Inlägg från: jonas50 |Visa alla inlägg
  • jonas50

Världens högsta marginalskatt

Original; dina socialdemokratiska fränder brukar alltid tjata om vård skola omsorg vilket är grunden i välfärden Tsm med polisen. Funkar inte dessa bra fungerar inte välfärden bra. Jag betalade över 400k i inkomstskatt ifjol exil arbgivaravgifter etc. När jag för första gången i mitt liv sökte hjälp för en åkomma som tar 30min att operera fick jag vänta och gå med smärta i 8 MÅNADER.

på 90-talet hade vi ungefär samma skattesatser (men många färre som kom upp til brytgränsen) Då hade vi en skola i topp-3 i världen, en tiondel så långa vårdköer, mycket mindre grov brottslighet, en bättre åldringsvård med mera. DÅ kunde jag tycka att höga skatter var motiverat. Nu är det absolut inte det längre..

• jonas50

Original; Hur vet du att 60% marginalskatt är en optimal nivå? Gör du som killbill och förutsätter att arbetsmängden inte är beroende av skattetrycket? Borde vi isf inte ha 100% marginalskatt istället? När Feldt mfl införde ?minst hälften kvar? var de sossarna lite klarsynta och insåg det kontraproduktiva med en alltför hög beskattning. Det leder helt enkelt till att folk jobbar mindre vilket minskar det totala skatteuttaget. Du kan inte betala för välfärd med % utan med kronor.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt