn än den naturliga och ärftliga hårfärg som du har??

    Jag antar att de flesta svenska kvinnor tänker precis som du gör. synd bara.

  • Anonym (preg)

    första barnet brås ofta på pappan väldigt mycket. 
    baserar detta påstående på cirkulerande myt och egna empiriska observationer :) 
    men ja, ibland "vinner" det blonda
    ofta är ju barn blonda i perioder också och sen blir de mörka efter puberteten

  • CitronTulo

    Båda mina barn är blonda som sin far fast jag har mörkbrunt hår..

    Har en kompis som är från Brasilien och hennes barn är också blonda som deras pappa är!

  • Anonym (Alltid blå)

    Som jag vet så kan två brunögda föräldrar få blåögda barn beroende på vilka färger som äldre släktingar har, men två blåögda föräldrar kan aldrig få brunögda barn.

  • Anonym (A)

    Mina barns pappa är från Latinamerika. Svårt hår/mörkbruna ögon. Barnen har råttfärgat hår som jag. Ena barnet hade blå ögon ett år men nu är de ljusbruna. Andra barnet har mörkare bryna ögon. Ljus hy men bränner sig inte i solen som jag - de blir lätt bruna på sommaren.

  • Regndamen
    Anonym (Alltid blå) skrev 2017-11-28 20:32:22 följande:

    Som jag vet så kan två brunögda föräldrar få blåögda barn beroende på vilka färger som äldre släktingar har, men två blåögda föräldrar kan aldrig få brunögda barn.


    Jodå, det kan de.
  • fornminne
    Anonym (Anti-RA&NA) skrev 2017-11-28 18:25:16 följande:
    Vad är meningen att ditt barn ska vara blond??? Är du stolt och glad att gå ut i gatan med din vagn med ett blond barn än den naturliga och ärftliga hårfärg som du har?? Jag antar att de flesta svenska kvinnor tänker precis som du gör. synd bara.

    Jag känner ingen som tänker så. Att man kanske har utseendemässiga (och andra) preferenser från början ja. Men är man väl ihop med någon som man vill bilda familj med, skiter man nog i om barnet blir ljust eller mörkt. De flesta jag känner har ganska ljusa barn, men det är för att de är relativt ljusa själva samt har relativt ljusa partners. (Dock inte nödvändigtvis blonda). Men de "blandpar" jag känner bryr sig inte, varken tjejer eller killar.
Svar på tråden Någon chans att få blonda barn om ens tjej är mörk?