• Anonym (Anonym fetis)

H&M:s byxstorlekar på dam

Jag brukar vanligtvis ha storlek 40 på byxor, var idag inne på H&M och testade ett par i manchester. Dom såg aningen mindre ut att jag testade först 42 och när det inte alls gick provade jag strl 44. Men döm av min förvåning när dessa inte ens kunde knäppas!

Varför varierar deras storlekar så? Varför är strl 40 ibland en 38a och en 40 en 44a? Poängen med storlekar är väl för att förenkla för oss köpare?

• Svar på tråden H&M:s byxstorlekar på dam
  • Anonym (va ?)

Är det typ första gången någonsin som du handlar kläder ? Jag trodde alla visste att det kan variera kraftigt hurt stort eller litet något är... Jag måste i princip alltid ha xs på mina kläder, men kan ibland ha s om kläderna är små i storlekarna. 

• Anonym (hmm)

Jag har haft samma vikt i massor av år, och har alltid samma byxstorlek hos H&M. Då menar jag alltså vanliga byxor, inte jeans (köper sällan jeans). Har hänt att jag fått gå upp en storlek hos någon annan kedja, men har oftast samma storlek.

• Anonym (Anonym fetis)
    Anonym (va ?) skrev 2017-11-29 19:56:23 följande:

Är det typ första gången någonsin som du handlar kläder ? Jag trodde alla visste att det kan variera kraftigt hurt stort eller litet något är... Jag måste i princip alltid ha xs på mina kläder, men kan ibland ha s om kläderna är små i storlekarna. 

Ja, men poängen var att det skilde flera storlekar, inte bara en upp eller en ner. Provar man kläder på Lindex, KappAhl eller H&M så är inte storlekarna samma där heller.
  • Anonym (stum)

Kan ju ha att göra med att manchestertyg är ganska stumt också. Ett par byxor i stretchigare material är lite mer samarbetsvilliga.

• Anonym (Hej)

Därför att h&m har avsaknad av stretch i sina kläder. Flesta människor köper för små storlekar.

En storlek 40 har man om man har måtten:

Byst: 91cm

Midja: 73cm

Höfter: 98,5

• Mascaraklumpar

Förutom variation av storlekarna i sig beror det ju på vilket mått som är den begränsande faktorn för just dig. Jag har tex 62 i midja (= stl 34) och 90 runt höfterna (= stl 38) vilket innebär att på byxor som sitter åt över höfterna och är stumma måste jag ha en större storlek än byxor som ska sitta åt runt midjan men som stretchar eller ska vara lösa runt höften. Midja och höft är dessutom inte de enda måtten utan benlängd och längd mellan gren/midja spelar också in.

• Hararochkaniner

Det sjukaste jag har varit med om var när jag köpte ett par i och för sig hyfsat stora trosor i medium på twilfit och kunde ha dem under hela min graviditet, alla nio månaderna. Och det var påstodsvid medium med

• Anonym (hmm)

Om det är dom som är smalspåriga i svart manchester, så har jag sett dom och dom ser väldigt små ut.

Anonym (Hej) skrev 2017-12-01 00:38:41 följande:
    Därför att h&m har avsaknad av stretch i sina kläder. Flesta människor köper för små storlekar.

En storlek 40 har man om man har måtten:

Byst: 91cm
    Midja: 73cm
    Höfter: 98,5
    Fast det stämmer ju inte. Lycra finns ju i väldigt många plagg. Jag har till och med manchesterbyxor från H&M som är stretchiga.
  • Anonym (Buyer's market)

Jag köper nästan alla mina kläder direkt från Tyskland, där de flesta märken har E- storlekar dvs E36, E38 osv . Dessa storlekar baseras på fastställda cm-mått för byst, midja, höft osv och de STÄMMER! Jag har har aldrig behövt sända tillbaka ett plagg med E-storlek för att storleken inte stämt. Mycket säkert måttsystem. 
    HM,s storlekar är ett skämt. Jag är en 38, men ska jag köpa t ex ett par långbyxor, jeans eller shorts från HM är det snudd på 46 som passar.

• Anonym (små!)

hm har sjukt små storlekar. Brukar ha 36/38 i byxor hos andra kedjor men på hm får jag typ köpa 40

• Anonym (Workie)

Var det hms divided sortiment så är dom extremt små i storlekarna, är typ för barn! Annars vet jag att dom ibland har lite "fel" har köpt testat tex ett Linne där i st S sen köpt ett annat för det varit smuts på det jag testat och så ska det vara en S men så kommer man hem så är det som ett L hehe..

• elyse

Beror väl på andelen stretchmaterial och hur midjan ser ut på byxorna. Inget specifikt för HM.

• Anonym (Roligt)

Ja det är ju lite inne att klanka på hm... Och det är lite inne att vara överviktig/knubbig och ha noll självinsikt...

Hms storlekar är som de var för 10-15 år sedan. Jag har samma mått och samma storlek på hm (Fast min kropp har förändrats så allt är inte exakt som då). Sen finns det klädkedjor som har större storlekar och klädkedjor som har mindre storlekar och om man oftast handlar hos dem så stämmer det såklart inte när man kommer till hm.

Alltså jag har ju följt med lite i den här debatten och sett folk som på riktigt påstår att de har strlk 38-40 i byxor (dvs min storlek) Men där man ser klart och tydligt på bilder att dom är MINST 1 dm större runtom. Ibland flera dm......

Folk måste ju inse att ju större mått man har desto större storlekar. Det spelar ingen roll om VISSA affärer väljer att förstora sina mått, är man större får man acceptera det och vi som inte är större får acceptera att gå ner en storlek i de affärer som förstorar sina kläder.

Tex var jag nyligen på Gekås och där köpte jag byxor och trosor i S... Det har jag inte fått på mig sen jag var 15, men dom gör tydligen storlekar som är större än normalt och det gör liksom inget. Har man handlat på ett ställe en gång så vet man det. Problem solved.

• Anonym (Anonym fetis)
    Anonym (hmm) skrev 2017-12-01 13:41:27 följande:

Om det är dom som är smalspåriga i svart manchester, så har jag sett dom och dom ser väldigt små ut.

Fast det stämmer ju inte. Lycra finns ju i väldigt många plagg. Jag har till och med manchesterbyxor från H&M som är stretchiga.

Ja, det är precis dom byxorna jag provade! Så himla små
  • Anonym (Anonym fetis)
    Anonym (hmm) skrev 2017-12-01 13:41:27 följande:

Ja, det är precis dom byxorna jag provade! Så himla små
  • Anonym (Anonym fetis)
    Anonym (små!) skrev 2017-12-01 22:38:56 följande:

hm har sjukt små storlekar. Brukar ha 36/38 i byxor hos andra kedjor men på hm får jag typ köpa 40

Ja, visst äre så. Tidsödande.
  • alltvarupptaget

Samma här. Har 40 i alla andra butiker. Har provat 44 och får som inte över låren.... Mår så jävla dåligt då och känner mig fruktansvärt fet. Aldrig lika problem i annan butik

Svar på tråden H&M:s byxstorlekar på dam