• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • Tomelilla15
    senalena skrev 2017-12-12 07:04:30 följande:

Du får tyvärr inte enligt svensk namnlag. DU ÄR INTE DEN FÖRSTA SOM FÖRSÖKT.

Men vad är din källa? Vilka är alla ni som så tvärsäkert skriver att ni vet att detta inte går. Det finns ju massor med ungar som heter så, inräknat svenskfödda bebisar.
  • Ciciliacissi
    Tomelilla15 skrev 2017-12-12 13:54:26 följande:

Men vad är din källa? Vilka är alla ni som så tvärsäkert skriver att ni vet att detta inte går. Det finns ju massor med ungar som heter så, inräknat svenskfödda bebisar.

De som heter det är inte svenskfödda/namngivna i Sverige.
  • Prima
    Ciciliacissi skrev 2017-12-12 13:57:36 följande:
    De som heter det är inte svenskfödda/namngivna i Sverige.
    För ca 2 år sedan valdes ju namnet Lucifer av två föräldrar som var med i serien Unga föräldrar. De bodde i Sverige.

Så jo, uppenbarligen funkar det.
    Dop däremot vet jag inte.
  • Tomelilla15
    Prima skrev 2017-12-12 14:15:39 följande:

För ca 2 år sedan valdes ju namnet Lucifer av två föräldrar som var med i serien Unga föräldrar. De bodde i Sverige.

Så jo, uppenbarligen funkar det.

Dop däremot vet jag inte.

Jo det finns också. Jag har redan skrivit om dop tidigare i den här tråden. För att ni ska kunna gå till källan själva så surfa in på svenska kyrkans Facebook-sida för teleborgs kyrka, titta på inlägg från 10 juni 2017. En svensk bebis, född i Sverige, namngiven i Sverige, döps i svenska kyrkan med namnet Lucifer.
  • senalena
    Tomelilla15 skrev 2017-12-12 13:54:26 följande:
    Svensk lag säger att du får inte döpa ditt barn till något som kan "väcka anstöt" vilket namnet Lucifer gör. Så det kommer inte bli godkänt som namn hos skatteverket.
    I andra länder finns andra regler, eller inga regler (som USA) men ett barn som fötts här får inte registreras med det namnet. Så de som heter Lucifer i Sverige har inte fötts i Sverige.
    Namn som inte heller godkänns är varumärkes namn, tex Systembolaget som några idioter i Uppsala försökte döpa sitt barn till för några år sedan.
  • BossHoss
    senalena skrev 2017-12-13 09:28:57 följande:
    Svensk lag säger att du får inte döpa ditt barn till något som kan "väcka anstöt" vilket namnet Lucifer gör. Så det kommer inte bli godkänt som namn hos skatteverket.
    I andra länder finns andra regler, eller inga regler (som USA) men ett barn som fötts här får inte registreras med det namnet. Så de som heter Lucifer i Sverige har inte fötts i Sverige.
    Namn som inte heller godkänns är varumärkes namn, tex Systembolaget som några idioter i Uppsala försökte döpa sitt barn till för några år sedan.

www.svd.se/namnmodet-oppnar-for-lucifer-och-iggy

nyheter24.se/nyheter/udda/839852-10-namn-som-det-ar-forbjudet-att-dopa-ditt-barn-till

www.folkbladet.nu/137036/nyfodde-sonens-namn-lucifer

• mamzell

Fult namn, men vill man att barnet ska ha det svårt i livet så... Vissa människor borde fan inte få skaffa barn. Varför döper du honom inte bara till "yrkeskriminell och kåkfarare på hall" direkt?

• Tomelilla15
    senalena skrev 2017-12-13 09:28:57 följande:
    Jo, det är visst barn som fötts i Sverige som heter Lucifer. Lät igenom de artiklar som det hänvisas till och tidigare inlägg i tråden. 
    Du har rätt i att man inte får döpa sitt barn till något som kan väcka anstöt men Lucifer är redan prövat. Det är ok enligt Skatteverket. 
  • Solstormar

Själv tycker jag att en bra regel är att gå till sig själv när det gäller namn - hade du själv kunnat tänka dig att presentera dig som Lucifer? Även, ärligt, när du var tre, fem, femton och tjugo år? Börja där, är min tanke. Parallellt med det - läs på ordentligt var namnet härstammar ifrån, vilka reaktioner det skulle kunna väcka.

• BossHoss
    Solstormar skrev 2017-12-13 11:02:53 följande:

Själv tycker jag att en bra regel är att gå till sig själv när det gäller namn - hade du själv kunnat tänka dig att presentera dig som Lucifer? Även, ärligt, när du var tre, fem, femton och tjugo år? Börja där, är min tanke. Parallellt med det - läs på ordentligt var namnet härstammar ifrån, vilka reaktioner det skulle kunna väcka.

Med tanke på alla invandrare med "konstiga" namn (för oss svenskar) och att många svenska namn blir knepigare och knepigare så tror jag inen idag hade brytt sig om någon hette lucifer. Det och Gabriel är två av de finaste ängla namnen
  • vetlanda
    mamzell skrev 2017-12-13 10:46:50 följande:

Fult namn, men vill man att barnet ska ha det svårt i livet så... Vissa människor borde fan inte få skaffa barn. Varför döper du honom inte bara till "yrkeskriminell och kåkfarare på hall" direkt?

Exakt!
  • babadok

Var det för långt att döpa han till Socialbidragstagare ?Eller var det för svårstavat?

Svar på tråden Lucifer?