• Malle72

    Söner och #metoo

    Vi har 2 killar, 16 och 18 år. De har alltid varit "ordentliga" eller vad man nu ska säga, väluppfostrade kanske, de har hursomhelst aldrig varit några problem med. Häromdagen råkade jag höra hur dom pratade om tjejer och jag blev nästan chockad av det grova språk de använde om tjejer/sex. Ska man prata med dem om detta eller bara låtsas som ingenting? Jag va absolut inte själv någon ängel i den åldern men jag tycker ändå jag har bra värderingar nu utan att någon tagit upp något sådant med mig. Så tillhör det kanske tonåren och/eller killar att prata så?

  • Svar på tråden Söner och #metoo
  • Mortiscia

    Men självklart ska du prata med dem!! Att inte göra det är detsamma som att säga att det är ett ok beteende! Det tillhör INTE tonåren att bete sig som mansgrisar, det är ett skitbeteende som kan leda till att dina söner får samma hashtag i framtiden! Det är föräldrars ansvar att uppfostra sina barn till att inte bli svin som ser ner på tjejer, och tydligen har iaf dina en snedvriden syn där det är ok att prata på ett visst sätt om dem! Det här är en så självklar sak att du inte ens ska behöva fråga, men eftersom du gör det så kan jag då inte hålla med om att dina egna värderingar är särskilt bra!!

  • Milkway

    "Det hör till" är exakt den inställningen som är problemet, det ska inte höra till att prata grovt nedlåtande om kvinnor självklart måste du ta ett snack med de för hur väluppfostrade de än må vara så har de influenser från andra håll som de snappar upp innan du hinner blinka!

  • Malle72
    gahadas skrev 2017-12-03 10:14:27 följande:

    Vad räknas som grovt i dina öron? Vad sa dom?


    Alltså grovt språk som könsord och sexuella akter. Absolut inget om övergrepp eller annat olagligt, men jag var inte beredd på det och jag blev väldigt förvånad att de pratade så.
  • gahadas
    Malle72 skrev 2017-12-03 12:13:24 följande:
    Alltså grovt språk som könsord och sexuella akter. Absolut inget om övergrepp eller annat olagligt, men jag var inte beredd på det och jag blev väldigt förvånad att de pratade så.
    Var och varannan här på familjeliv saker som "vi knullade igår" eller "ser min fitta konstig ut?" 
    Var det sånt dom sa?

    Tycker inte det är så farligt i så fall. 
    Milkway skrev 2017-12-03 09:31:54 följande:

    "Det hör till" är exakt den inställningen som är problemet, det ska inte höra till att prata grovt nedlåtande om kvinnor självklart måste du ta ett snack med de för hur väluppfostrade de än må vara så har de influenser från andra håll som de snappar upp innan du hinner blinka!


    Varifrån fick du att dom sa något nedlåtande till kvinnor?
  • Malle72
    gahadas skrev 2017-12-03 13:00:51 följande:
    Var och varannan här på familjeliv saker som "vi knullade igår" eller "ser min fitta konstig ut?" 
    Var det sånt dom sa?

    Tycker inte det är så farligt i så fall. 
    Milkway skrev 2017-12-03 09:31:54 följande:

    "Det hör till" är exakt den inställningen som är problemet, det ska inte höra till att prata grovt nedlåtande om kvinnor självklart måste du ta ett snack med de för hur väluppfostrade de än må vara så har de influenser från andra håll som de snappar upp innan du hinner blinka!


    Varifrån fick du att dom sa något nedlåtande till kvinnor?
    Japp det var såna ord bl.a.
  • FrasseLejonhjärta

    Varför tror du att killar och tjejer i den åldern skulle ändra sitt språk för att du vill det? Språket är grovt för att man vill distansera sig känslomässigt och reglera sina medvetna handlingar gentemot sina biologiska drifter.

Svar på tråden Söner och #metoo