Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2017-12-23 09:23:30 följande:
    För varje 100-lapp extra min vän drar in så går 60 kr i skatt. Här kan vi snacka om skattevägg. 20000 i välförtjänt bonus. Hurra! Får inte ens 8000 i fickan.

Inser du hur detta triggar igång kreativitet för att ungå skatt. T.ex att man byter tjänster.

Jag tycker det är fantastiskt att du kallar en lön på 58200 för en av de "allra största inkomsterna". Det är direkt löjligt. Vid en lön på 100000 kan man börja kalla sig högavlönad. 300000 är det många lite högre chefer som har. Men vid 58200 är man i bästa fall övre medelklass.

Ska man prata om de som har de "allra högsta inkomsterna", ja då talar vi om börs-vd'ar. Har man över 1 miljon i månaden tillhör man kanske denna grupp.

Det paradoxala är ju att de som tjänar över 123000 i månaden har lägre marginalskatt än de som tjänar ner till 55000. Varför ska börs-vd'ar betala mindre?

Sen har vi de som tjänar mångmiljonbelopp på att handla på börsen. Med ett ISK kan man t.ex göra 1 miljon om året och betala 50000 i skatt. You do the math.

Se där, fler än jag som borde vara kreativa. Din vän kan göra som jag, jobba övertid ibland, ta ut det i ledighet och ägna den tiden åt en hobby. Jag har renoverat ett par bilar och sålt med mer förtjänst än vad jag skulle fått om jag tagit ut övertiden i pengar. Kalla det svartjobb om du vill... Jag kallar det livskvalitet.

Brukar serva bilarna åt ett par grannkvinnor, i gengäld får vi fönstren putsade, gräset klippt och rabatterna rensade. Dessutom känns det bra att inte bidra med mer pengar än absolut nödvändigt till ginnungagapet.

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

mr babelino skrev 2018-01-06 22:29:13 följande:
    Glad att jag inte drabbas av dessa spörsmål där jag bor.

Bedrövligt att högkvalificerad arbetskraft gör ekonomisk vinning på att tapetsera ett rum jämfört med att åka till jobbet.
    Padirac skrev 2018-01-06 22:34:09 följande:
    Det är nästan alltid mindre kostsamt att göra något själv än att låta någon annan göra det. Har man långt till jobbet och inte får någon ersättning för det så lär man i.te göra så mycket vinning på att åka till jobbet. Om man får ersättning för sitt arbete o får övertidsersättning så kanske det ger mer än resekostnaden får man tro.
    Om man som jag betalar 55% i skatt på sista hundralappen är valet lätt. Jag jobbar gärna övertid, 2 dagar en frivecka ger 4 dagar ledigt istället för att få ut ca 4500:- för dessa dagar. En tusenlapp om dagen "kostar" det att vara ledigt nästan en vecka. (i praktiken ingenting, eftersom jag får min vanliga månadslön ändå)  Billigt! En av dessa dagar kanske jag lagar en bil åt en granne, mot andra hushållstjänster jag annars skulle fått betala dyrt för nu när RUT-avdraget försämrats. Win-win för alla inblandade, utom för Magdalena Andersson som går miste om 5500:- i skatteintäkter... förutom skatten på milersättningen och restidsersättningen som jag inte kan ta ut i ledighet, (om jag inte byter dessa mot ett par timmar i övertid istället. )

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:56:39 följande:
    Framförallt är det viktigt att pengarna används på rätt sätt. Nya Karolinska är väl bara ett i raden av skräckexempel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/amnn7/kostnaden-for-ett-dorrbyte-pa-nya-karolinska-12-miljoner
    KillBill skrev 2018-01-09 23:00:04 följande:
    Ja det är ett moderat skräckexempel. Staocholms läns landsting som ansvarar för vården i Stockholm har styrts av moderaterna och övriga allianspartier sedan valet 2006.
    Så går det när man överlåter viktiga saker till politiker. (oavsett partifärg)

https://www.mises.se/2015/06/10/vard-med-vinstintresse-till-en-tiondel-av-priset/

I Hamburg lyckades man bygga ett privat sjukhus för en tiondel av priset... Fast där slapp man ju klåfingriga och inkompetenta politiker som lade sig i.

• Rataxes
    prusse skrev 2018-01-09 22:32:08 följande:

Piketty verkar har ändrat uppfattning:

www.aei.org/publication/piketty-and-krugman-admit-the-laffer-curve-is-real/

Att desperat jubla över att man hittat en auktoritet som tycker som en själv; kommer aldrig att vinna över att tänka självständigt.

Inget i Lafferkurvan är orimligt. Den är logisk. Självklar. Dock är det komplext attveta vad som är den optimala marginalskatten för olika inkomstgrupper. Detä är lätt hänt att politiker vandrar åt fel håll på kurvan.

Att peka på gamla exempel bevisar ingenting. Skattereformen i Sverige genomfördes ju av Socialdemokraterna och inte av den borgerliga regeringen. Krisåren som följde hade inget med skattereformen att göra. Tvärtom, reformen mildrade effekterna. En serie av olyckliga åtgärder orsakade en jättekris. Värst var att kronan var låst till ECÜn, vilket ledde till 500% ränta och prisras på bostäder. Tvärnit i ekonomin helt enkelt.

Innan skattereformen hade Sverige uppemot 85% marginalskatt. För att få ett nettolyft på 2000 krävdes uppmot 13000 i löneförhöjning. Den höga inflationen kompenserades med snabba lönepåslag vilket ledde till att vanligt folk snabt hamnade på marginalskatter som var avsedda för rika.

Här är en intressant beskrinvning av vad som hände:
    magasinetneo.se/artiklar/vastvarldens-storsta-skattereform/

Det är mycket oroande att Sverige verkar vara på vär dit igen. Nu 60,4% marginalskatt enligt ekonomifakta. Jag är helt övertygad om att vänstern här och filar på nästa marginalskattehöjning för vanligt folk med lite utbildning.

Det många på vänsterflygeln inte har tagit till sig är att människor kommer att flytta ifrån Sverige när skattetrycket blir för högt. De som flyttar är de som värnar om sina barns framtid. Danmark och Norge är tex redan idag tryggare länder att leva i - med bibehållen välfärd. Som finsktalande sneglar jag själv på Estland till pensioneringen, Estland på sommaren, Portugal på vintern.

Fast Vänsterprofilen Göran Greider har i alla fall alltid haft koll:

• Rataxes
    KillBill skrev 2018-01-10 09:37:59 följande:

Tråkigt att se att du sprider information från sajten Poltikfakta som bl.a. styrs av de som stod bakom Folkets Demonstration. Politikfakta har ertappats med att sprida en mängd främlingsfientlig propaganda. Bla spred man falska uppgifter om att den 3 åriga poljken Aylan som drunknade utanför Turkiet 2015 var fejk.

Göran Greider är inte politiker så egentligen bryr jag mig inte om det uttalande du länkar till men det skulle vara klädsamt av dig om du kan länka till originalartikeln så att man kan läsa hela uttalandet från Göran Greider och inte bara ett lösryckt citat.

Danmark har ett högre skattetryck än Sverige så det lär väl inte locka så många som i likhet med dig inte vill vara med och finansiera den svenska välfärden

Nu sprider väl även media godkända av det socialdemokratiska sanningsministeriet falska nyheter?

Vilken våt dröm som ska gå i uppfyllelse när ni lyckas förbjuda s.k. alternativa nyhetetssajter! Precis som Sovjetunionens förbud mot att lyssna på deras "fake news", dvs Radio Free Europe, Radio Liberty, Voice Of America m.fl.

Greider är opinionsbildaren som (S)(V)T älskar att plocka in när samhällsfrågor ska diskuteras. Han har säkert mer genomslagskraft än random såssepolitiker.
    Läs hela bildtexten... Skatter och Välfärd 1999.

Det kanske finns vissa som inte är nöjda med vad man får för skattepengarna och är beredda att betala lite mer i Danmark för att slippa den accelererande kriminaliteten i Sverige?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-01-10 11:55:40 följande:
    Varför säger du inte bara som det är, att du inte har någon annan källa än från den främligsfientliga sajten Poltikfakta?

Skillnaden mellan s.k. alternativmedia som du länkar till och "gammelmedia" är att det sistnämnda brukar ha den goda stilen att rätta/korrigera och kommentera de gånger som felaktigheter har förmedlats. 

https://sv.wikiquote.org/wiki/G%C3%B6ran_Greider

Där finns fler fantastiska citat från din idol.

https://www.mises.se/2010/06/17/for-greider-i-tiden/

Där visas några valda citat från idolen, nåja, det bevisar ju att karl inte är att ta på allvar, varför hans svammel om 100% skatt bara är just svammel.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-01-28 12:16:09 följande:

Vid sjukdom så är huvudregeln att man får sin försörjning via sjukpenning. När man är sjuk men inte får sjukpenning så kan man ha rätt till socialbidrag. Att samhället skulle ge skatteavdrag så att vissa innevånare (framförallt välbärgade) kan försörja sjuka människor som bor under samma tak tror jag inte alls på. Ett sådant system skulle troligen missbrukas mycket.  Den ena partnern sjukskriver sig utan att egentligen vara sjuk för att partnern ska kunna göra avdrag på skatten.

Tjuven tror att alla stjäl...

Privata försäkringar för den enskilde löser problemet, då kan du bara stjäla från dig själv. (försäkringsbedrägeri)

Vid en platt skatt på 10-15% orkar ingen skattefuska, det känns "fair" och sk upplägg kostar oftast mer.

Betalade 19 000 i skatt på januarilönen, då var det ändå ingen övertid i dec.
    Tack, Magdalena för att du iallafall sänkt priset på ledighet.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-01-28 12:46:35 följande:
    Tycker du att det är rimligt med ett skattesystem där beskattningen ska baserar på vem man bor med? Det finns tack och lov inget riksdagsparti som driver frågan om platt skatt. 
    Sambeskattning är ingen viktig fråga för mig, men det kan säkert finnas fördelar för vissa familjer med det.

Platt skatt finns redan för kapitalinkomster. Island hade platt skatt innan finanskrisen 2008, flera länder i Östeuropa har platt skatt så det är inget unikt.

https://www.svd.se/platt-skatt-skulle-vara-ett-lyft-for-sverige

• Rataxes
    KillBill skrev 2018-01-28 16:08:27 följande:

Du länkar ett 5 år gammalt inlägg från MUF. Som kritiserades av andra borgerliga ungdomsförbund och som inte fick stöd av den moderate finansministern. Det finns väl inget riksdagsparti som driver frågan om platt skatt idag? 

Innehållet är väl aktuellt i alla fall?

Sen var det nog väldigt många år sedan Björn Tarras-Wahlberg (som skrev debattinlägget) var med i MUF, närmare bestämt 45 år (Om nu stadgarna var som de är numera, 12-30 år).

Inget riksdagsparti, men det betyder inte att frågan inte existerar.

• Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-02 11:21:42 följande:

Jag förklara men du förstår tydligen inte. Nuvarande skattesystem skapar incitament att skapa företag och skapar rörlighet på bostadsmarknaden och det är bra. Jag har aldrig träffat en höginkomsttagare som sagt sig jobba mindre pga. av marginalskatten.

Dagens skattesystem är rimligt sett till statens behov av intäkter för att satsa på rättsväsende, försvar och vård, skola och omsorg. 

Eftersom jag uppenbarligen räknas till gruppen höginkomsttagare (pga att jag når upp till inkomstgränsen för värnskatt) tar jag mig friheten att lägga mig i diskussionen.

Jag har de senaste åren börjat arbeta mindre, just på grund av marginalskatteeffekten. Priset på ledighet har så att säga sänkts. Jag ser ingen anledning att fortsätta göda kleptokraterna med mina pengar.

https://www.carnegie.se/private-banking/Aktuellt/hogre-marginalskatter-ger-nya-beteenden-hos-hoginkomsttagare/

https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/minska-skatt-pa-arbete/hog-marginalskatt-skrammer-bort-kvalificerad-arbetskraft_680624.html

All övertid tas numera ut i kompledighet. Ett möte på en ledig dag, finemang, En ledig dag istället. Två extraskift under en frivecka, perfekt! En hel veckas ledighet då jag kan ägna mig åt andra intressen, och tillfredställensen av att Magdalena Andersson inte kan göra ett dugg åt saken. Smolket i bägaren är att jag måste skatta för milersättningen och restidsersättningen.

• Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-06 12:03:54 följande:
    Du har kommit med så många olika bud nu. Kan du inte länka till uppgiften att bara 10% av befolkningen betalade statlig skatt på 90-talet?
    Nej, det är inte jag som är alla Stefanelli, men

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/hoega-marginalskatter-ger-laegre-skatteintaekter-32429

"Det var meningen att 10?15 procent av löntagarna skulle betala statlig inkomstskatt. 2018 kommer den andelen att ha vuxit till över 36 procent. Samtidigt finns ett tydligt samband mellan höga skatter och minskande skatteintäkter som finansministern inte vill kännas vid."

"76 procent av civilingenjörerna betalar statlig skatt. 70 procent av tandläkarna. 51 procent av lokförarna. 38 procent av poliserna. 30 procent av sjuksköterskorna. 27 procent av gymnasielärarna. 40 procent av alla drifttekniker. Ser vi till chefer inom välfärden och industrin betalar 77 procent av förskolecheferna och 80 procent av cheferna inom socialt arbete statlig skatt. 78 procent av cheferna inom tillverkning, bygg, anläggning och gruvor. Skatten drabbar alltså vanliga inkomster i viktiga och breda yrkesgrupper. 

2014 betalade drygt en miljon löntagare statlig skatt. 2018 kommer den siffran ha vuxit till 1,4 miljoner, en ökning med 360 000 personer på fyra år. Andelen har gått från under 30 procent 2014 till över 36 procent 2018. "

Själv får jag behålla 39% av nästa löneökning medan den ofantliga sektorn får 61% av denna.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-06 15:20:43 följande:

Enligt regeringen kommer år 2018 cirka 80 000 fler personer än de cirka 1,3 miljoner löntagare som betalade statlig skatt 2017 hamna över gränsen för statlig skatt (totalt 1,38 miljoner löntagare)

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inri...

Det finns fler än 5 miljoner löntagare i Sverige vilket innebär att det är färre än 30% av löntagarna som betalar statlig skatt idag.

www.expressen.se/dinapengar/over-5-miljoner-p.../

Det är trist men jag tror tyvärr inte att man ska lita allt för mycket på lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv.

Jag tror mer på Svenskt Näringsliv än en journalist på en skvallertidning.

• Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-06 16:37:49 följande:

Om du kollar uppgift om antal löntagare på SCB så anger även dem att det finns drygt 5 miljoner löntagare och när det gäller uppgiften om antal som betalar statlig skatt så ligger anger regeringen och Svenskt näringsliv nästan samma siffra. Uppgiften att mer än 36 % betalar statlig skatt verkar således vara felaktig. 

Oavsett vilket så är det mer än dubbelt så många som betalar statlig skatt mot vad som var tänkt 1990.

Vidare:

"går det att beräkna andelen heltidsarbetande"

Det är alltså heltidsarbetande som avses. Inte personer som går någon aktivitet några timmar i veckan.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-07 05:38:07 följande:
    Nej, jag tycker däremot att det är fel tidpunkt att sänka skatterna när försvaret, rättsväsendet, vård, skola och omsorg behöver mer resurser.
    Den ofantliga sektorn kan naturligtvis inte röras... eller effektiviseras.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-07 21:01:14 följande:
    Man kan ju göra som i moderatstyrda Stockholm läns landsting:

Nyopererade som läggs i en säng i receptionen och svårt sjuka äldre som får ligga bakom en pappskärm i patienternas dagrum. Bristen på vårdplatser når nya nivåer inom akutsjukvården i Stockholm. Samtidigt ska sjukhusen spara minst 365 miljoner under 2018.

www.svd.se/nyopererade-laggs-bakom-pappskarm-i-receptionen

M
    en det är klart, vad gör man inte för en skattesänkning..
    Så går det när man tillåter politiker (oavsett politisk färg) att lägga sig i något så viktigt som vård. Liknande haverier kan du hitta i såssestyrda landsting, fast det är klart, såssar kan ju aldrig göra något fel. Om de ändå blir fel i någon såssestyrd verksamhet så är det alltid någon annans fel.

Påminner återigen om sjukhusbygget i Tyskland som kostade en tiondel av NKS. Utfördes i privat regi såklart.  
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-08 17:17:43 följande:

Sjukvården i USA som till stora delar är privatiserad är mycket dyrare än den svenska sjukvården som är offentligt finansierad.  Samtidigt anses kvaliteten i den svenska sjukvården överlag hålla toppklass.

USA:s sjukvård är varken privat eller oreglerad.

Men nice try, Bill...
  • Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-08 20:23:50 följande:
    Många sjukhus i USA är privata och det amerikanska systemet med övervägande privata sjukförsäkringar i stället för offentligfinansierad vård har resulterat i ett av världens dyraste sjukvårdssystem.
    Det kanske kommer som en överraskning för dig, men världen är större än USA och Sverige. Flera länder har bra sjukvård trots att den är privatiserad.

Läs gärna på lite om varför vården i USA är så dyr.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt