• Anonym (Undrar)

Har läkare legitiomationsnummer?

Hej,

Undrar om läkare i Sverige har ett visst nummer kopplat till sin legitimation? Eller är legtimationen kopplat till läkarens personnummer? Vet att de har ett visst nummer för att skriva ut recept, men syftar alltså på själva legitimationen.

Och oavsett o det är ett legitimationsnummer eller personnummer, kan man maila Socialstyrelsen för att fråga om läkares legitimation utan det numret? Räcker med t.ex. läkarens namn och föesledatum?

• Svar på tråden Har läkare legitiomationsnummer?
  • Anonym (B)

Varför skulle du behöva det numret? Skriv namn och var hen jobbar bara. Vad du nu ska göra för sjuka grejer...

• Mariell8

Det räcker med namn och var denne jobbar för att då reda på om denne har en läkarlegitimation. Är det ett vanligt namn är det bra att man har födelsenr eller pers.nr med.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (B) skrev 2017-12-02 21:06:23 följande:

Varför skulle du behöva det numret? Skriv namn och var hen jobbar bara. Vad du nu ska göra för sjuka grejer...

Haha inget sjukt alls. Vill bara kolla upp om en person verkligen är legitimerad läkare. Vet inte var personen jobbar (om den ens gör det).
    Mariell8 skrev 2017-12-02 21:08:49 följande:

Det räcker med namn och var denne jobbar för att då reda på om denne har en läkarlegitimation. Är det ett vanligt namn är det bra att man har födelsenr eller pers.nr med.

Okej, men om man inte vet om/var personen jobbar, räcker det med namn och födelsenr alltså?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ka) skrev 2017-12-02 21:27:42 följande:

Det räcker med namn och födelsenummer.

Frågor ang specifik persons leg är det hosp@socialstyrelsen.se som hanterar.

Alright! Tack så mycket! :)
  • Anonym (Undrar)

Har en vän som börjat träffa en person sen en tid tillbaka och det har blivit väldigt seriöst väldigt snabbt. Träffade personen igår och fick grymt dåliga vibbar av honom och mycket av vad han berättade om sitt liv hängde inte ihop i mina öron och lät som en hel del bs. När jag frågade närmare om hans utbildning och jobb (först av intresse, sedan av misstänksamhet) så var det en massa fumlande svar. Bl.a. att han inte jobbar för tillfället då han sa upp sig i somras för att resa och volontära...Han slängde "skämtsamt" ur sig om jag ville ha hans licensnummer också eftersom jag ställde så många frågor, vilket lät konstigt för mig då vi i Sverige väl kallar läkar"licens" för legitimation och trodde inte vi hade legitimationsnummer på det viset utan att ens legitimation är kopplad till personnummer, som det mesta i svenska systemet. Vill alltså maila Socialstyrelsen och kolla upp om han faktiskt ens är legitimerad läkare. Tvivlar på det nu, och stämmer inte det kan han nog ljugot om annat också och i vilket fall är något jag isåfall vill visa för min vän.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-02 21:35:36 följande:

Har en vän som börjat träffa en person sen en tid tillbaka och det har blivit väldigt seriöst väldigt snabbt. Träffade personen igår och fick grymt dåliga vibbar av honom och mycket av vad han berättade om sitt liv hängde inte ihop i mina öron och lät som en hel del bs. När jag frågade närmare om hans utbildning och jobb (först av intresse, sedan av misstänksamhet) så var det en massa fumlande svar. Bl.a. att han inte jobbar för tillfället då han sa upp sig i somras för att resa och volontära...Han slängde "skämtsamt" ur sig om jag ville ha hans licensnummer också eftersom jag ställde så många frågor, vilket lät konstigt för mig då vi i Sverige väl kallar läkar"licens" för legitimation och trodde inte vi hade legitimationsnummer på det viset utan att ens legitimation är kopplad till personnummer, som det mesta i svenska systemet. Vill alltså maila Socialstyrelsen och kolla upp om han faktiskt ens är legitimerad läkare. Tvivlar på det nu, och stämmer inte det kan han nog ljugot om annat också och i vilket fall är något jag isåfall vill visa för min vän.

Låter som kille som jag fick kontakt med på en dejtingsida för ett par år sen.

Han påstod också att han var läkare, men det var mycket som inte stämde, så jag var mkt tveksam...

Kollade aldrig upp det dock, för vi hann aldrig träffas på riktigt (som tur var)

Han blev rasande på mig för att jag inte besvarade ett av hans meddelande tillräckligt fort. Han skrev på en fredag och jag svarade på söndagen.

Fick en rejäl utskällning pga det.

Läskig kille!

Gick också på dejt med en "brandman" en gång.

Han hade utbildat sig till brandman på komvux :)
  • Anonym (B)
    Anonym (Vera) skrev 2017-12-02 22:19:38 följande:

Han påstod också att han var läkare, men det var mycket som inte stämde, så jag var mkt tveksam...

Kollade aldrig upp det dock, för vi hann aldrig träffas på riktigt (som tur var)

Han blev rasande på mig för att jag inte besvarade ett av hans meddelande tillräckligt fort. Han skrev på en fredag och jag svarade på söndagen.

Läskig kille!

Han råkar inte heta Zaki?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Vera) skrev 2017-12-02 22:19:38 följande:

Läskig kille!

Obehagligt! Bra att du aldrig gick vidare med honom. Min vän är påväg att flytta ihop med denna killen, efter bara några få månader av att träffats. Hon är så uppe i förälskelsen och glad över att äntligen ha träffat någon att hon antingen inte ens märker dessa konstiga saker eller så väljer hon att ignorera det. Försökte hinta lite och höra mig för med henne, men hon verkar inte särskilt mottaglig. Så tänker kolla upp det själv så jag isåfall har något mer konkret att visa på.
  • Anonym (Undrar)

Någon som vet om detta med legitimationsnummer förresten? Är det något vi har i Sverige eller är legitimation kopplad till personnummer?

Svar på tråden Har läkare legitiomationsnummer?