Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Världens högsta marginalskatt

Nja, alltså.... medianlönen i stockholms kommun är fortfarande bara ungefär 25 000, medellönen för länet är ca 28 000 så jag vet inte riktigt var du fått 38 000=medelmåttigt irån, men förklara gärna, för jag älskar att lära mig saker =)

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    man och nöjd skrev 2018-01-01 22:12:57 följande:
    Eftersom vi är ett i-land är det inte så konstigt att vi diskuterar i-landproblem.

Du har fortfarande inte kommit med nåt vettigt argument för att 1,2 miljoner löntagare ska drabbas av 50% marginalskatt.

Igår pratade jag med en företagare som ville ge sina anställda nån form av bonus. Hon tycker det är hopplöst svårt eftersom marginalskatteeffekten gör att de anställda bara får 3900 kr kvar av en bonus på 10000. Arbetsgivarens kostnad blir 13300 för att den anställde ska få 3900.

Företagaren själv sitter dock i guldsits och kan plocka ut utdelning på aktierna istället för lön. Då blir skatten 30% istället för 60%.

Den progressiva skattekurvan som vänstern är så stolt över drabbar enbart den övre medelsklass som vi borde satsa på istället för att trycka ner. Då skulle vi kunna få fler och bättre företag.
    Då får man väl göra som HM och ge de anställda några aktier istället......
  • Aniiee
    TotteE skrev 2018-01-02 01:43:14 följande:

Vad har regeringen gjort bra under mandatperioden? Har man åstadkommit nånting riktigt bra?

Man har hittat på några oerhört viktiga förbud. Man får nu inte längre köra terrängskoter utan hjälm! Enormt viktig lagstiftning (kan innehålla spår av ironi).

Man har infört läslov så nu sitter alla barn och läser på höstlovet i stället för att bara ute och röra på sig vilket nog hade varit bättre för inlärningen.

Sen är det typ fem procent mer förbjudet än det var innan att våldta någon. Oklart dock om rättsväsendet fått resurser att hantera fler nya förbud och lagar?

Jag kommer på en (eller 3) sak de har gjort bra-ish. De har höjt sjukersättningen, sänkt skatten på sjukersättning och höjd bostadstillägget. För första gången på 10+ år.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt