Världens högsta marginalskatt
Padirac; Så länge inte arbetsgivaren tvingar en att arbeta långt över 40 timmar ska det givetvis vara upp till varje person att bestämma, inte staten. Vad man betalar för skatt på totalen är inte intressant när man vet att varje extra intjänad krona beskatyas med 60%. Man kommer givetvis alltid att väga eventuell löneökning mot att man får behålla 40% av den. Inte av vad man betalar på totalen.
Sen får du komma ihåg at 50k inte är så jävla märkvärdigt i Stockholm. Om du inte har en förmögenhet är det.mycket svårt att någonsin köpa hus tex mef drn inkomsten. Det är inte som i Mora där man "inte behöver mer"
I min ungdom jobbade jag under kort period på två jobb för att kunna köpa min första bil. Jag demotiverades rätt moedelbart när jag blev varse om den statliga skatten. Istället lade jag min tid på att supa med polare och spela tv-spel. Var det vettigt?
Är det vettigt att jag oxh min sjuka ej arbetsföra sambo för flera tusen mindre i månaden att leva för än ett par där bägge jobbar? Både vi och de har ju samma bruttoinkomst.