• Cormac

När blir det bättre?

Hej!

Jag gissar att detta är Familjelivs mest uttjatade ämne, men jag ber ändå er kloka personer om råd. 

Jag har en tremånaders flicka som sover väldigt dåligt om natten. Jag vet att man inte kan begära att så små barn sover regelbundet en hel natt, men det som tynger mig är att det finns inga tecken på att det går åt rätt håll.

Vi brukar ge henne sista kvällsmaten mellan 19 och 21, och efter det brukar hon kunna somna in och sova lugnt i tre timmar. Men efter det är det kört. Sen ligger hon och stånkar, stönar och sparkar med benen resten av natten. Hon vill äta minst två gånger. 

Ibland har jag tänkt att hon stånkar och sparkar så mycket för att hon inte vill ligga i sin egen säng. Men hon håller på likadant när jag flyttar över henne i min.

En annan teori är att det är magen som spökar för henne (hon äter ersättning). Men borde hon inte stöka på samma sätt under dagen då? På dagarna sover hon lugnt och fint. 

Dagtid sover hon som hon vill - 30 minuter då och då, samt ett längre sovpass på några timmar. Borde vi börja reglera sömnen på dagen för att eventuellt få henne att sova mer på natten?

Jag fattar som sagt att det är för mycket begärt att hon ska sova en hel natt. Men om vi kunde få några timmars lugn, samt bara behöva mata henne en gång, hade jag varit i himmelriket.

• Svar på tråden När blir det bättre?
  • Mascaraklumpar

Behöver ni göra något för att hon ska fortsätta sova eller är det bara så att ni tycker att hon stör er? Om hon bara vaknar på riktigt 2 gånger per natt så är hennes sömn nog bättre än genomsnittets, skulle jag säga.

• Rödtjärnens Anna

En hel natt är väl 5-6 timmar i den åldern och får man sista målet vid 21 så har barnet sovit sin "natt" kl 01-02.

Min fyramånader gamle kille (äter ersättning) får näst sista målet vid 20-21, sista målet mellan 23:30-00:30 och sover ofta då till mellan 05-06:30. Det är för mig att sova en hel natt. Vid tre månader sov han ofta till 03-04 men har utökat sin sömn någon timme.

Jag brukar ge lite extra vid sista målet, kanske inbillar jag mig bara men tycker att han håller sig mätt en längre tid.

Har samma nattningsritual varje kväll(samma vaggvisor, samma mys i sängen, samma släcka-lampor-tur i huset osv), min kille sover i egen säng och somnar ofta efter en stund då jag lagt honom där.

Några timmars lugn på natten är väl lyx då man är småbarnsförälder. Hur vill du att det ska vara?

• Club Bollie

Om hon bara vaknar två gånger per natt kommer ni ganska lindrigt undan.

När det vänder är svårt att säga, det kan också gå lite fram och tillbaka. Barn har ofta perioder när de sover sämre och sen blir det bättre ett tag för att försämras en period osv.

För att klara sömnbristen kan jag varmt rekommendera att ni, om ni är två föräldrar, tar varannan natt. Den som inte har barnet får sova på soffan/i gästrummet med öronproppar. Sover man ordentligt varannan natt klarar man sig mycket bättre.

• Cormac
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-12-02 18:21:48 följande:

En hel natt är väl 5-6 timmar i den åldern och får man sista målet vid 21 så har barnet sovit sin "natt" kl 01-02.

Min fyramånader gamle kille (äter ersättning) får näst sista målet vid 20-21, sista målet mellan 23:30-00:30 och sover ofta då till mellan 05-06:30. Det är för mig att sova en hel natt. Vid tre månader sov han ofta till 03-04 men har utökat sin sömn någon timme.

Jag brukar ge lite extra vid sista målet, kanske inbillar jag mig bara men tycker att han håller sig mätt en längre tid.

Har samma nattningsritual varje kväll(samma vaggvisor, samma mys i sängen, samma släcka-lampor-tur i huset osv), min kille sover i egen säng och somnar ofta efter en stund då jag lagt honom där.

Några timmars lugn på natten är väl lyx då man är småbarnsförälder. Hur vill du att det ska vara?

Hej!

Tack för svaret. Precis det du beskriver hade varit en stor förbättring för oss. Det låter lovande att nätterna kommer att utökas någon timme ju äldre hon blir. 

Upplever du att ditt barn sover hela den tiden, från kring midnatt till morgonkvisten? Eller vaknar han mycket och stökar runt?
  • Cormac
    Mascaraklumpar skrev 2017-12-02 11:01:38 följande:

Behöver ni göra något för att hon ska fortsätta sova eller är det bara så att ni tycker att hon stör er? Om hon bara vaknar på riktigt 2 gånger per natt så är hennes sömn nog bättre än genomsnittets, skulle jag säga.

Hej!

Både och. Vi behöver ofta söva henne på olika sätt, sätta i nappen gång efter annan och försöka vagga eller vyssja. Detta kan vi hålla på med ganska lång stund innan hon tydligt signalerar att hon vill ha mat.
  • Cormac
    Club Bollie skrev 2017-12-02 18:31:57 följande:

Om hon bara vaknar två gånger per natt kommer ni ganska lindrigt undan.

När det vänder är svårt att säga, det kan också gå lite fram och tillbaka. Barn har ofta perioder när de sover sämre och sen blir det bättre ett tag för att försämras en period osv.

För att klara sömnbristen kan jag varmt rekommendera att ni, om ni är två föräldrar, tar varannan natt. Den som inte har barnet får sova på soffan/i gästrummet med öronproppar. Sover man ordentligt varannan natt klarar man sig mycket bättre.

Hon vaknar inte två gånger per natt, utan vill äta två gånger per natt. Däremellan är hon mycket vaken. Jag beskrev det nog inte tillräckligt tydligt i trådstarten.

Tack för tipset om varannan natt! Det är absolut något att testa.
  • Mikiz

Det är nog bara att inse att det är så småbarns livet ser ut.

Min 5 månaders dotter vaknar varannan timme i,stort sett varje natt.tar inte.napp utan de e jag som e hennes napp om nätterna;)

Sovit 3 timmar som längst och dom gånger kan ja räkna på en hand

Tro mig jag har testat allt för att försöka få henne sova längre stunder, men icke:)

bara gilla läget.:)

• karolina17

Du känner ditt barn bäst handlar om att du styr mer när hon ska äta och att hon är ordentligt mätt innan natten.

• Anonym (Barn är olika)

Jag har för mig att det är som värst mellan 5 och 8 månader, sen brukar de flesta kunna få ner det till 2-3 korta uppvak.
    Min dotter var vaken 2-3 timmar från ca 01 VARJE natt tills hon var runt året. Plus 2-3 korta uppvak efter det. Sen vaknade hon bara till och ville ha välling.
    Sonen hade bara korta uppvak från 6 månaders ålder. Barn är olika.

• mammalovis

Se till att vila varje gång barnet sover även på dagen. Så länge ni båda får mat i magen har du prioriterat det viktigaste för din del. Städning och disk kan vänta. Sömnen kommer bli bättre med tiden, men en del barn fortsätter sova oroligt.

Min första vaknade med 1-3 timmars mellanrum mellan 20 och ca 8, tätare ju närmre morgonen vi kom. Jag var ett vrak kan man lugnt säga. Tyvärr så var pappan inte till någon hjälp mer än de gånger jag bara grät av trötthet. Hon är nu snart 7 år och är fortfarande uppe och kissar och dricker vatten på nätterna, men det är ju inget någon annan störs av. Tvåan sover hela nätter och har gjort länge. Trean på två år är en nattuggla och har inte somnat än ... 

Svar på tråden När blir det bättre?