Inlägg från: scanmia |Visa alla inlägg
  • scanmia

Osäker hund

Jag gillar inte alls när hundar i min närhet uppför sig som om jag är någon som man ska slinka undan från och undvika. Det har hänt några gånger när jag har haft fosterhundar, unghundar eller när mina egna vovvar har fått mediciner och behandlingar som de inte har tyckt om. Det kvittar hur mycket jag försöker vara snäll och trevlig, när jag har en hund som betraktar mig som om jag ska göra dem illa, så känner jag mig rätt kymig.

Bästa tipsen:
    - träna in att det är trevligt när någon grabbar tag i hunden. Belöna först när hunden sitter still när din hand närmar sig hundens sida. Jobba er långsamt vidare till att röra vid sidan, tassen, under halsen, osv. Ta tid att lära in att händer som kommer framifrån, mot huvudet och ögonen och ovanifrån är bra, för många hundar tycker att det är lite jobbigt, men du kommer nog att märka var du behöver jobba med just din hund. Rörelserna är väldigt lugna och långsamma i början, men i och med att hunden lär sig att det är något roligt och trevligt och gott som kommer så arbetar du dig upp till snabba och häftigare rörelser. Varje gång du byter var du rör handen mot så backa och gör det långsamt och lugnt igen. Skyggar hunden eller visar obehag så backa lite och träna på ett annat ställe eller med lugnare rörelser igen.
    - samma som ovan, men ha en annan person som gör det. Tre nivåer på det här:
    1)att hunden är bekväm med andra familjemedlemmar
    2)att hunden accepterar/gillar att bli klappad av snälla främlingar
    3)att hunden är cool med att en veterinär kollar.
    - istället för att du grabbar tag i hunden så lär du hunden att liksom själv köra in sitt halsband i din utsträckta hand. Lite som target-träning, fast halsband till hand istället för nos eller tass på target...
    - många osäkra hundar kan hjälpas av att lära sig sitta/ligga lugnt med ökande distraktioner. Träna upp att hunden kan sitta/ligga i typ 60 sekunder på ett ställe där hunden vanligen är lugn och trygg. Introducera små distraktioner som att du rör dig, att du interagerar med ett tråkigt objekt, att du interagerar med en leksak, att du rör på dig, att det finns mat i närheten, osv. Gör om processen i ett annat rum, i hallen, medan ytterdörren är öppen, i trädgården, på ett lugnt ställe utomhus, osv tills hunden tycker att det är lätt och kul att sitta i alla möjliga miljöer.
    - lugnande signaler. Googla!
    - se till att belöna när hunden är lugn. Föreslå en promenad eller initiera en lek när hunden ligger och slöar i korgen - inte när den flänger runt och är nervig.
    - skvallerträning! Hunden ser något som triggar den och kommer till dig för att få en belöning. Sjukt smart... googla för det är inte min idé och det finns jättebra förklaringar på annat håll.

• scanmia
    Anonym (hundviskaren) skrev 2017-12-01 22:21:27 följande:

Var har du lärt dig detta ? Skulle du låta dig grabbas tag utav vem som helst och rör med handen i ditt ansikte ?? Då du gör så emot din hund, antar jag alltså att du o jag kan ses så kan jag göra så på dig o du bara låter det hända då du tvingar hundar att förstöra, radera hela deras försvars mekanism, du förstår det där som skyddar dom ifrån att ta skada o framför allt i ansikte, som nos, ögon, öron även hals, mage, tassar, och svans är andra känsliga ställen! Det är NORMALT att inte låta vem som helst röra En !!!!

Har du hört talas om ömsesidig respekt ? Antagligen vet du inte, så förklarar här och nu, en hund låter sig bli klappad på huvudet utav den verkligen gillar. Men dom är även otroligt rena av sig trots sina smutsiga tassar. O de betraktar allt du gör som t ex rör fingrarna i något lite kladdigt och sedan närmar sig dom.. Det sista dom vill då är att du rör deras päls och framför allt deras huvud ! 

De sista 4 raderna var det ända vettiga du skrev tror jag.

Jag tror absolut på att man ska träna hunden att vänja sig vid våra konstiga människovanor så att de kan ha en ångestfri, avstressad och rolig vardag. Jag tror att du missade att man tränar hunden med godis så att den inte tycker att det är obehagligt att man rör och tar på den. En hund som lever och bor med människor kommer att ha det mycket bättre om den tycker det är ok att bli berörd och hanterad av människor.

För att svara på dina frågor så har jag lärt mig av många duktiga hundmänniskor och skickliga klickertränare. Vidare så respekterar jag dina inlägg och dina erfarenheter utan att ta till varken kapitäler, utropstecken eller extra frågetecken. Jag respekterar också djuren i mitt liv och jag tror att, även bakom din lite sträva yta, så döljer det sig en djurvän.
Svar på tråden Osäker hund