Världens högsta marginalskatt
KillBill:
Drygt 3000 kr per månad är mycket när man måste försörja en annan person till 100% i Sveriges i särklass dyraste stad. Bara de 3000 i mån hade tex kunnat uppgradera vårt enkla boende ganska betånkligt.
Tycker du inte det vore rimligt att min inkomst sambeskattades för mig och sambon eftersom staten ser mig som betalningsskyldig för henne?
Tycker du att det är bra att nuvarande skattesystem totalt tar kål på alla ekonomiska incitament att fortsätta sin karriär efter man tjönar drygt 50K? Vore det inte bra för Sverige att jag avancerade, tjånade mer och betalade ännu mer i skatt? Med 60% marginalskatt är mina (och i princip alla mina kollegors) incitament att avancera lika med noll.
Min nettolön är dessutom mycket lägre än den mina vänner som är tex hantverkare plockar ut. De har egna bolag och lägger sig exakt vid brytgränsen och plockar ut aktieutdelnikgar då och då som beskattas med 22%. De som inte har bolag men är välavlönade gör en deal med chefen där de får ut en lön pp exakt 38k och får sedan tillåtelse att jobba extra svart. Är det en optimal setup?