Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2017-12-17 23:17:57 följande:

Fastighetsskatten ska väl betalas den med? Och den kan bara betalas med inkomst.

Och det har med marginalskatten att göra?
  • Padirac
    slirren skrev 2017-12-18 06:57:43 följande:

Sen kan man förvisso argumentera att om du tror att du tjänar 40.000 så tjänar du egentligen drygt 52.000, men staten har dragit en del skatt innan de döper pengarna till "lön". Som man kan se i ekonomifakta så har en person som tjänar 40.000 egentligen en marginalskatt på 62.6%

Många verkar tro att "men det där betalar ju någon annan", vilket är en lite naiv inställning som få egna företagare delar.

Då vet du att den där extra skatten staten drar till en del är framtida "lön"

Bara så att rätt blir rätt.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:11:30 följande:
    Har aldrig sagt att den har med marginalskatten att göra.
    nej du drog bara upp fastighetsskatten som skulle betalas med inkomster de också när frågan var handlade om marginalskatt . Så frågan är varför du drog upp det om det inte hade med marginalskatten att göra... 
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:10:54 följande:
    Engångsskatt visar ganska tydligt konsekvensen av våra skyhöga skatter. Inser du inte det?
    Engångsskatter, arbetsgivaravgifter, fastighetsskatt - allt detta pratar du om. Vad har dessa med marginalskatten att göra?
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-18 22:34:54 följande:
    Jag rekommenderar dig att räkna:

Kalle tjänar 40000. Blir erbjuden ett bättre jobb med 5000 i lönelyft. Hur mycket blir skatten på löneförhöjningen? 0,85% eller 50%?

• Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-18 22:40:23 följande:
    Som jag redan förklarat för dig har engångsskatten en stark koppling till marginalskatten.

Arbetsgivaravgiften kan anses vara en del av marginalskatten, men jag har valt att inte prata så mycket om det i denna tråd. Vänstern brukar inte gilla att man räknar ihop skatter.

Fastighetsskatt har en negativ inkomstutjämningseffekt, eftersom den slår hårdast mot låginkomsttagare. En solklar påverkan på marginalskatten är det eftersom skatten måste betalas med skattad inkomst, eller hur betalar du din fastighetsskatt?
    Menar du att fastighetsskatten påverkar marginalskatten eftersom fastighetsskatten betalas med skattad inkomst?  
  • Padirac
    Padirac skrev 2017-12-18 23:22:10 följande:
    Menar du att fastighetsskatten påverkar marginalskatten eftersom fastighetsskatten betalas med skattad inkomst?  

man och nöjd skrev 2017-12-18 23:27:34 följande:
    Nej
    man och nöjd skrev 2017-12-18 22:40:23 följande:
    Fastighetsskatt har en negativ inkomstutjämningseffekt, eftersom den slår hårdast mot låginkomsttagare. En solklar påverkan på marginalskatten är det eftersom skatten måste betalas med skattad inkomst, eller hur betalar du din fastighetsskatt?

Så vad menar du?
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-18 23:58:14 följande:
    Men det är väl bara ta fram deklarationsblanketten och räkna?
    vad ska jag räkna på? hur fastighetsskatten ökar marginalskatten för de som är låginkomsttagare? 

Vad har fastighetsskatten med marginalskatten att göra? och varför tror du att de som har det sämst ställt överhuvudtaget har ett boende som gör att de betalar marginalskatt? 
  • Padirac
    Padirac skrev 2017-12-19 00:06:51 följande:
    vad ska jag räkna på? hur fastighetsskatten ökar marginalskatten för de som är låginkomsttagare? 

Vad har fastighetsskatten med marginalskatten att göra? och varför tror du att de som har det sämst ställt överhuvudtaget har ett boende som gör att de betalar marginalskatt? 
    och varför tror du att de som har det sämst ställt överhuvudtaget har ett boende som gör att de betalar fastighetsskatt?

fastighetsskatt alltså
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-19 00:17:29 följande:
    Nja, fastighetsskatten kan inte direkt höja marginalskatten. Den är ju sat säg "redan betald".

Mycket av beskattningen går ju ut på att hålla folk på mattan.
    Kan inte direkt höja marginalskatten, säger du. Så vad skulle jag räkna ut på deklarationsblanketten menade du?

Att skatter håller folk på mattan, var det det jag skulle räkna ut?

Menar du att kommun, landsting och stat behöver skatt för att hålla folk på mattan?  Att det är skälet till beskattningen?  Eller vad menar du med påståendet "Mycket av beskattningen går ju ut på att hålla folk på mattan"

Har det med marginalskatt att göra? 
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt