• Jolielm

8 åring som måste gå på fritids?

Jag har en syster som är 8 år och hon vill åka hem efter skolan, hon slutar väldigt tidigt och vi har en hund som hon gärna vill vara med och jag tycker också det hade varit bra om hon åkte hem efter skolan men hon får inte, hon måste gå på fritids. Borde hon inte ha rätt att bestämma själv eftersom fritids är efter skolan/frivilligt?

• Svar på tråden 8 åring som måste gå på fritids?
  • moaguuun

Frivilligt och frivilligt. Föräldrarna bestämmer över sina barn.

• Minimalen

Säg till din mamma att hunden inte får lämnas ensam från 7:30 - 17 som du skrev i din andra tråd. Eftersom den bara är 5 månader gammal.

• Tow2Mater

En 8-åring kan inte vara ensam hemma, än mindre komma hem och ensam ta ansvaret over en hund.

• viseversa
    Minimalen skrev 2017-11-30 21:04:24 följande:

Säg till din mamma att hunden inte får lämnas ensam från 7:30 - 17 som du skrev i din andra tråd. Eftersom den bara är 5 månader gammal.

Exakt. Stackars hund.
  • MissMcQueen

En åttaåring är inte mogen att vara ensam hemma mer än korta stunder. Skulle något hända så ha de inte förmågan att fatta beslut. Jag skulle aldrig låta min åttaåring gå hem efter skolan om jag jobbade till flera timmar senare. Men i slutänden är det föräldrarna till barnet som bestämmer.

Och, med tanke på tidigare inlägg, en hund ska inte lämnas mer än ca fyra timmar per dygn enligt jordbruksverkets rekommendationer. Och en valp på fem månader ska inte lämnas mer än bara kanske en halvtimme åt gången.

• moaguuun

Oavsett skulle hunden bli lämnad för länge, valpar ska bara lämnas ensamma korta stunder, och man ska inte lämna dom öht om man inte har tränat dom på att vara ensamma.

• Darimna

Vadå får inte? 

Det är väl klart att hon ska åka hem efter skolan om hon vill det. 

Vem säger att hon inte får? Försöker skolan hålla kvar henne?

Från dagis får man såklart inte gå hem själv, men så fort man börjat skolan är det en helt annan sak. De har absolut ingen rätt att säga att hon inte får. 

• Darimna
    Tow2Mater skrev 2017-11-30 21:09:26 följande:

En 8-åring kan inte vara ensam hemma, än mindre komma hem och ensam ta ansvaret over en hund.

JO det kan de!
  • Kusin Krakel
    Darimna skrev 2017-12-19 08:42:51 följande:

Vadå får inte? 

Det är väl klart att hon ska åka hem efter skolan om hon vill det. 

Vem säger att hon inte får? Försöker skolan hålla kvar henne?

Från dagis får man såklart inte gå hem själv, men så fort man börjat skolan är det en helt annan sak. De har absolut ingen rätt att säga att hon inte får. 

Du menar att fritids får släppa iväg en 8åring som har fritidsplats mot föräldrarnas vilja?
  • Stårschan
    Tow2Mater skrev 2017-11-30 21:09:26 följande:

Jo, det kan en åttaåring!
Svar på tråden 8 åring som måste gå på fritids?