Lucifer?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Du får tyvärr inte enligt svensk namnlag. DU ÄR INTE DEN FÖRSTA SOM FÖRSÖKT.
Men vad är din källa? Vilka är alla ni som så tvärsäkert skriver att ni vet att detta inte går. Det finns ju massor med ungar som heter så, inräknat svenskfödda bebisar.
www.svd.se/namnmodet-oppnar-for-lucifer-och-iggy
nyheter24.se/nyheter/udda/839852-10-namn-som-det-ar-forbjudet-att-dopa-ditt-barn-till
www.folkbladet.nu/137036/nyfodde-sonens-namn-lucifer
Jo det finns det
För ca 2 år sedan valdes ju namnet Lucifer av två föräldrar som var med i serien Unga föräldrar. De bodde i Sverige.
Så jo, uppenbarligen funkar det.
Dop däremot vet jag inte.
www.svd.se/namnmodet-oppnar-for-lucifer-och-iggy
nyheter24.se/nyheter/udda/839852-10-namn-som-det-ar-forbjudet-att-dopa-ditt-barn-till
www.folkbladet.nu/137036/nyfodde-sonens-namn-lucifer
Fult namn, men vill man att barnet ska ha det svårt i livet så... Vissa människor borde fan inte få skaffa barn. Varför döper du honom inte bara till "yrkeskriminell och kåkfarare på hall" direkt?
Själv tycker jag att en bra regel är att gå till sig själv när det gäller namn - hade du själv kunnat tänka dig att presentera dig som Lucifer? Även, ärligt, när du var tre, fem, femton och tjugo år? Börja där, är min tanke. Parallellt med det - läs på ordentligt var namnet härstammar ifrån, vilka reaktioner det skulle kunna väcka.
Själv tycker jag att en bra regel är att gå till sig själv när det gäller namn - hade du själv kunnat tänka dig att presentera dig som Lucifer? Även, ärligt, när du var tre, fem, femton och tjugo år? Börja där, är min tanke. Parallellt med det - läs på ordentligt var namnet härstammar ifrån, vilka reaktioner det skulle kunna väcka.
Fult namn, men vill man att barnet ska ha det svårt i livet så... Vissa människor borde fan inte få skaffa barn. Varför döper du honom inte bara till "yrkeskriminell och kåkfarare på hall" direkt?
Var det för långt att döpa han till Socialbidragstagare ?Eller var det för svårstavat?