KUB?
Här i Västra Götaland pratas det om att införa tidigt ultraljud för alla redan i vecka 10. Antagligen för att det är så långt till rutinultraljudet och är det något som gått snett så blir det en sån chock att få veta det så pass sent.
Vi som är över 35 erbjuds ju KUB gratis och då kollar man ju sånt i vecka 12-13 och kan redan då se om något gått fel (tex att hjärtat inte började slå i v 6)
Sahlgrenska har just nu en studie kring NIPT som är bara blodprov för att få fram samma eller mer exakta resultat än KUB.
Min spontana reflektion kring det hela är att jag tror att på sikt så kanske man vill göra om lite i rutinerna. Så man kör första ultraljudet i v 10, skippar ultraljudet för KUB utan erbjuder NIPT (enbart blodprover) till de som vill och sedan har rutinultraljudet som vanligt.
Men det är bara min spontana tanke, med tanke på vad du blev erbjuden. Annars skulle jag säga att det borde vara ytterst ovanligt att vara så ung och bli erbjuden KUB. KUB brukar ju kosta rätt så mycket pengar om man vill göra det innan den ålder som respektive landsting rekommenderar.