Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2017-12-17 12:22:41 följande:

Nu handlar denna tråd om marginalskatterna och jag har inte för avsikt att gå djupare på sjukvården än det torra konstaterandet att den fungerar sådär.

Det är helt fel att påstå att marginalskatterna har med sjukvården att göra.

Istället kan vi konstatera att i början av 90-talet hade vi sjukvård trots lägre marginalskatter och trots att de betalades av betydligt färre.

För vänstern är höga marginalskatter för breda grupper ett självändamål. En del av Jante. Den som lyckas måste tryckas ned.

Det där är ett påstående de som också tillskriver andra dina egna åsikter om dem.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:05:35 följande:

Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.

Var det nåt mer du ville lära dig?

När kommer läraren
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:39:44 följande:

Tror inte du känner igen en lärare

Efter 20 år i yrket tror jag att jag känner igen en kollega
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:39:44 följande:

Tror inte du känner igen en lärare

Jag har haft förmånen att få arbeta i produktion och växlat med att arbeta med utbildning. Den förste person jag träffade som gjorde detta var i gymnasiet där jag gick. I mitt eget yrkesutövande har det för mina studenter varit givande att få erfarenheter som givits mig och mina kollegor från verkligheten.

Jag tror att det är så att du inte känner igen en lärare
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 20:31:07 följande:

Ok, missade att du menade för helåret. Då är det en annan sak. Men nu har du själv insett att genomsnittsinkomsttagaren 2018 är så lite som 4600 kr brutto ifrån att vara höginkomsttagare.

För 2017 kan vi se att 30% av sjuksköterskorna klassas som höginkomsttagare. Snälla, kan du inte åka ut och berätta för dem att de är detta?

Från ekonomifakta.se:

www.ekonomifakta.se/Artiklar/2017/juni/statlig-inkomstskatt-nagot-for-alla/

Detta är dock bara början. En mandatperiod till med de rödgröna och snart betalar all heltidsarbetande statlig inkomstskatt.

Jag saknar dock svar på frågan. Varför är det så viktigt för dig att vanligt folk ska drabbas av detta?

Det är i dagsläget ca 25% av inkomsttagarna som betalar statlig skatt på sin ordinarie inkomst.

Om det är en medveten strategi för att motarbeta övertidskulturen och skapa fler platser för sysselsättning vet jag inte. Men en osund övertidskultur tjänar ingen på, säger jag som jobbat 100-timmarsveckor en gång i tiden.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 22:42:54 följande:

Det var någon form av extra inkomst på lönebeskedet som gav upphov till s.k engångsskatt.

Några år till med vänstern så är marginalskatten snart uppe på 80% igen, som var fallet på 80-talet.

Intressant är dock att marginalskatten faller en aning för de som tjänar över 1,5 miljoner.

Engångsskatt är den skatt som dras på inkomster som.inte betalas ut regelbundet. Ingen ovanlig skatt för den som fått bonus, innestående semester vid avslut av tjänst eller liknande.

"Om du får ytterligare lön från arbetsgivaren sedan anställningen upphört ska det göras skatteavdrag. Om utbetalningen görs under samma år som anställningen upphörde, och arbetsgivaren var din huvudarbetsgivare, ska skatten dras av enligt engångstabellen. Om däremot utbetalningen görs under ett senare år ska 30 procent dras i skatt."

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html
  • Padirac
    Padirac skrev 2017-12-17 22:55:16 följande:

Engångsskatt är den skatt som dras på inkomster som.inte betalas ut regelbundet. Ingen ovanlig skatt för den som fått bonus, innestående semester vid avslut av tjänst eller liknande.

"Om du får ytterligare lön från arbetsgivaren sedan anställningen upphört ska det göras skatteavdrag. Om utbetalningen görs under samma år som anställningen upphörde, och arbetsgivaren var din huvudarbetsgivare, ska skatten dras av enligt engångstabellen. Om däremot utbetalningen görs under ett senare år ska 30 procent dras i skatt."

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html

Ska väl lägga till att skatten på engångsbeloppet är en preliminär dragning, vad inkomsttagarna får behålla avgörs vid deklarationen där all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller o regler. Den högre skatten på ett engångsbelopp är för att inte inkomsttagarna ska få höga restskatter.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 23:10:15 följande:

Absolut, men på deklarationen tillkommer alltid andra skatter såsom fastighetsskatt m.m.

Och fastighetsskatt mm har med marginaleffekten av ett progressivt skattesystem att göra?

Jag skrev medvetet att all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller och regler för jag misstänkte att du skulle märka ord angående andra skatter som inte har med marginalskatten att göra
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 22:16:04 följande:

Nåt lönebesked med engångsskatt på bonus visade detta.

Det är inte svårt att ta reda på vad engångsskatt är, det hade du missat eller var du ute efter att väcka folk med falska argument?

Just asking...
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt