Inlägg från: Efraim Barkbit |Visa alla inlägg
  • Efraim Barkbit

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2017-12-17 16:05:35 följande:

Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.

Var det nåt mer du ville lära dig?

Det är inte sant och det känner de flesta till.
  • Efraim Barkbit
    man och nöjd skrev 2017-12-17 17:25:07 följande:

Jo, Sverige har världens högsta marginalskatt.

Fel. Kommer du med ett sådant påstående så får du visa belägg.
  • Efraim Barkbit
    man och nöjd skrev 2017-12-17 19:57:17 följande:

Jag talar om marginalskatt. Det syns bl.a på trådens namn. Skattetryck är något annat. Sverige ligger högt även där, men inte riktigt i topp.

Marginalskattens effekt är begränsad och högst rimligt satt då den inte drabbar låginkomsttagare.
  • Efraim Barkbit

Man får onekligen lite bilden av någon som kämpar mot väderkvarnar.

• Efraim Barkbit
    man och nöjd skrev 2017-12-17 20:50:06 följande:

En lönehöjning på 1000 kr ger c:a 380 kronori plånboken.

Var ligger begränsningen menar du. Man kan ju höja skatten hurmycket som helst.

Du har rätt i att detta inte har med låginkomsttagare att göra. Jag talar om medelinkomsttagare som drabbas av dessa effekter.

Jag betalar statlig skatt och tycker det är rimligt. Min lön är god och det är rimligt att jag betalar skatt därefter. Jag får ju ändå världens bästa värde tillbaka.
  • Efraim Barkbit
    slirren skrev 2017-12-19 06:35:10 följande:

Så jag är OT när jag pratar om det verkliga skattetrycket i en tråd om marginalskatt. Jag ber om ursäkt.

Vilka skatter/avgifter är det ok att prata om? Sajten ekonomifakta, som ni tidigare refererade till, har vid skatteuträkning två stycken utfall:

1) Din marginalskatt. (vilket i mina ögon verkar vara det rimliga värdet)

2) Din marginalskatt (exkl. arbetsgivaravgift) vilket ser ut som något av ett undantag.

Men jag ber än en gång om ursäkt och skall försöka leta upp en mer vänstervriden sajt som mörkar vissa skatter så att uträkningarna faller er mer i smaken.

TS sa själv till mig att det var OT att ta upp det allmänna skattetrycket. Rätta mig om jag har fel
  • Efraim Barkbit
    man och nöjd skrev 2017-12-19 21:44:54 följande:

Tråden handlar ju om marginalskatt, vilket man ser på trdens titel.

Man kan säga att du har en förbättringspotential i att lära dig skillnad på marginalskatt och skattetryck.

Haha men jag skrev ju precis det till sign slirren som också vill jämföra med det allmänna skattetrycket.

Man kan säga att du har en förbättringspotential i nationalekonomi.
  • Efraim Barkbit
    KillBill skrev 2017-12-21 14:09:55 följande:

Det är skillnaden mellan vad en medelinkomsttagare som tjänar 33 000 betalar i skatt och en inkomsttagare som tjänar 40 000 kr betalar i skatt som är den intressanta. Bägge betalar samma procentuella kommunal och landstingsskatt och det som skiljer dem åt är att den som tjänar 40 000 kr i tillägg får betalar 340 kr per månad i statlig skatt

Jag tycker att det är rimligt att den som tjänar 7 000 kronor mera än en medelinkomsttagare betalat en något högre procentuell skatt och i relation till 7 000 kr så är inte 340 kr särskilt mycket.

Starkt att du orkar förklara orimligheten i skattehatet.
  • Efraim Barkbit
    slirren skrev 2017-12-21 18:42:37 följande:

Som egenföretagare har jag letat med ljus och lykta efter någon annan som kan betala mina arbetsgivaravgifter men misslyckats. Du kanske kan ge mig adressen till den där "arbetsgivaren" som tydligen betalar sånt åt mig.

Du får ju vinsterna, då är det du som betalar skatten. Kan det bli enklare?

Får du inga vinster så affärsidén har lite väl mycket potentialer.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt