Världens högsta marginalskatt
Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.
Var det nåt mer du ville lära dig?
Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.
Var det nåt mer du ville lära dig?
Jo, Sverige har världens högsta marginalskatt.
Jag har redan länkat till ekonomi-fakta som redovisar detta faktum mycket tydligt. Menar du att ekonomi-fakta har fel?
Jag talar om marginalskatt. Det syns bl.a på trådens namn. Skattetryck är något annat. Sverige ligger högt även där, men inte riktigt i topp.
Man får onekligen lite bilden av någon som kämpar mot väderkvarnar.
En lönehöjning på 1000 kr ger c:a 380 kronori plånboken.
Var ligger begränsningen menar du. Man kan ju höja skatten hurmycket som helst.
Du har rätt i att detta inte har med låginkomsttagare att göra. Jag talar om medelinkomsttagare som drabbas av dessa effekter.
Så jag är OT när jag pratar om det verkliga skattetrycket i en tråd om marginalskatt. Jag ber om ursäkt.
Vilka skatter/avgifter är det ok att prata om? Sajten ekonomifakta, som ni tidigare refererade till, har vid skatteuträkning två stycken utfall:
1) Din marginalskatt. (vilket i mina ögon verkar vara det rimliga värdet)
2) Din marginalskatt (exkl. arbetsgivaravgift) vilket ser ut som något av ett undantag.
Men jag ber än en gång om ursäkt och skall försöka leta upp en mer vänstervriden sajt som mörkar vissa skatter så att uträkningarna faller er mer i smaken.
Tråden handlar ju om marginalskatt, vilket man ser på trdens titel.
Man kan säga att du har en förbättringspotential i att lära dig skillnad på marginalskatt och skattetryck.
Det är skillnaden mellan vad en medelinkomsttagare som tjänar 33 000 betalar i skatt och en inkomsttagare som tjänar 40 000 kr betalar i skatt som är den intressanta. Bägge betalar samma procentuella kommunal och landstingsskatt och det som skiljer dem åt är att den som tjänar 40 000 kr i tillägg får betalar 340 kr per månad i statlig skatt
Jag tycker att det är rimligt att den som tjänar 7 000 kronor mera än en medelinkomsttagare betalat en något högre procentuell skatt och i relation till 7 000 kr så är inte 340 kr särskilt mycket.
Som egenföretagare har jag letat med ljus och lykta efter någon annan som kan betala mina arbetsgivaravgifter men misslyckats. Du kanske kan ge mig adressen till den där "arbetsgivaren" som tydligen betalar sånt åt mig.