Inlägg från: clarkol1 |Visa alla inlägg
  • clarkol1

Världens högsta marginalskatt

Kill bill; Nej men din retorik och ditt vurm för S går intr ihop överhuvudtaget. S vill, som beskrivits tidigare, inte höja marginalskatter, inte höja bolagsskatten, inte införa fastighetsskatt ellet förmögenhetsskatt, inte frysa brytpunkter. Allt det du säger är nödvändigt vill S egentligen inte göra. De är tvungna för att få stöd av V. Helst vill S göra upp en skattereform med borgerliga partier på et liknande sätt som 1990 där man sänkte skatter över hela linjen. Om S får igenom den politik de verkligen vill leder till att de rika bidrar minst. Du har tidigare i tråden utryckt att du tycker de rika ska bidra mest.

Mao tycker du i dina åsikter inte alls som S. Dina åsikter är en nästan en karbonkopia av Vs partiprogram i skattefrågan. Sen kanske du stödjer S i andra frågor. Men gällande skattepolitik är du lika röd som Ohly och Sjöstedt

• clarkol1

Kill bill; Till skillnad från dig kan jag faktiskt kritisera alla partier riktigt ordentligt. Har inte en enda gång i denna långa tråd sett dig utrycka en personlig preferens och erkänna att sen skiljer sig från S (även om det uppenbart är så) Du undviker alla typer av frågeställningr och intressekonflikter med S du bara kan. Vad tycker du tex om att S väldigt mycket hellre vilö göra upp skattepolitiken med de borgerliga och därmed sänka skatterna när du utryckt att de höjda skatterna är nödvändiga för Sverige? Du "missar" alltid att svara på dessa frågeställningar andra i tråden ställer till dig personligen och skiftar fokus mot.något annat (tex vad folk generellt röstar på, vad alliansen gjort/inte gjort etc)

Nu säger du, likt en barnrumpa, ungefär att "eftersom ingen i den här tråden kritiserar alliansen tänker jag inte kritisera sossarna". Sjukt löjligt helt enkelt.

Men om det är vad som krävs för att du ska kunna drista dig till att utrycka en enda personlig åsikt så fine;

*Alliansen borde sänkt marginalskatterna betydligt. Patetiskt att kalla sig högerparti och ikte ens driva frågan "minst häften kvar". Man borde sett till att det lönar sig att arbeta och fokusera på inkomstskatten istället för rut/rot/invandring av lågkvalificerade utan asylskäl.

Din tur

• clarkol1

Sen är du löjligt inkonsekvent. Att SAMTLIGA nationalekonomer, både till höger och vänster, ät 100% överens om att den höga marginalskatten är direkt destruktiv för Sverige har du alltid avfärdat och sagt typ att "men folket vill så det spelar ingen roll vad de säger"

När det handlar om fastighetsskatt och förmögenhetsskatt passar det plötsligt för dig att dra upp vad ledande nationalekonomer tycker. Här kan jag dra till med din debatteknik och avfärda detta med att folket inte gillar dessa skatter så det spelar ingen roll vad experterna tycker. Det kommer jag givetvis inte göra, utan håller med dig om att det, om man vill "komma åt rika" är mycket bättre skatter att ha kvar förutsatt att man kraftigt sänker marginalskatterna.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt