Inlägg från: Original |Visa alla inlägg
  • Original

Världens högsta marginalskatt

Konservativ skrev 2018-02-01 09:46:43 följande:

Du måste bo i nåt rikemansområde där hälften röstar mp eller fi. Besök mindre bemedlade ställen nån gång så ska du se sånt som inte levererar. Om du törs.

Landets BNP sjunker sakta men säkert. *Omvittnade framgång' är ju ett skämt. 

Nej, du vet inget om andra länder innan du bott där. 

Med sådana antaganden så förstår jag bristerna i din argumenstation.
  • Original
    jonas78 skrev 2018-02-01 16:45:18 följande:

kolonial; Det där är rent trams. Moderaterna, och alla andra partier, kommer fokusera på de frågor som de vinner valet på, inget annat. Svenska folket är otroligt okunniga om marginalskatter. I princip ingen jag känner kände ens till dem innan de själv var tvungna att betala dem. Stödet för vänsterpartier är fö extremt lågt bland de som definieras som höginkomsttagare vilket visar att en stor majoritet av dessa inte vill ha så höga marginalskatter.

Om det nu är så självklart att höga marginalskatter som Sverige har maximerar skatteuttaget borde du kunna skaka fram EN ENDA länk till forskning/rapport osv som visar detta. Trots upprepade förfrågningar vägrar du. Vilket visar hur långt ute och cyklar du är

Nu fick du ett tydligt svar men är såklart ändå inte nöjd. Att en majoritet i Sveriges riksdag är för nuvarande skatteregler säger det mesta. Det måste inte länkas för att ha bärighet.

Tvärtom är landets skatter rimliga och väl anpassade efter både invånarnas behov och betalningsförmåga.
  • Original
    Jonas7611 skrev 2018-02-01 17:18:39 följande:

Original; Ett tydligt svar? Jag efterfrågar rapporter/forskning som stöder er tes att Sveriges marginalskatter är optimala för att maximera skatteuttaget i landet. Ni svarar med en massa blaj om att M inte driver detta i valet? Hur är det ett relevant svar på den enkla sakfrågan jag ställde?

Jag har redan länkat till ett flertal forskare / rapporter som alla hävdar att det INTE är optimalt att ha så höga marginalskatter vid så låga brytpunkter som Sverige har. Både svenska pch utländska. Ni hävdar motsatsen men vägrar konsekvent att länka till NÅGOT som stödjer er tes. Kom med sakliga motargument!!!

Länkar till teoretiska modeller eller dina sk forskare säger inte så mycket i detta fallet. Det behövs inga länkar eller forskare för att stödja det uppenbart positiva i landets skatteregler.

Du kan börja med att läsa igenom vad ex KillBill skrivit om du känner dig vilse i sakframställan.
  • Original
    Jonas7812 skrev 2018-02-01 18:09:10 följande:

original: Din inställning att forskning eller rapporter inte ?behövs? gällande marginalskatters påverkan på det totala skatteuttaget är direkt kunskapsfientlig och rent ut sagt pinsamt!

Jag VET att om du hade så mycket som tillstymmelse till rapport att presentera som stöder din tes skulle du göra det. Istället gömmer du dig bakom ren kunskapsfientlighet och avskriver all världens forskning inom nationalekonomi inom ett nafs.

Dina byxor är brutalt neddragna och istället för att försöka dra upp dem så trillar du på dem och landar face down.

Förstår att det är jobbigt när du inte får som du vill men sakfrågans bärighet och Sveriges framgångar med relativt höga skatter och solidariska fördelningspolitik kräver inga forskares stöd. Det har helt avgjort inget med kunskapsfientlighet att göra.
  • Original
    jonas7612 skrev 2018-02-01 18:25:19 följande:

Original. Med din debattteknik kan jag enkelt fastslå att världens bäata sksttesystem finns i Luxemburg och Schweiz. De har mycket bättre välstånd för samtliga medborgare än Sverige på samtliga punkter. Det behövs ingen forskning. Drt är redan bevisat.

Tycker du det stärker din sak så...
  • Original
    jonas7612 skrev 2018-02-01 18:36:26 följande:

Original; Nej det gör det inte. Men du verkar enbart kunna greppa så infantila resonemang.

Dina inlägg börjar bli lite forcerade.
  • Original
    jantelever skrev 2018-02-02 16:34:36 följande:

Killbill; Tjänar man tex 70 000 i månaden som exempelvis läkare ofta gjort blir skillnaden varje månad mot tex en framgångsrik elektrikerfirma väldigt stor. Runt 32 000 kr av denna lön beskattas då med 55% för läkaren och 22% för elektrikern som enbart tar utdelning. Det är över 10 000 i månaden som diffar. Knappast några struntsummor.

Du hävdar att folk INTE anpassar sina karriärer efter marginalskatterna. Då måste jag fråga dig vad du tror det beror på att VARJE svensk som har möjlighet att starta bolag och ta aktieutdelningar samt en lön precis på gränsen till statlig skatt gör detta? Tom de mest utåtriktade vänsterdebattörerna sätter ju detta i system om de kan.

Däremot vågar inte sossarna ge sig på bolagsskatterna för de VET att en väldigt stor andel privata företag då hade tagit sitt pick och pack och lämnat Sverige. Därför att folk anpassar sig efter skattesatserna då de kan. Företag har inte sociala band, fruar och barn som håller kvar dem innanför Sveriges gränser.

Det är rent skamligt att hävda att marginalskatterna drabbar "de allra rikaste". De drabbar ENBART medelklass och övre medelklass.

"De rikaste" har bolag eller ärvda pengar som är nästan helt skattefria. Att ha ett lönearbete är enligt din retorik det absolut fulaste sättet att tjäna pengar på i Sverige och ska bestraffas stenhårt. Trots att det finns en uppsjö av undersökningar som visar att en slopning av tex värnskatten skulle finansiera sig ajälv med råge och INGET som motbevisar det.

Varje gång du ser någon bränna runt i en Lamborghini, en Yacht eller bor på de lyxigaste adresserna kan du vara säker på att de med största sannolikhet är skattebefriade av sossarna. De som får betala kalaset är alla medelinkomsttagate.

Jag betalar statlig skatt men tycker verkligen marginalskattens effekter är just högst marginella. Det är många med mig som har liknande situation och aldrig kommer vara annat än löntagare om än välavlönade sådana.

All detta avspeglas allra tydligast i att en majoritet av skattebetalarna röstat på de partier som är för en solidarisk fördelningspolitik, så som med nuvarande skatteregler.

De flesta chefer och tjänsten med lite bättre lön har fast lön oavsett hur många timmar man lägger. Ev bonus skattas ju ofta som ett engångsbelopp men det är ju ganska rimligt även det.

Så nej, det du beskriver representerar nog mer en lite bitter minoritet.
  • Original
    jantelever skrev 2018-02-02 16:54:34 följande:

Original; Gå in i statistiken och kolla på områden där folk generellt tjänar en bit över brytpunkterna. M har ofta egen majoritet i dessa områden och hade M fått egen majoritrt i riksdagen kan du ge dig fan på att det hade sänkts skatter.

De har vi ju pratat om. M vill ju sänka men det handlar om små sänkningar men med klantiga finansieringar.

Fortfarande är en majoritet av skattebetalarna för den lösning vi har nu och många av dem är just medel eller övre medelklass rent inkomstmässigt.
  • Original
    jantelever skrev 2018-02-02 17:14:11 följande:

original; Om 25% av befolkningen betalar statlig skatt har ungefär så många incitament att rösta på M eller KD, vilket de också gör med råge.

75% av befolkningen har incitament att rösta på vänsterpartier som vill konfiskera så mycket som möjligt av de som som tjänar mer och tilldela de 75%. Vilket de också gör.

En småtrist replik men har du källa på det?
  • Original
    TillFlorida skrev 2018-02-02 17:44:44 följande:

Om man vill kan man komma fram till ännu högre marginalskatt. Texten nedan är ifrån timbro.

timbro.se/skatter/varldens-hogsta-marginalskatt-en-jamforelse-av-marginalskatterna-31-lander/

"Hur räknar man då ut den effektiva marginalskatten? För Sveriges del ser uträkningen ut så här för höginkomsttagare: Om lönen ökar med 100 kronor ökar arbetsgivaravgifterna med 31 kronor och inkomstskatten med 57 kronor ? i det ingår ökningen av kommunalskatt, statlig inkomstskatt och värnskatt. Dessutom försvinner 3 kronor till, eftersom jobbskatteavdraget trappas av på högre inkomster. Nu har vi en nettoinkomst på 40 kronor. Den här nettoinkomsten kommer sedan att konsumeras, och 19 procent av den kommer att vara skatt. Det kan handla om moms, men också energi- och bensinskatter. Totalt kommer 99 kronor att gå i skatt. Det motsvarar 75 procent av arbetsgivarens kostnad på 131 kronor."

Men Timbro är ju M-propaganda.
  • Original
    jantelever skrev 2018-02-02 17:51:49 följande:

original: Kolla tex här;

statistik.stockholm.se/omradesfakta

(finns massor av sådana här sidor för olika områden i Sverige men kan inte länka allt)

I Stockholms innerstad totalt röstar 60% på alliansen. Tittar du mer specifikt på valfritt område där medelinkomsten är hög (Bromma, Lidingö, Ödtermalm etc) röstar runt 50% M

Tro det eller ej men det finns en värld utanför Stockholm. Dessutom är ju M i princip också för höga skatter.
  • Original
    jantelever skrev 2018-02-02 17:57:19 följande:

Original: Suck. Jag skrev att jag inte kan länka till allt. Men titta på välbärgade områden runt Uppsala, runt Malmö, Göteborg etc så är mönstret ezakt detsamma.

S får egen majoritet i de fatrigaste områdena. M i de rikare. Det är ju jävligt simpelt att inse

Men ovan skriver du och andra om sk sossar som undviker skatt genom eget företagande. En smula motsägelsefullt.
  • Original
    jantelever skrev 2018-02-02 18:04:42 följande:

Original och Kill bill; Överlag har ni båda en ytterst märklig debatteknik. Så fort ni inte har några argument (för det mesta) så börjar ni yra om hur folk röstar. Hur är det egentligen relevant för frågeställningen?

Sakfrågan är huruvida marginalkatten är för hög eller inte. Massor av skribenter i tråden länkar till olika källor om att den är för hög för att generera maximalt skatteuttag. Ert ständiga svar är att folk ikte röstar tillräckligt på partier som vill sänka skatten.

Med er märkliga debatteknik kan man ju strunta i att debattera. Det handlar ju bara om vad folk röstar på för parti. Miljön är inte viktig alls på något sätt, för bara 5% av befolkningen stödjer milöpartiet. Därmed kan vi stänga alla diskussioner huruvida något miljöfarligt borde börja förbjudas

Ingen majoritet driver frågan om vapenxport bör förbjudas. Därmed är vapenexport något bra och alla diskussioner kring om det ska undvikas är därmed överflödiga. Osv.

Att en majoritet av vuxna skattebetalande väljare röstar för nuvarande lösning med befintliga skatteregler visar inte dig någonting?

Bara för att du tycker länkar till partiska tankesmedjor är viktigt så måste ju inte alla dela det synsättet. Att ha en dialog kring ämnet skatter är klart av godo, men bärigheten i argumenten sätts inte via dina regler.
  • Original
    jantenlever skrev 2018-02-02 18:23:56 följande:

original: Nej det intresserar mig inte speciellt mycket. Det fattar väl vilken idiot som helst att en majoritet av de politiska partierna inte driver de frågor som aldrig genomförts?

Om någon börjar diskutera med mig huruvida vi tar emot för många invandrare tex börjar jag givetvis inte pladdra om vilka partier som eventuellt stödjer det eller ej. Det är ju bara ett sätt att undvika sakfrågan.

Det finns ett flertal artiklar i tråden som är skrivna av oberoende forskare. Bland annat har de internationellt kända forskare som är mest positiva till citerats. De tyckte att brytpunkten skulle ligga kring miljoninkomster. Assar Lindbeck hsr tex citerats, knappast med i någon libeal tankesmedja utan en gammal socialdemokrat.

Ja anser man att en majoritet av skattebetalarnas uttryckliga åsikt om vilket system som är mest effektivt inte räknas, ja då är man mest lite oförmögen att se verkligheten.

Du får inte högre bärighet i dina argument för att du låter bli att lyssna på opponenternas inlägg.
  • Original
    Jantelrver2 skrev 2018-02-03 11:06:28 följande:

Kill Bill; Varför svarar du på sossarnas misslyckande med vad alliansen gör och inte gör istället för att svara på sakfrågan?? Hur menar du att SOSSARNAS INTE ALLIANSENS politik inte göder de 10% som är rikast?

Med enorma marginalskatter för lönearbete och enbart 22 eller 25% skatt för företagare och ingen skatt på kapital kommer de 10%en alltid dra ifrån ytterligare.

Men ni skatte-populister brukar ju gnälla över att man inte tillåts bli rik i Sverige och att det är den sk Jantelagen (Aksel syftade nog inte på detta). Då är det väl bra om de riktigt rika uppmuntras och dessutom stannar kvar i landet och fortsätter generera avkastning som kan beskattas till förmån för alla i samhället.

Hur skall du ha det egentligen...
  • Original
    johan7711 skrev 2018-02-04 10:46:07 följande:

Nu skriver jag inte mer till dig förrän du erkänner att du ljög. Alla som följer tråden och läser inläggen ser klart och tydligt att det är fakta. Eftersom du verkar oförmögen att erkänna när du ljugit tscksr jag för mig.

De flesta som läser tråden inser att KillBill håller sig till fakta och den säger att Sverige hållit emot ökningen av inkomstklyftor på en nivå som är bäst eller bland de bästa i världen.

För övrigt är trådens ämne effekten av marginalskatten och det finns inga belägg att den ökar klyftorna, snarare tvärtom vilket även KillBill visat. Allt detta är ganska uppenbart för merparten som läser tråden.
  • Original
    jonas112 skrev 2018-02-04 13:50:34 följande:

original; Som ett svar till mitt påsåtende att klyftorna i Sverige ökat mest i västvärlden mellan 1994-2008 sadr Killbill tydligt att de önskat minst i världen. Jag visade sedan flera källor som tydligt visade att de hade ökat mest. Ren odiskutabel fakta. Hade kill bill varit en ätlig debattör hade han kunnat säga "du har rätt jag hade fel MEN sossarna försöker med åtgärder x och y att motverka utvecklingen" Istället fortsätter kill bill att ljuga och hävdade att han inte menade perioden 94-08 vilket var en ren efterhandskonstruktion som han lade sig till med efteråt vilket trådens historik visar.

Jag har bättre saker för mig än att debattera med personer som inte kan erkänna misstag. Tack för mig.

Du blev ju sedan motbevisad vilket du valde att ignorera. Jag måste ge dig rätt att någon behöver erkänna sitt misstag men det är inte KillBill.
  • Original
    KillBill skrev 2018-02-05 19:00:51 följande:

Tänk om 100 % av alla skribenter på familjeliv kunde hålla sig till bara ett användarnamn..

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt