• Emmpye

KUB?

Här i Västra Götaland pratas det om att införa tidigt ultraljud för alla redan i vecka 10. Antagligen för att det är så långt till rutinultraljudet och är det något som gått snett så blir det en sån chock att få veta det så pass sent.

Vi som är över 35 erbjuds ju KUB gratis och då kollar man ju sånt i vecka 12-13 och kan redan då se om något gått fel (tex att hjärtat inte började slå i v 6)

Sahlgrenska har just nu en studie kring NIPT som är bara blodprov för att få fram samma eller mer exakta resultat än KUB.

Min spontana reflektion kring det hela är att jag tror att på sikt så kanske man vill göra om lite i rutinerna. Så man kör första ultraljudet i v 10, skippar ultraljudet för KUB utan erbjuder NIPT (enbart blodprover) till de som vill och sedan har rutinultraljudet som vanligt.

Men det är bara min spontana tanke, med tanke på vad du blev erbjuden. Annars skulle jag säga att det borde vara ytterst ovanligt att vara så ung och bli erbjuden KUB. KUB brukar ju kosta rätt så mycket pengar om man vill göra det innan den ålder som respektive landsting rekommenderar.

• Emmpye
    Alexandra93 skrev 2017-12-01 16:41:00 följande:
    Ja är som sagt helt ny på det här, men om det skulle visa något blir man erbjuden något annat prov gratis då eller måste man gå vidare med det själv och betala?
    Jag gjorde mitt KUB nyligen och enligt den barnmorskan så erbjuds fostervattensprov/moderkaksprov om man ligger mellan 1:1-1:50 och NIPT om man ligger på 1:50-1:200.

Jag fick NIPT samtidigt som jag gjorde KUB för att det pågår en forskning på Sahlgrenska. Jag låg ganska långt ifrån risksträcket med 1:2280, men det är ju forskning och testerna behöver ju göras på alla varianter.

I denna forskningsstudie kollar de även kön, även om de inte meddela resultatet till mig om jag inte själv ringer och frågar.... så jag går bara och väntar på att kunna ringa och fråga!! I wanna know! :)
  • Emmpye
    Moorii skrev 2017-12-04 21:39:33 följande:

Hej!

Hoppar in här med en fråga. Ska göra kub på fredag i nästa vecka på östra i Göteborg och undrar om den studien är något som alla som vill får vara med i?

Hej!

Jag var där nyligen så det tror jag. Fick tips av min barnmorska i Gamlestan så jag kunde läsa på innan och så hade jag fått papper som jag skulle ta med och skriva under när jag gjorde KUB. Men jag tror inte att det var något tvumget att få papper i förväg. Googla på forskning Sahlgrenska och Nipt så kanske du hittar infomaterialet. Är ju en del man godkänner för att vara med i studien ;)
Svar på tråden KUB?