Inlägg från: Anonym Backa |Visa alla inlägg
  • Anonym Backa

Världens högsta marginalskatt

Jag har varit åt vänsterhållet hela mitt liv men nu börjar t.o.m. jag bli förbannad! TS du har rätt, gränsen för när marginalskatt börjar tas ut är förnedrande för vanliga tjänstemän i medelklassen!! Det är ett jäkla hån helt enkelt. Gränsen för marginalskatt borde ligga vid när man verkligen ÄR en höginkomsttagare. På riktigt!

Gränsen för marginalskatt borde ligga nånstans vid 55.000-60.000 kr/månad.

Det är ett fullkomligt hån mot vanligt folk att ta ut marginalskatt för de som tjänar runt 37.000- 38.000/månad, brutto. (Vilket för många som tvingas köpa bostad i Sthlm, tvingas leva med Sthlms höga levnadskostnader, är en normal lön som man INTE kommer långt på!!).

Det är med sorg i hjärtat som jag nog kommer överge mitt livslånga "hjärtat till vänster"- tänk. Och min röst på vänstern. För när man börjar ge sig på helt vanliga tjänstemän som kämpar med bolån m.m...... nej då jävlar har det gått för långt...!!! Jag har precis startat företag och det är inte många kronor jag får behålla, av det jag drar in.... :(

• Anonym Backa
    KillBill skrev 2018-02-06 00:07:24 följande:

Gränsen för statlig skatt går from i år vid inkomster från 39 000 kr. Ditt exempel att folk med löner på 37-38 tusen kronor betalar marginalskatt alltså är inte korrekt. På en inkomst på 40 000 kr uppgår marginalskatten (den statliga skatten) till 180 kr. Är det något att tjafsa om?

Generellt med de levnadskostnader vi har i Sthlm redan så är det åt helsike, ja. Sedan är det nog extremt mkt värre för mig som just småföretagare, i och med att jag betalar även all semester, pension, m.m., själv ur egen ficka, allt medan jag ju ändock betalar en extremt hög andel av mina inkomster i skatt....

Jag får liksom inte "tillbaka" några fördelar alls från samhället, utan får bara punga ut, hela tiden. Det är jäkligt bittert, att när man väl kommit nånstans i livet, så ska man inte ens få njuta ens lite grann av att man har kämpat sig fram på alla sätt och vis... Jag säger ändå dett när jag kommer från en familj med arbetarbakgrund och solid och fin värdegrund av solidaritet... alltid velat betala skatt och stötta upp samhället som vi har gemensamt. Som liten flicka grät jag lika mkt som mina föräldrar, på Palmes begravning (han var vår husgud ).

Berättat allt detta för att illustrera att när t.o.m. JAG börjar reagera, då har det gått ganska långt, känner jag. Dvs. när en som alltid varit riktigt röd i det politiska hjärtat, börjar känna att det liknar en utsugning av vanliga människor, då bör nog vänstern tänka till både en och två gånger. Jag hoppas att de gör det, verkligen! För vi vanliga tjänstemän och särskilt kanske då småföretagare, måste kunna ha någon slags marginal att leva på, också. Det är vi värda, efter hur vi slitit för att genomgå högskoleutbildningar, tagit studielån, kämpat, m.m. Jag måste inte ens bli riktigt rik eller så. Men en liten jäkla guldkant ibland, det kan jag säga med gott samvete att jag förtjänar!!
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt