Inlägg från: Åke7811111111 |Visa alla inlägg
  • Åke7811111111

Världens högsta marginalskatt

KillBill; Nu försöker du vrida frågeställningen så att den passar din agenda. Det handlar INTE om generell sambeskattning. Det handlar om att den ena i paret är SJUK och INTE har någon inkomst. Det hade varit OTROLIGT enkelt att via en snabb check via skstteverket och ett läkarintyg kontrollera detta oxh återbetala mellanskillnaden efter deklaration.

Alltså INTE någon sambeskattning för hela befolkningen utan ENBART där läkare.kan gå i god för att den ena är sjuk.

Varför tycker du att ett par där den ena är sjuk och inte kan jobba ska tvingas betala mer skatt än där bägge jobbar men har samma bruttoinkomst?

• Åke7811111111

Killbill; Om Olle eller Kalle är kroniskt sjuk under flera år och de enligt staten är 100% försörjningsskyldiga för varandra så givetivs.

Varför ska man beskattas som enskild individ men samtidigt ses som ett par när det gäller försörjningsstöd för partnern som är långsiktigt sjuk?? Varför ska man då straffbeskattas kraftigt jämfört med ett par där både är friska och kan jobba?

• Åke7811111111

Killbill; Men vänta här nu. Tidigiare så trivialiserade du den "lilla" andel kronor den statliga skatten innebär för det par jag beskrev. Nu förutsätter du att den ena personen i olika par ska sjukskriva sig under flera år felaktigt och ha NOLL KRONOR i inkomst (och dessutom lyckas få en läkare att konsekvent intyga detta) ENBART för att de ska slippa den "lilla" andelen statlig skatt?

Du förstår ju själv att din argumentation är helt åt skogen. Om man ska beskattas som en individ bör staten betrakta en som en individ i alla hänseenden. Inte enbart så att det ekonomiskt alltid är till statens fördel.

• Åke7811111111

Killbill; Så du betraktar alltaå min och min sjuka sambos gemensamma bruttoinkomst på runt 50 000 som motsvarar två personers indivudella heltidslön på 25 000 för "rik" eller "höginkomsttagare" som ska beksattas därefter? Varför ska då inte ett par med 25k var beskattas som, och anses vara, "rika höginkomsstagare"?

Vi ligger gemensamt under den nationella genomsnittainkomsten och lååångt under den genomsnittliga Stoxkholmsinkomsten. De där 3000 per månad vi tvingas betala i statlig skatt hade tex kunnat göra att vi slapp bo på 44 kvm (snitte i Sthlm är 36 kvm per person) Det förvägrar du oss. Du vill hålla folk nere helt enkelt. Erkänn bara att det är åt skogen så respekterar jag det.

• Åke7811111111

Kill Bill; Om alla typer av försörjningsstöd (som JAG betalar dyrt för via skattesedeln) ska baseras på vem man bor med, varföf ska då inte beskattningen göra det????

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt