• Anonym (Orolig)

Grad 2 bristning i samband med förlossningen

Är det någon här som fått grad 2 bristning och blivit sydd? Är orolig att jag får ont senare vid ex samlag. Hur gick läkningen för er?

Förlöste för ett par veckor sedan

• Svar på tråden Grad 2 bristning i samband med förlossningen
  • Anonym (S)

Ja det klart det är, det är ju väldigt vanligt med grad 2 ;). Får du problem söker du hjälp för det på gyn. Jag har absolut inga symtom eller komplikationer ifrån min bristning.

• EpicNurse

Japp. Nästan alla förstföderskor får det.

Jag fick. Blev sydd en hel del. Har inga besvär av det. Födde första barnet för snart 2 år sedan.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • mamaleona

Gradus II ruptur är allra vanligast för förstföderskor (även för många omföd), och läks fint förutsatt det är rätt sytt. Grattis förresten. Hälsn en bm

• Anonym (misse)

Jag fick andra gradens bristningar pga sugklocka, hon drogs ut så snabbt så huden hann ej med ????

Syddes både invändigt och utvändigt.

Ungefär två månader senare kändes det ok där nere och vi testade sex. Gick bra, gjorde liiite ont i början bara. Jag upplever att man blir lite tajtare invändigt efter en förlossning :)

• Anonym (Me2)

Jag fick också en grad två bristning. Syddes sen på operation. Syddes du av bm eller på op?

Jag måste säga att jag hade väldigt ont efteråt, men läkningen gick fint, förutom att det är lite knöligt där ärret slutar precis vid anus. Min smärta handlar mer om att själva slemhinnan varit väldigt känslig för friktion sedan förlossningen. Har ett slags skavsår vid ena sidan i mynningen son är extra rött, fortfarande. Det ser lite ut som att huden skadats och sammanfogas lite konstigt. Är extra öm där vid sex. Födde för fyra år sedan. Annars har jag inte haft några problem direkt.

• Anonym (Wildrat)

Fick nog också en grad 2 efter min första förlossning för 6 år sedan som slutade med sugklocka. Blev dåligt hopsydd och saker som ska vara på insidan sticker ut.

Får ingen hjälp över huvud taget. Alla säger att det ser fint ut och när jag ifrågasätter får jag den underbara kommentaren "du kan ju inte förvänta dig se likadan ut som innan"... Nej, det förväntar jag mig inte men jag förväntar mig att slippa konstanta besvär pga irriterad slemhinna och att kanske kunna ha tampong. Som det är nu kommer minsta in halvvägs. Sex kan jag ha men det beror bara på infallna slidväggar som gör det trångt, utan dem hade slidan varit en grund grop. Men allt ser så fint ut så...

• Cherry123

Fick också andra gradens bristning pga sugklocka, lider av inkontinens och knölig ärrvävnad och små hål i mellangården (har ingen aning vad det kan vara). Ärret stramar även vid sex.  

• Cherry123

Fick också andra gradens bristning pga sugklocka, lider av inkontinens och knölig ärrvävnad och små hål i mellangården (har ingen aning vad det kan vara). Ärret stramar även vid sex.  

Svar på tråden Grad 2 bristning i samband med förlossningen