Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Världens högsta marginalskatt

Missermajser skrev 2017-12-04 08:29:12 följande:
    Marginalskatt

Marginalskatt är den skatt du betalar på din sist intjänade tusenlapp. Så länge din totala inkomst håller sig under gränsen för statlig inkomstskatt betalar du cirka 300 kronor i skatt på varje intjänad extra tusenlapp.

När din totala inkomst däremot stiger över gränsen för statlig inkomstskatt betalar du drygt 500 kronor i skatt på varje extra intjänad tusenlapp. Det brukar kallas att marginalskatten höjs. Gränserna för statlig inkomstskatt hittar du under Belopp och procent.

Inte ens 30%, eftersom jobbskattavdraget gör att det blir mindre. En med 30 000 och skattetabell 31 betalar 23% i skatt, tjänar man 40 000 med samma tabell så betalar man 25% i skatt (om man inte är med i Svenska Kyrkan)
  • sextiotalist
    TQR735 skrev 2017-12-04 10:42:09 följande:

Nu verkar det som många missar vad det verkliga skattetrycket i Sverige är.
    Första missen brukar vara sociala avgifter, moms, olika straffskatter mm.

Skattesatsen i Sverige är snarare 70-80% beroende på inkomst.

www.dagensps.se/ps-exclusive/skribenter/johan-berntorp/kronika-sa-hog-ar-din-skatt-pa-egentligen/

Fast det är ju det som arbetsgivaren betalar. Som löntagare så betalar man inte den skatten.
    Jag, som ändå har borgerliga sympatier, skiljer mellan dessa olika skattesatser.

Man betalar inkomstskatt
    Arbetsgivaren betalar skatt och sociala avgifter för sina anställda (samt skatt på vinst etc)
    Man betalar moms på de tjänster och varor man köper
    Man betalar extra skatt på de produkter man köper som har punktskatter.

Dessa skatter är samhällets intäkter som ska bekosta det som vi kan nyttja (ibland gratis, ibland för vi betala delar av det)
  • sextiotalist
    man och nöjd skrev 2017-12-04 23:05:58 följande:

Och vem tror du det är som betalar in inkomstskatten? Liksom resten av lönen? OMG.

Skillnaden är att inkomstskatten är du ansvarig för, de andra avgifterna är arbetsgivaren ansvarig för. Så även om arbetsgivaren betalar in inkomstskatten så är det fortfarande ditt ansvar.
  • sextiotalist
    KillBill skrev 2018-02-06 08:59:06 följande:

Har du fakta som visar att det var 10 % av löntagarna som betalade statlig skatt på 90-talet?

Det var på 90-talet skattereformen slog igenom, då försvann statlig skatt för de allra flesta, men innan dess så slog marginaleffekten in även bland de som tjänade under medelinkomst.
  • sextiotalist
    KillBill skrev 2018-02-06 09:57:23 följande:
    Ursäkta, jag hittar inte uppgiften om att det bara var 10% som betalade statlig skatt på 80-talet. Var kan jag hitta den uppgiften?
    Under 80-talet så betalade de flesta statlig skatt. Tom min mamma, som var lärare, märkte av marginalskatten
  • sextiotalist
    Stefanelli112 skrev 2018-02-06 10:40:10 följande:

Förlåt fel av mig. Det var galet många som betalade statlig skatt på 80talet också. Det var 1990 som S ambition var att max 15% skulle betala (inte mer än 50%) och 10% gjorde det.

Det blir lång länkar men googla skattereformen 1990 så finns det på regeringe.se

Det var galet många som gjorde detta innan skattereformen som lanserades i början av 90-talet, tom de med normala inkomster kunde få betala upp till 90% i marginalskatt vid löneökning.

Den statliga skatten var progressiv och alla betalade statlig skatt, förutom de som hade väldigt låg inkomst

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt