Inlägg från: mr babelino |Visa alla inlägg
  • mr babelino

Världens högsta marginalskatt

Håller med trådstartaren. 50% marginalskatt var tänkt för höginkomsttagare när skattereformen utformades.

• mr babelino
    KillBill skrev 2018-01-05 18:25:27 följande:
    Medelinkomsttagare betalar inte marginalskatt idag heller.
    Vilken standardavvikelse har du applicerat?
  • mr babelino
    KillBill skrev 2018-01-05 19:54:41 följande:
    Jag refererar till olika uppgifter om medellönen på svensk arbetsmarknad. Uppgifterna brukar pendla mellan 32 och 33 tusen om man räknar upp lönen till nuvarande nivå (vissa uppgifter kan vara 1 eller 2 år gamla). Medianlönen är något lägre. Eftersom gränsen för statlig skatt/marginalskatt ligger över 38 000 kr i månaden dvs drygt 5000 kr över både medellön och medianlön så kan kan det väl inte råda någon tvekan om att en medelinkomsttagare i Sverige inte betalar statlig skatt/marginalskatt.
    Frågan var vilken standardavvikelse du använder för att avgöra vilka som är medelinkomsttagare.

När man talar om låginkomsttagare brukar man avse folk som tjänar mycket mindre än 33000. Och ska man tala om höginkomsttagare så tjänar de mycket mer än 33000. Är du med?
  • mr babelino
    KillBill skrev 2018-01-05 23:37:13 följande:
    Jag uttalar mig alltså inte om vem som är låg eller höginkomsttagare när jag uppger medelinkomsten. Medelinkomsten är den genomsnittliga i konsten.
    Det är ju väldigt få som tjänar exakt medelinkomst. Utan intervall blir uppgiften meningslös vilket kanske är avsikten.

Enligt en undersökning från Demoskop anses man vara höginkomsttagare vid 51700 kr/månad (2015 års uppgift så säg 54000 idag). Gränsen för låg inkomst går enligt EU på 60% av medianen. Så säg 20000.

1-20000 låginkomsttagare
    20000 - 51700 medelinkomsttagare
    51700 -            höginkomsttagare

Känns som en ganska juste definition.
  • mr babelino
    Padirac skrev 2018-01-06 22:21:11 följande:
    Medianen är betydligt lägre än medelinkomsten. I Danderyd är 60% av medianen 18 tusen. I andra änden är 60% av medianen 10 tusen.
    Glad att jag inte drabbas av dessa spörsmål där jag bor.

Bedrövligt att högkvalificerad arbetskraft gör ekonomisk vinning på att tapetsera ett rum jämfört med att åka till jobbet.
  • mr babelino
    Padirac skrev 2018-01-06 22:34:09 följande:
    Det är nästan alltid mindre kostsamt att göra något själv än att låta någon annan göra det. Har man långt till jobbet och inte får någon ersättning för det så lär man i.te göra så mycket vinning på att åka till jobbet. Om man får ersättning för sitt arbete o får övertidsersättning så kanske det ger mer än resekostnaden får man tro.
    Ja, precis. Man får räkna med att man förlorar på att arbeta. Rätt naturligt när man tänker efter.

Borde man inte dubbla marginalskatten? Det är väl rimligt att de som har med bidrar med lite mer?
  • mr babelino
    Padirac skrev 2018-01-07 00:02:59 följande:
    Det går inte att ändra matematikens regler, så marginalskatten är vad den är om man inte ändrar skattesatser, avdrag och regler för statlig skatt. Marginalskatt är ingen egen skatt, det är en matematisk konstruktion som beskriver hur mycket skatt på sista hundringen som ingår i skatteuttaget på ca 30% + ev statlig skatt. Om man försöker förstå skatternas funktion utifrån sista hundringen så blir det lätt missvisande.
    En matematisk konstruktion...en matematiker skulle nog ta sig för pannan.

Höja marginalskatten är superenkelt. Det är bara att höja någon av skatterna så att konsekvensen leder till önskad effekt.

Så jag frågar igen, borde inte ni i Sverige dubbla marginalskatterna, om de nu är så bra? Och ni gillar höga skatter, eller?
  • mr babelino
    Rataxes skrev 2018-01-07 14:31:41 följande:
    Padirac skrev 2018-01-06 22:34:09 följande:
    Det är nästan alltid mindre kostsamt att göra något själv än att låta någon annan göra det. Har man långt till jobbet och inte får någon ersättning för det så lär man i.te göra så mycket vinning på att åka till jobbet. Om man får ersättning för sitt arbete o får övertidsersättning så kanske det ger mer än resekostnaden får man tro.
    Om man som jag betalar 55% i skatt på sista hundralappen är valet lätt. Jag jobbar gärna övertid, 2 dagar en frivecka ger 4 dagar ledigt istället för att få ut ca 4500:- för dessa dagar. En tusenlapp om dagen "kostar" det att vara ledigt nästan en vecka. (i praktiken ingenting, eftersom jag får min vanliga månadslön ändå)  Billigt! En av dessa dagar kanske jag lagar en bil åt en granne, mot andra hushållstjänster jag annars skulle fått betala dyrt för nu när RUT-avdraget försämrats. Win-win för alla inblandade, utom för Magdalena Andersson som går miste om 5500:- i skatteintäkter... förutom skatten på milersättningen och restidsersättningen som jag inte kan ta ut i ledighet, (om jag inte byter dessa mot ett par timmar i övertid istället. )

Magdalena förlorar även arbetsgivaravgiften på några 1000-lappar. Dessutom tillkommer förlusten hon gör på att du ch din granne hjälper varann.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt