• LillaLina01

Kan jag få tillgång till min journal? Psykolog.

Jag har gått hoss en psykolog ett tag och jag har sett på hens dator att det skrivs anteckningar, som en slags journal antar jag.

Jag är så nyfiken på vad som skrivits där. Kan jag få ut den journalen precis så som man kan få ut sin journal från sjukhuset? Psykologen är via ett privat företag, så det är inte via landstinget om det gör någon skillnad?

Kommer psykologen få reda på att jag begärt ut journalen? Våran kontakt är avslutad.

Tacksam för svar från er som vet.

• Svar på tråden Kan jag få tillgång till min journal? Psykolog.
  • Anonym (Kvinna37)

Det borde gå, precis som med andra journaler. Bara att begära ut. Om de trilskas bör du få veta varför. Vänd dig isf till patientombudsmannen.

• Anonym (Japp)

Ja, det kan du.

Är det en legitimerad psykolog så har de som krav att journalföra besöken och samtalen.

Den som lämnar ut journalen är oftast den psykolog som du träffat också, och är det någon annan som lämnar ut den så måste du legitimera dig.

Den psykolog du gått hos får reda på att journalen begärts ut. Ren formalia. Man informerar om det och gör en anteckning i journalen att journal begärts ut.

Tycker du kan fråga psykologen direkt om du vill ha ut journalen. Inget konstigt med det alls.

• Anonym (1177)

Kan du inte läsa den på 1177? Eller den omfattas inte av samma regler?

• Akira Öken

Absolut, du vänder dig bara till mottagningen och begär ut din journal. Om det inte föreligger alldeles särskilda omständigheter ska det inte vara något problem. De kommer antagligen att erbjuda dig att gå igenom det som skrivits tillsammans med din psykolog. Ibland kan det vara svårt att förstå vad som menas med olika begrepp och det kan då vara till hjälp. Du bestämmer själv om du vill tacka ja till ett sådant samtal eller om du vill läsa journalen i lugn och ro.

• LillaLina01

Tack för era svar! Jag är mest bara nyfiken vad som står. Min sambo tycker inte jag ska begära ut den. Han tycker det är onödigt och att jag kanske kommer bli ledsen eller inte förstå det som står.

Han kanske har rätt. Jag är bara så himla nyfiken.

• Meriall

Antingen så kan du läsa den med en psykolog närvarande som kan förklara och svara på frågor eller så kan du fråga här så kan jag eller någon annan förklara vad som menas. Jag är psykolog. Det är inget konstigt med att vilja läsa sin journal för att komma ihåg vad som hände. Tror psykologen att något vore dåligt för dig att läsa dvs farligt/skadligt så kommer denne ta bort det ur journalen innan du får läsa.

• Akira Öken
    Meriall skrev 2017-11-30 10:22:05 följande:

Antingen så kan du läsa den med en psykolog närvarande som kan förklara och svara på frågor eller så kan du fråga här så kan jag eller någon annan förklara vad som menas. Jag är psykolog. Det är inget konstigt med att vilja läsa sin journal för att komma ihåg vad som hände. Tror psykologen att något vore dåligt för dig att läsa dvs farligt/skadligt så kommer denne ta bort det ur journalen innan du får läsa.

På vilka grunder kan en psykolog välja att sekretessbelägga viss information?
  • Anonym (Miranda)
    Akira Öken skrev 2017-11-30 17:46:25 följande:

På vilka grunder kan en psykolog välja att sekretessbelägga viss information?

Tyvärr är man omyndigförklarad inom psykiatrin, det är förlegade regler.
  • Anonym (Japp)
    Meriall skrev 2017-11-30 10:22:05 följande:

Jag är psykolog och skulle inte rekommendera någon att ställa frågor kring sin journal här på familjeliv! Absolut inte! Definitivt inte specifika frågor om dess innehåll. Tycker det är ett märkligt förslag utav dig!

Däremot håller jag med om att läsa den tillsammans med sin psykolog. Det är det allra bästa. Och att ställa sina frågor till den psykologen.

TS: Det finns oftast inte något att vara ?rädd? för. Det som skrivs i journalen är sådan som ni talar om tillsammans och eventuellt dennes tankar/funderingar/hypoteser kring det ni talar om. Som psykologen troligtvis vid något tillfälle också framlagt till dig. Det är iaf inte så att det står ?hemligheter? där. Man skriver journal med väldigt mkt respekt för sin egna profession och för sina klienter/patienter och vet att dessa har tillgång till att läsa sin journal närsom om denne önskar.

De fall där man ibland stryker information kan t ex vara när en numera vuxen vill ha sin journal från barn/ungdomstiden och det kan stå känslig info där som föräldrar berättat och som man tror att den vuxne kan ta skada av. Eller inom psykiatrin om man tänker att personen kan ta skada av infon där. Men det sistnämnda är jag inte helt insatt i då jag inte arbetat inom psyk.
  • Anonym (Majoriteten ja)

Majoriteten av ggr lämnas en journal ut. Men man kan även nekas sin journal. Orsaken är att man inte äger journalen, det gör Ex läkaren. Om innehållet i journalen kan anses orsaka skada lämnas den inte ut. MEN det är väldigt ovanligt.

Svar på tråden Kan jag få tillgång till min journal? Psykolog.