• Anonym (Uppgiven)

6-åring med brutala utbrott

Min dotter fyller 6 om några veckor.

I skolan är hon jätteomtyckt. Lite ofokuserad och svårt att sitta stilla ibland, men annars har det inget negativt att säga.

Hemma är det som en demon flyger i henne. Ena stunden kan hon vara världens mysigaste för att nästa flyga på en, sparkas, slåss.. Skriker och är helt hysterisk.

Hon flyger även på sina syskon som är 2 och 8.

Hon blir så arg att man måste hålla fast henne med all styrka man har för att hon inte ska skada en och det är omöjligt att nå fram med ord.

Finns det någon här som känner igen sig och som kanske har några råd? Jag vet inte hur mycket längre jag orkar med det här.

• Svar på tråden 6-åring med brutala utbrott
  • AndreaBD

Den mest näraliggande gissning där är förstås ADHD. Har du inte tänkt på det än?

• Anonym (Hmm)

Verkar ju utagera något enormt.. vad är konsekvenserna när hon haft ett stort utbrott och blivit våldsam? Har någon, när hon är på lugnt gott humör, frågat henne vad hon tänker och känner när hon blir så arg?

• Anonym (darkness vs light)

Du måste vara ganska liten om du måste ta i med all din styrka antar jag ? Häftigt.. goliat utan slangbella mot jätten iallafall. Istället för att makt utöva och skylla över ansvaret på en 6 åring. Så försök förstå vad det är som händer. Kanske du redan vet vad som faktiskt händer innanför väggarna men Vägrar erkänna det för dig själv. Om ett barn hamnar i sådana starka vredesutbrott så finns det någonting som stör barnet ifrån och ungen mår riktigt dåligt och ända sättet att försvara sig är att .. vadå ? Att hon är lugn i skolan påvisar ju ännu mer att problemet ligger inom hemmet. Annars skulle hon få problem med sina jämnåriga. 

Sluta ta i med all din styrka. Så som människan förstör världen och all fantastisk natur och djur och allt annat oskyldig mer eller mindre.. med ursäkten; Vi kan prata! Så FF* använd munnen eller LÄMNA RUMMET som den lilla oskyldiga själen befinner sig i. Det är knappast hon som är monstret i rummet.. om man säger så !

• Anonym (Uppgiven)
    AndreaBD skrev 2017-11-30 20:41:25 följande:

Den mest näraliggande gissning där är förstås ADHD. Har du inte tänkt på det än?

Självklart har jag tänkt på det, men vill inte sätta några ord i munnen på någon när hon faktiskt inte har någon diagnos på papper.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (darkness vs light) skrev 2017-11-30 21:10:40 följande:

Du måste vara ganska liten om du måste ta i med all din styrka antar jag ? Häftigt.. goliat utan slangbella mot jätten iallafall. Istället för att makt utöva och skylla över ansvaret på en 6 åring. Så försök förstå vad det är som händer. Kanske du redan vet vad som faktiskt händer innanför väggarna men Vägrar erkänna det för dig själv. Om ett barn hamnar i sådana starka vredesutbrott så finns det någonting som stör barnet ifrån och ungen mår riktigt dåligt och ända sättet att försvara sig är att .. vadå ? Att hon är lugn i skolan påvisar ju ännu mer att problemet ligger inom hemmet. Annars skulle hon få problem med sina jämnåriga. 

Sluta ta i med all din styrka. Så som människan förstör världen och all fantastisk natur och djur och allt annat oskyldig mer eller mindre.. med ursäkten; Vi kan prata! Så FF* använd munnen eller LÄMNA RUMMET som den lilla oskyldiga själen befinner sig i. Det är knappast hon som är monstret i rummet.. om man säger så !

Du vet inte vad du pratar om.
  • DinoFerrari

Var lugn du TS. Tjejen är med största säkerhet helt normal. I skolan funkar hon bra, det visar att du har gett henne en bra grund att stå på, hon vet hur man ska uppföra sig, igentligen. Hemma testar hon gränser, som sexåringen ska göra. Hemma är hon trygg, och där finns utrymme att prova och agera. Hade situationen varit omvänd skulle varningsklockorna ringa, men det här är fullt normalt. Jobbigt, men normalt. Ta fighten TS, det är det värt. Du kommer att få en alldeles lysande dotter!

Och hur vet jag det då? Jo , som förälder själv och 30 år som pedagog har jag sett det mesta.

• Anonym (J)

Är det nåt nytt? Har det kommit nu vid 6-års ålder? Jag tycker 6-års åldern är svårast, mycket oro, tom ångest, rädslor etc Mina har haft det jättejobbigt i den åldern.

Kan du prata med henne när hon är lugn? När ni har det mysigt? Säg att du ser att hon har det jobbigt och att vill hjälpa henne. Kan ni tillsammans komma på ett alternativ till att ge sig på andra i familjen?

Orsaken till att hon agerar ut hemma är, skulle jag tro, är att hon tar ut sig så i skolan. Hon verkar hålla ihop sig och det tar massor av ork för henne att vara i skolan och hålla sig lugn och fokuserad. Det krävs mycket av ett skolbarn och den förändring det blir från förskolan. För vissa barn är det här oerhört krävande, och då kommer det ut hemma.

Så ställ så lite krav som möjligt hemma, kolla av vad som får henne att stressa av. Det är ok med iPad om det hjälper henne.

• Studentpappa

Det låter likt vår sexåring, fast hon är världens lugnaste i förskoleklass. Hon är lugn och skötsam där, i min mening är hon för blyg och vågar inte ta nästan någon plats.

Men hemma kan hon få världens utbrott där det inte spelar någon som helst roll vad man säger till henne, hon tar inte in det ändå. Hon provocerar oss tills hon får en reaktion och vi blir arga på henne, går vi undan och försöker lämna henne ifred söker hon upp en och slår och skriker så hon får reaktionen hon vill ha. Detta går i perioder och det hänger alltid samman med att hon är trött och oftast har sovit dåligt. Hon är även väldigt avundsjuk på sin lillasyster, de vi pratat med menar ofta att sexåringar kan ha väldigt jobbigt med sig själv och att det är en pre-teen ålder. Någon lösning har vi inte hittat men vi hanterar det bättre och bättre iaf.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Det glömde jag, får hon inte sökt reaktion om hon ger sig på oss så ger hon sig på sin lillasyster då vet hon att vi blir arga.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden 6-åring med brutala utbrott