Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Padirac skrev 2017-12-08 19:30:59 följande:
    Jag tror att man måste förstå att här gäller 'alla bara tänker på sig - ingen tänker på mig' syndromet - Fakta biter inte på alla Solig
    Uppenbart biter inte fakta nej. Kolla gärna in länken som postats tidigare i tråden. Vill dock varna ev. känsliga vänstermuppar. Ni kan komma få spader när ni ser sanningen.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-08 21:46:25 följande:
    Jaha, nu är du ute och snackar om massa underförstådda saker igen Solig  Du tillskriver andra - i detta fall mig - dina egna fördomar om saker du tror att andra inte vet.

Under min sten debatterade jag inte nivåer och skattesatser utan principen om progressiv skatt och att visa att mycket enkel matematik förklarar skillnader mellan olika skatte%  

"Kanske tycks det att det för liten skillnad mellan medianlönen och gränsen för statlig skatt., men bara för att en av landets bäste betalda grupper som bor i huvudstaden får lov att betala statlig inkomstskatt betyder det inte att det är helt fel, det är nödvändigt att se bortom det att 'alla tänker på sig - ingen tänker på mig'"
    Padirac skrev 2017-12-08 20:20:02 följande:
    ......

Kanske tycks det att det för liten skillnad mellan medianlönen och gränsen för statlig skatt., men bara för att en av landets bäste betalda grupper som bor i huvudstaden får lov att betala statlig inkomstskatt betyder det inte att det är helt fel, det är nödvändigt att se bortom det att 'alla tänker på sig - ingen tänker på mig'

...

Det finns naturligtvis progressiv skatt i andra länder.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt
    ..

En jämförelse av 140 länder genomförd av KPMG visar att inget annat land i världen tillämpar har en lika hög maximal marginalskattesats som Sverige. Det är dock inte enbart själva skattesatsen som gör att Sverige sticker ut internationellt, utan även att den sätter in vid relativt låga inkomster. För att se detta kan man jämföra var gränsen för den högsta marginalskattesatsen ligger i förhållande till en hög lön. En hög löndefinieras här som 167 procent av en genomsnittslön i respektive land.

Som framgår av diagrammet nedan ligger den gränsen för svensk del 11 procent lägre än en hög lön. I flera länder är gränsen satt så pass högt att den i praktiken innebär att de högsta marginalskatterna endast berör ett mycket litet antal individer. I Tyskland ligger exempelvis gränsen nästan 220 procent över en hög lön och i Österrike, där gränsen ligger vid 1 000 000 euro i årsinkomst, är avståndet till en hög lön långt över 1 000 procent.

Trams. Tråden handlar om Sveriges idiotiskt höga marginalskatter. Mellanstadiematematiken utgår jag ifrån att även vänstern har koll på. Men man blir orolig när vänstern inte kan skilja på tillgångar och inkomst.

Den progressiva skatteskalan har överhuvudtaget inte ifrågasatts i denna tråd. Det som ifrågasätts är de skyhöga marginalskatterna samt att den sätts in vid en relativt låg inkomst. Sjuksköterskor drabbas när de jobbar övertid. Är det så klyftor utjäämnas? Man baxnar!

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-09 08:51:59 följande:

Det är så få sjuksköterskor som kommer upp i löner över 38 300 per månad att det blir vilseledande att använda denna yrkeskategori som slagträn i denna debatt.

Tvärtom. Att sjuksköterskor överhuvudtaget drabbas av statlig skatt är ett klockrent exempel på hur befängt skattesystemet blivit.

Du talar mycket om "de som har mest", eller "de som tjänar mest". Inse att du talar om sjuksköterskor och inte Wallenberg.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-09 08:40:34 följande:

Precis, så är det. Högerdebattörerna nämner inte att om Sverige skulle införa ett skattesystem utan marginalskatteeffekter (som inte var progressivt) så skulle de i samhället som idag har lägst inkomster få kraftigt höjd skatt för att de med högst inkomster skulle få kraftiga skattesänkningar. Tack och lov så inser en överväldigande majoritet av svenska folket att det är fel väg att gå.

Alla skattesystem har en marginalskatt och det är inget självändamål att ta bort denna.

Denna tråd handlar om att vi har världens högsta marginalskatt och att hög skatt drabbar människor med normala löner, som jobbar mycket.

Nuvarande regering har höjt marginalskatterna helt i onödan. Det enda det skapar är minskat incitament för arbetei de grupper som är oerhört viktiga för arbetsmarknaden.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-08 22:35:13 följande:
    Nu är ju inte marginalskatt en skatt i sig - utan en effekt av att delar av inkomsten är skattebefriad.

Att marginalskatten är hög beror på den progressiva skattens nivå.

Så istället för att dra historier om marginalskatt är det mer rätt att diskutera skattenivåer och progressiv skatt i sig. För det är det som det egentligen handlar om. 
    Men det är ju fundamentalt.

Att marginalskatten är hög beror på dumvänsterns upprepade knäppa beslut, som nu drabbar väldigt många vanliga löntagare.

• man och nöjd

Höga marginalskatter på medelinkomsttagare straffar inte höginkomsttagare. Dessa klarar sig alltid. De som straffas är de som arbetar mycket.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-14 21:01:46 följande:
    En medelinkomst i Sverige ligger en bra bit under 38 300 så du bör sluta upp med att påstå att medelinkomsttagare drabbas hårt av marginalskatt. Det stämmer nämligen inte. 

Det är bara ca 25 % av svenska män som har en medianlön som överstiger gränsen för statlig skatt (och därigenom drabbas av marginalskatt) När det gäller kvinnor så är det bara ca 10 % av som har en medianlön som överstiger gränsen för statlig skatt (och därigenom drabbas av marginalskatt).
    Medelinkomst är ointressant eftersom det inkluderar alla möjliga arbetsbefriade inkomster.

Det genomsnittlig heltidarbetande tjänsteman i STockholm tjänar en bra bit över 40000/månad.

Dina siffror inkluderar folk som inte arbetar och blir därmed totalt ointressanta.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-14 21:23:56 följande:
    Medianinkomst bör vara det mest tillförlitliga måttet.

Varför avgränsar du dig till tjänstemän? Ingår kvinnor i ditt underlag, Länka till de siffror som du baserar ditt påstående på så att vi får se.
    Ja i begreppet "tjänsteman" ingår definitivt kvinnor.

Jag har redan länkat till LO's rapport i denna tråd. 43000 har jag för mig är genomsnittet för en tjänsteman i Stockholm. D.v.s skyhögt över gränsen för statlig skatt. Tycker du detta är rimligt?

Detta handlar om en straffskatt för de som arbetar mycket.

Vad är vitsen med att uppmuntra vanligt folk till svartarbete?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-14 22:00:56 följande:

Du är rolig du. Först pratar du om genomsnittliga löner. När man ifrågasätter dig så gäller exemplet bara tjänstemän och bara Stockholm.

Enligt rapporten så är tjänstemän i Stockholm i särklass högst betalda i landet och det är faktiskt så att inga andra tjänstemän än just tjänstemännen i Stockholm tjänar över gränsen för statlig skatt och marginalskatt. Är du tjänsteman i Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro Norrköping o.s.v. och har en genomsnittlig lön så behöver du inte bekymra dig för marginalskatt.

Enligt den rapport som du länkar till så är medelinkomsten det senaste året bara 32 200 kronor d.v.s. mer än 6 000 kr under gränsen för statlig skatt (och gränsen för marginalskatt) och det är denna inkomst som är mest relevant när vi vill förstå vilka som drabbas av marginalskatt. 

Jag tycker tjänstemännen i Stockholm är ett lysande exempel på hur snett detta slår. I Stockholm råder ett ganska högt kostnadsläge. D.v.s både löner och kostnader är högre. Det är helt stört att en tjänsteman (eller kvinna) som tjänar 5000 under genomsnittet ska betala 50% marginalskatt.

Hur nära medelinkomsten tycker du själv att gränsen för statlig inkomstskatt bör ligga? Skatte motiverades en gång i tiden som en höginkomsttagarskatt. Nu har det blivit en skatt som alla med högskoleutbildning och lite övertid kommer tvingas betala.

Du har hittills inte kunnat motivera varför vanliga arbetare ska drabbas av 50% marginalskatt.

Sverige har högsta marginalskatterna i världen och de börjar betalas vid en inkomst 11% under vad som defineras som en hög inkomst. Då talar vi om den allra högsta marginalskatten, d.v.s 60,4%.
  • man och nöjd
    Missermajser skrev 2017-12-14 22:40:08 följande:
    Om nu priserna och kostnader är högre så är det väl bra att effekten bli vad den blir. Höjs gränsen för marginalskatt istället så får ni ju ännu saftigare prisutveckling om ännu fler vill bo och jobba där.
    Haha, försöker du lura i någon att individen skulle tjäna på en hög marginalskatt? Man baxnar.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt