Inlägg från: slirren |Visa alla inlägg
  • slirren

Världens högsta marginalskatt

sextiotalist skrev 2017-12-04 10:57:33 följande:
    Fast det är ju det som arbetsgivaren betalar. Som löntagare så betalar man inte den skatten.
    Jag, som ändå har borgerliga sympatier, skiljer mellan dessa olika skattesatser.

Man betalar inkomstskatt
    Arbetsgivaren betalar skatt och sociala avgifter för sina anställda (samt skatt på vinst etc)
    Man betalar moms på de tjänster och varor man köper
    Man betalar extra skatt på de produkter man köper som har punktskatter.

Dessa skatter är samhällets intäkter som ska bekosta det som vi kan nyttja (ibland gratis, ibland för vi betala delar av det)
    Att skatten dras från pengarna innan man kallar det lön gör ju inte att den inte finns. Det är en kostnad för att betala ut lönen och påverkar densamma. Det blir väldigt tydligt om du är egen företagare.
  • slirren
    KillBill skrev 2017-12-09 08:40:34 följande:

Precis, så är det. Högerdebattörerna nämner inte att om Sverige skulle införa ett skattesystem utan marginalskatteeffekter (som inte var progressivt) så skulle de i samhället som idag har lägst inkomster få kraftigt höjd skatt för att de med högst inkomster skulle få kraftiga skattesänkningar. Tack och lov så inser en överväldigande majoritet av svenska folket att det är fel väg att gå.

Någonstans kanske man likt en deltagare i lyxfällan måste se över sina utgifter istället för att konstant öka skattetrycket som man gjort det senaste seklet.

Argumentet att de med lägst inkomst skulle få en höjd skatt bygger på ett antagande att det aldrig går att effektivisera eller skära ned på onödiga utgifter.

Det är bidrag till diverse projekt med kamelfarmar och gud vet vad, det är stödstrumpor för 6000kr paret, det är mängder med fall av fusk inom personlig assistans, det är byggprojekt där man spränger budgeten flera gånger om.

Någonstans i allt det här känner jag bara att vill jag ge de här människorna ännu mer pengar att leka med? Är det bristen på pengar som är problemet eller är det bristen på respekt för de gemensamma pengarna?
  • slirren
    KillBill skrev 2017-12-17 21:28:35 följande:

Kan du visa hur du kommit fram till detta? 

Om du bor i Stockholm och tjänar 40 000 kr i månaden får du behålla 500 kr om din inkomst ökar från 40 000 kr i månaden till 41 000 kronor i månaden. 

Sen kan man förvisso argumentera att om du tror att du tjänar 40.000 så tjänar du egentligen drygt 52.000, men staten har dragit en del skatt innan de döper pengarna till "lön". Som man kan se i ekonomifakta så har en person som tjänar 40.000 egentligen en marginalskatt på 62.6%

Många verkar tro att "men det där betalar ju någon annan", vilket är en lite naiv inställning som få egna företagare delar.
  • slirren
    KillBill skrev 2017-12-18 07:20:19 följande:

Typiskt. När argumenten inte räcker till så drar du in arbetsgivaravgifter i diskussionen. Jag rekommenderar dig att starta en egen tråd i ämnet så slipper du vara OT.

Så jag är OT när jag pratar om det verkliga skattetrycket i en tråd om marginalskatt. Jag ber om ursäkt.

Vilka skatter/avgifter är det ok att prata om? Sajten ekonomifakta, som ni tidigare refererade till, har vid skatteuträkning två stycken utfall:

1) Din marginalskatt. (vilket i mina ögon verkar vara det rimliga värdet)
    2) Din marginalskatt (exkl. arbetsgivaravgift) vilket ser ut som något av ett undantag.

Men jag ber än en gång om ursäkt och skall försöka leta upp en mer vänstervriden sajt som mörkar vissa skatter så att uträkningarna faller er mer i smaken.

• slirren
    KillBill skrev 2017-12-19 23:07:27 följande:

Jag säger som så att det går inte att diskutera skatt med dig om du inte kan hålla isär arbetsgivarens och arbetstagarens kostnader och skatter,

Som egenföretagare har jag letat med ljus och lykta efter någon annan som kan betala mina arbetsgivaravgifter men misslyckats. Du kanske kan ge mig adressen till den där "arbetsgivaren" som tydligen betalar sånt åt mig.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt