Inlägg från: Stefanelli112 |Visa alla inlägg
  • Stefanelli112

Världens högsta marginalskatt

Förlåt fel av mig. Det var galet många som betalade statlig skatt på 80talet också. Det var 1990 som S ambition var att max 15% skulle betala (inte mer än 50%) och 10% gjorde det.

Det blir lång länkar men googla skattereformen 1990 så finns det på regeringe.se

• Stefanelli112

Kill bill; Vad säger du om alla vänsterfärgade ekonomer som tycker det vore en bra ide att sänka skatten på arbete? Vad säger du om att TOM LO anser att värnskatten bör slopas? Har du några vänsterfärgade ekonomer som tycker att dagens marginalskatter är optimala för Sverige? Mer meriterade än vanliga civilekonomer som Sandro Scocco vill säga?

Tom Magda (som ju måste lägga sina personliga preferenser åt sidan) har ju massor av gånger flörtat med tex L för att få igenom en skattereform. Vilken idiot som helst fattar ju att hon vill bli av med oket det innebär att brhöva blidka VPK. Det var ju väldigt uppenbart för alla inblandade att höjningarna av marginalskatten och frysningarna av brytpunkterna var något VPK drev igenom, knappast något S egentligen ville.

• Stefanelli112

Fast som alla ekonomer jag länkat till intygar. Det KOSTAR inte alltid Sverige att sänka skatter. Tror man det kan man lika gärna ha en margialskatt på 100% på allt över 25k i mån.

Dessutom är inte heller inkomstskatt det enda sättet för staten att få in pengar. Man kan som sagt återinföra fastighrtsskatten i någon form, sänka ränteavdraget, återinföra arvsskatten med mera.

Du verkar alltid tycka att det S beslutar alltid är rätt i alla lägen. Om S nu hade övergivit VPK och reformerat skattesystemet med tex L och C så hade du sagt att det var rätt. Varje gång S har sänkt skatter har det varit exakt rätt tidpunkt enligt sig. I din värld är S allsmäktiga och KAN inte göra fel. Det gör dig till en oseriös debattör som är meningslös att fortsätta debattera något mer. Jag kan enkelt peka på en massa duheter samtliga partier gjort i min värld. Jag har inte i denna långa tråd hittat ett enda inlägg där du kritiserar ett beslut fattat av S. OM du ens hintar till kritik mot ett fsttat beslut är det alltid oppositionens fel i slutändan.

Du är en av de mest hjärntvättade individer jag någonsin stött på.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt