Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Världens högsta marginalskatt

Nu är marginalskatten ingen skatt i egentlig mening - det är resultatet av en matematisk formel som följer på ett drýgt 30%-igt uttag av skatt på två olika belopp.

Sen finns det några olika brytpunkter där statlig skatt läggs till den kommunala skatten.

Det är lite löjeväckande att gräva ned sig i marginalskatten, det är däremot meningsfullt att diskutera skattesatser och brytpunkter för statlig skatt om diskussionen ska bära någon frukt.

De resonemang jag löser verkar vara carboncopy på denna sida www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/

Jag uppfattar sidan som att det saknas bakomliggande diskussioner och begreppsutredningar. Dessa skulle tillföra ett djup och en trovärdighet istället för enkla plakatpåståenden.

Jag menar att en diskussion om marginalskatteeffekter behöver fördjupas i frågorna om det generella skattetrycket för att bli vettig. 

• Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:15:22 följande:
    .....

Lite märkligt är det att du glömmer det skattesteg som infaller vid 50000 kr som de kallar för avtrappning av jobbskatteavdraget. Ännu märkligare är att de som tjänar över 123000 får lägre marginalskatt än den som tänar hälften så mycket. De rödgröna har verkligen ställt till det.

.....

Det här kan naturligtvis vara helt missvisade om man inte förstår att marginalskatt som sig inte existerar utan är resultatet av matematik  då skatter minskas av jobbskatteavdrag och grundavdrag.

Det jobbskatteavdrag som gynnar de med lägre inkomst (mindre skatt) trappas av för att helt utgå vid en inkomst på 123 000. Med ett högre avdrag (dvs mindre skatt och mer i plånboken) blir marginskatteteffekten på inkomster mellan 50 000 och 123000 kr högre. Notera att alla som tjänar mindre än 123000 tjänar på jobbskatteavdraget (trots att marginalskatten är något lägre för de med inkomster över 123 000 kr/ månad)

Är det rimligt att utforma att skattesystem som gör att extraarbete inte beskattas enligt ordinarie skattetabeller? Hur skulle ett sådant skattesystem se ut? Inga grundavdrag eller jobbskatteavdrag, ingen statlig skatt eller värnskatt, en rak skatt där alla betalar en fast summa oavsett inkomster... 

www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/har-gar-gransen-for-hojd-inkomstskatt-6770236

"

Konsekvensen av S-MP:s förslag om avtrappat jobbskatteavdrag, blir att den som tjänar 130 000 kronor får lägre marginalskatt än den som tjänar exempelvis 110 000 kronor i månaden.

Kommunalskatt, statsskatt och värnskatt ger en marginalskatt på ungefär 57 procent (beroende på kommunalskattens storlek) för den som tjänar över den nya brytpunkten för jobbskatteavdraget 123 000. Den som tjänar exempelvis 110 000 får en marginalskatt på 60 procent.

– Den personen får behålla 40 kronor på varje extra intjänad hundralapp, säger Johan Fall, skatteekonom på Svenskt Näringsliv.

Att den effekten uppstår kan enkelt förklaras med att den som tjänar mellan 50 000 och 123 000 får betala tillbaka en del av jobbskatteavdraget. Därmed blir marginalskatten på varje extra intjänad hundralapp högre i det intervallet, enligt Johan Fall.

"
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 16:52:51 följande:
    C:a 1,2 miljoner svenskar drabbas av 50% marginalskatt.

Det innebär att 25% av befolkningen klassas som höginkomsttagare.

Ingen på vänstersidan har lyckats förklara varför det är bra att så oerhört många tvingas in i ett skyhögt skatteläge.
    Har du tittat i andra änden av inkomstskalan? Hur många som tjänas mindre än hälften av vad dessa 25% tjänar.

Jag menar att du fokuserar på en enstaka bild istället för att se hela storyn, det går inte att förstå helheten om bara en bild analyseras. Bredda diskussionen så kommer det att lösa sig det där med den saknade förklaringenSolig
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 17:56:22 följande:

Klart jag har koll på hela bilden. Vad gäller de som tjänar mindre har jag inga stora invändningar. Min kritik gäller främst de höga marginalskatterna på relativt låga inkomster.

Du ser inget samband mellan att så många tjänar hälften av vad dessa 25% tjänar? Med ökade inkomstklyftor o politik som syftar till att ytterligare öka klyftorna o minska lägstalönerna så är det inte svårt att se att behovet av skatteuttag ökar. Det är väl grundskolematematik.

Men kanske är det egentligen skatteuttag i sig du är kritisk mot? Bara en fråga för att förstå mer hur du ser på problemet o vad som kan vara en möjlig lösning för dig.
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-01-06 00:24:49 följande:

Det är ju väldigt få som tjänar exakt medelinkomst. Utan intervall blir uppgiften meningslös vilket kanske är avsikten.

Enligt en undersökning från Demoskop anses man vara höginkomsttagare vid 51700 kr/månad (2015 års uppgift så säg 54000 idag). Gränsen för låg inkomst går enligt EU på 60% av medianen. Så säg 20000.

1-20000 låginkomsttagare

20000 - 51700 medelinkomsttagare

51700 -            höginkomsttagare

Känns som en ganska juste definition.

Medianen är betydligt lägre än medelinkomsten. I Danderyd är 60% av medianen 18 tusen. I andra änden är 60% av medianen 10 tusen.
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-01-06 22:29:13 följande:

Glad att jag inte drabbas av dessa spörsmål där jag bor.

Bedrövligt att högkvalificerad arbetskraft gör ekonomisk vinning på att tapetsera ett rum jämfört med att åka till jobbet.

Det är nästan alltid mindre kostsamt att göra något själv än att låta någon annan göra det. Har man långt till jobbet och inte får någon ersättning för det så lär man i.te göra så mycket vinning på att åka till jobbet. Om man får ersättning för sitt arbete o får övertidsersättning så kanske det ger mer än resekostnaden får man tro.
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-01-06 23:46:03 följande:

Ja, precis. Man får räkna med att man förlorar på att arbeta. Rätt naturligt när man tänker efter.

Borde man inte dubbla marginalskatten? Det är väl rimligt att de som har med bidrar med lite mer?

Det går inte att ändra matematikens regler, så marginalskatten är vad den är om man inte ändrar skattesatser, avdrag och regler för statlig skatt. Marginalskatt är ingen egen skatt, det är en matematisk konstruktion som beskriver hur mycket skatt på sista hundringen som ingår i skatteuttaget på ca 30% + ev statlig skatt. Om man försöker förstå skatternas funktion utifrån sista hundringen så blir det lätt missvisande.
  • Padirac
    Magnefico skrev 2018-01-07 21:43:46 följande:

Statens intäkter skulle öka med minskad skatt för de som tjänar mycket. Läs på lite om lafferkurvan.

Enda anledningen att vi har så hög marginalskatt i Sverige är att rikedom sticker i ögonen på sossarnas väljare.

Aha, det har tidigare i tråden kommit upp analyser som går i linje med de här tankarna. Det är för att hålla vanligt folk på mattan dom skatt tas ut. Analysen är bländande skarp. Välfärden är bara ett svepskäl för att få pungslå vanligt folk. Typ.
  • Padirac
    Original skrev 2018-01-07 22:15:58 följande:

Efter en borgerlig regering är underskotten alltid tydliga då man finansierat skattesänkningar på de mångas bekostnad och hög statsskuld som följd. När sedan SAP ytterligare en gång tvingas ta ansvar och gör det med bravur genom klassisk fördelningspolitik trots flyktingvåg utan like i modern tid, samt den svåraste parlamentariska sitsen sedan -39. Ja då blir klart borgarpopulasen avundsjuka för att deras politik åter visat sig vara ineffektiv ut ett nationalekonomiskt perspektiv.

M gick rakt in i väggen med en kvinnlig partiledare. En ny partiledare ångar på i sann Gösta Bomansk anda och vips är det sk nya arbetarpartiet ett minne blott. Lösgarnityret satt löst på svinet.

KD är på väg ur riksdagen och alliansen är på väg att upplösas. Det ser mörkt ut på högerfronten, så inte undra på att man återgår till gammal 70-talsretorik kring marginalskatter.

Bakom 'nya' moderaterna lyste en hel del Bomansk ideologi igenom, nu är gamla moderaterna sig själva igen.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-01-08 19:57:20 följande:

Nej, det gör han inte. Det meningsskiljaktigheterna gäller är VAR gränserna rent skattemässigt går och hur det påverkar drivkraften bland olika grupper av människor att arbeta. Det finns ingen seriös ekonom som tror att 100% marginalskatt inte skulle påverka drivkraften för arbete.

www.aei.org/publication/piketty-and-krugman-admit-the-laffer-curve-is-real/

Att budgetunderskotten på 80-talet i USA skulle bero på för låga inkomstskatter har jag aldrig hört talas om. Populära förklaringsvarabler brukar ju annars vara skevheter i handelsbalansen och höga försvarskostnader under kalla krigets dagar. För övrigt hade ju Sverige under hela 70- och 80-talet också rejäla underskott i statsfinanserna trots skyhöga marginalskatter.  Man kan utan omsvep hävda att det var då sossarna på allvar började köra landet i botten. Den förra finansministern Kjell-Olof Feldt insåg att allt barkade åt skogen och avgick på grund av detta.

Här är en syn på lafferkurvan som inte är ideologisk, utan helt enkelt säger att det är en empirisk fråga och att empirin har visat att teorin om mitten av lafferkurvan inte stämmer med verklighetens erfarenheter.

www.newsweek.com/if-you-cut-taxes-will-revenues-increase-are-you-kidding-469672

Andra säger att det saknas bevis för att de rikas ökade rikedom skulle rinna ner till de med mindre rikedom genom investeringar och entreprenörskap. Tvärt om har de rika blivit rikare och de fattiga fattigare genom dessa skattesänkningar.
  • Padirac
    Åke781 skrev 2018-01-24 18:29:06 följande:
    Killbill; Hur vet du förresten att en slopad statlig skatt leder till mindre skattwintäkter?? Den slutsatsen bygger på antagandet att människor ALDRIG anpassar sin arbetsmängd efter skattesatsten. Hur kan du vara så säker på att det är så? Varföf stanna vid just 50% statlig skatt isf? Varföf inte 90%???
    Åke, menar du att det finns obegränsat med arbete och timmar att plocka ut på din arbetsplats? Och det är något som arbetsgivaren gladeligen skulle ger er möjlighet till att arbeta?

Känner inte din arbetsgivare till att det finns arbetstidslagar som reglerar hur mycket man får låta sin personal arbeta? Vore det inte med scenariot ovan billigare för arbetsgivaren att anställa någon person till istället för att låta er ta ut massa övertid - som ni iofs skiter i och som arbetsgivaren då inte anser behöver göras för att verksamheten ska fungera i alla fall. 
  • Padirac
    Åke7811 skrev 2018-01-24 22:23:21 följande:
    Padirac; Det handlar inte om övertid. Mest om man ska ta ut semester eller inte men framförallt handlsr det om insatsens kvalitet och ansträngningen när du faktiskt ät på jobbet. De flesta tjänstemän har idag någon form av bonussystem som baserar sig på prestation. De flesta tjänstemän har fö inte heller övertidsersättning. Samma sak med karriärsavancemang, visst kan det innebära mer jobb men främst handlar det om press och ansvar. Vill man kraftigt öka detta om man får behålla 40% av enlöneökning? Självklart tveksamt för många.
    Det är många 'young and comming' som tänker på det sättet - jag tror inte mer stålar är lösningen för framtidens ledare på arbetsplatsen - det handlar istället om att förändra arbetssituationen -många vill nog arbeta sina 40 timmar i veckan och tycker att det räcker för att få tid till det som är viktigt. Intressen, familj, vänner. 
    Åke7811 skrev 2018-01-24 22:26:56 följande:
    Padirac; Dessutom har jag massor av kollegor som aktivt valt att gå ner på runt 75% arbetstid. Inte för att de egentligen inte orkar jobba 100% utan för att de inte tycker det är värt att köra de där sista 25% då de endast, i bästa fall, får behålla 50% av intjänad lön på de pengarna. Jag kan garantera dig att ingen ytterligare anställs för att täcka det tappet då ingen vill jobba enbart 25%. Alla förlorar.
    Dessa massor av kollegor som gått ner till 75% kan naturligtvis inte ersättas av en arme av 25%-are. Nä 4 st 75%-are blir en 100%-are.

Själv betalar jag skatt, statlig skatt och värnskatt, min marginalskatt ligger enligt ekonomifakta på dryga 60%
    Din marginalskatt (exkl. arbetsgivaravgift) 61,3 %
    Självklart behåller jag betydligt mer än 50% på intjänad lön trots den marginalskatten,  jag betalat drygt en tredjedel av min lön i skatt, 36,1% närmare bestämt.

Det är ledsamt att höra att samtalen fastnar i felaktigt uppfattade detaljer, när blev 36% mer än 50% egentligen? Vem har fått er att glömma hur man räknar eller förstår helheten utan istället försvinna i detaljer som missvisande.

På mitt arbete har jag under ett par år förvandlat min företrädares 85-timmars veckor med en konstant ökande skuld av arbetsuppgifter och bristande funktioner till 40-timmars veckor utan skuld av arbetsuppgifter och bristande funktioner, det finns tid över till strategiskt arbete och eftertanke vilket behövs när stora förändringar görs. Pga massiva investeringar har den funktion jag ansvarar för aldrig varit så billig eller väl fungerande. Och kostnaderna sjunker fortfarande, arbetad tid för att utföra arbets uppgifter minskar. Inte för att vi gör ngt comhem-stunt och skiter i lösningar och fokuserar på något sätt som en gammal tidstudieman i industrin skulle jublat över, tvärt om.

Jag tycker om mitt arbete och mina arbetsuppgifter, men mitt mål är att göra mig överflödig, de 90-timmars veckor jag drog första halvåret då jag tog över funktionen har inget berättigande i sig. Det var organiserat och skött på fel sätt, målet måste vara att varje anställd ska ha tid för de stora livsprojekten och en balans mellan de olika delarna som finns i livet.

• Padirac
    Åke1978 skrev 2018-01-25 12:45:12 följande:
    Deadbeef,; Alla behöver inte sambeskattas. Men det vore en oerhört enkel sak för skatteverket att kontrollera. Ett intyg från läkare som visar att man sambo inte kunnat jobba samt kontroll att hon nolltaxerar. Mellanskillnaden betalas ut som skatteåterbäring.
    Jag tror inte skatteverket är bättre på att läsa läkarintyg än FK är Obestämd
  • Padirac
    KillBill skrev 2018-01-28 14:38:08 följande:
    Den gemensamma nämnaren är att du och Åke skriver från flera olika nick, något som inte är tillåtet på FL.
    Jag tror att du och jag inte förstår att det där med att ha olika nick och att få skriva här fast man är avstängd (i en del fall pga rasistiska inlägg) kan uppfattas som en grundläggande rättighet för skrikhögeraktivister. Det är därför avstängningarna är en fl-censur iscensatt av S och alla hemliga moderatorer här. Solig

Det är den enda rimliga slutsatsen som går att dra av skribentens envisa upprepande.

Det har iofs utvecklats till att vara ett agerande väldigt likt ett rättshaveristiskt beteende eller kverulansparanoia som det kan kallas - minst 4 av 7 punkter nedan kan checkas av.

www.expressen.se/halsoliv/psykologi/sa-kanner-du-igen-en-riktig-rattshaverist/

1. Personen ser sig själv som ett offer som hamnat i klorna på en maktmissbrukande myndighet.

2. Hen ser inte sin egen del i det som har hänt.

3. Personen väljer att slå tillbaka skriftligen och tar gärna hjälp av media för att få fram sina åsikter.

4. Personen skickar inte bara ett, utan ofta flera, mejl eller brev om det som hen är missnöjd med.

5. Hen är flitig med att använda versaler och fet stil i sina mejl/brev.

6. Personen använder ofta juridiska termer tagna ur sitt sammanhang, för att ge intryck av att ha mer kött på benen än vad hen har.

7. Hen söker upp personer med liknande erfarenheter, för att styrka sina bevis och föra deras talan också.

• Padirac
    qvarre skrev 2018-01-29 17:49:07 följande:

Vänstern tar höga skatter för givet. Allt under denna nivå brukar de kalla för en subvention. Resonemanget bygger på antagandet att utkomsten av den enskildes arbete alltid tillhör staten. Resten är att betrakta som bidrag, enligt vänstern.

Är A bygger en terass, så har A en terass. Detta betraktas som "orättvist" av vänster. A kommer att placeras i gruppen "de som har mest". Detta trots att de som har mest i själva verket äger företag som HM. Det finns ingen rim och reson i vänsterns resonemang.

Vänstern klarar inte att förlika sig med det faktum att den som inte gör någonting heller ej får något gjort.

Jag förstår att du är mycket vänster som så grundligt förstår vad vänsterns motivation består av. Eller är det så att det är floskler och fördomar som du vädrar.

Har du belägg för ditt tyckande och din tro om vad vänster och höger är så får du gärna lägga fram dem, annars rekommenderar jag en grundkurs i samhällskunskap, den ingår i grundskola och gymnasie. Lär mer här www.so-rummet.se
  • Padirac
    jonas78 skrev 2018-02-01 16:45:18 följande:

kolonial; Det där är rent trams. Moderaterna, och alla andra partier, kommer fokusera på de frågor som de vinner valet på, inget annat. Svenska folket är otroligt okunniga om marginalskatter. I princip ingen jag känner kände ens till dem innan de själv var tvungna att betala dem. Stödet för vänsterpartier är fö extremt lågt bland de som definieras som höginkomsttagare vilket visar att en stor majoritet av dessa inte vill ha så höga marginalskatter.

Om det nu är så självklart att höga marginalskatter som Sverige har maximerar skatteuttaget borde du kunna skaka fram EN ENDA länk till forskning/rapport osv som visar detta. Trots upprepade förfrågningar vägrar du. Vilket visar hur långt ute och cyklar du är

Nu blandas det friskt i inläggen här, marginalskatt och statlig inkomstskatt huller om buller.

Den statliga skatten är inte samma sak som marginalskatt även om vissa vill förstärka sina argument genom att mixa dessa som om det vore samma sak.

Statlig skatt uttages på inkomster över en viss gräns.

Den ger en marginalskatteeffekten eftersom beskattningen är progressiv pga detta och pga grundavdrag och jobbskatteavdrag.

Marginalskatteeffekten är en rent matematisk funktion alltså.

Fördelarna med grundavdrag och jobbskatteavdrag är att det ger en progress beskattning.

Fördelarna med progressiv beskattninh är att det har en positiv omfördelningseffekt.

Den positiva omfördelnimgsegfekten skapar någon som usa's medborgare bara drömmer om. Den amerikanska drömmen där varje person har chansen och ges möjligheten att ta ett språng på den sociala trappan.

Istället för att gnälla om matematiska funktioner som ger höga tal som låter som effektiva argument då man menar progressiv beskattning på futtiga 100-ingar så ska väl tråden få reda ut vad som är så dåligt med progressiv beskattning eller varför nivån ligger där den ligger.

Medianinkomsten i Sveriges kommun med högst inkomst ligger ca 10 tusen under brytpunkten, i övriga kommuner pratar vi om inkomstnivåer som är hälften så stora som den inkomst dör statlig skatt tas ut.

Utanför Stockholms navel så ser verkligheten helt annorlunda ut.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-02-03 00:17:30 följande:
    .... SD:s lösning är minskad invandring.  ...
    brottslighet
    sjukvård
    skola
    ..
    you name it.

SD har intecknat invandringen många gånger om. SD är lite av politiska alkemister fast tvärt om. Kräks

Allt kan lösas med minskad invandring.. ja, faktiskt alla problem försvinner som i ett trollslag bara JÅ och MK med sina vänner får gehör för sin breda politiska lösning, inte bred i meningen att de har en politik som är bred, utan att just den enda frågan de driver ska räcka till allt.

Lite fantasilöst och ohederligt, men de är ju populister ute på brunkanten, så inget överraskande Kräks
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt