• Anonym (hur förlåta sig själv?)

Kan inte förlåta mig själv- mitt fel att Mamma dog som hon gjorde.

Det har gått 4 1/2 år sedan min älskade Mamma gick bort.
    Hon hade varit sjuk i 30 år, de senaste 15 åren bodde hon på ett äldreboende förlamad i rullstol efter flera strokes.

När hon låg för döden, i lunginflammation, fick hon sista natten två doser morfin och stesolid med kort intervall och dog av det och det var mitt fel.
    Det var jag som i panik ringde på nattsköterskan 30 min efter den första dosen, jag trodde att det inte hjälpt, men förstod senare att morfinet och stesoliden skulle göra Mammas upplevelse lättare, inte "bota" hennes andning som var väldigt snabb och hade varit så de senaste 7 timmarna.

När sköterskan kom med den andra dosen såg jag att Mamma signalerade till mig att hon inte ville ha den, men jag tog inte detta på allvar:(
    Jag tänkte att om sköterskan sa att hon kunde klara en liten dos till så skulle hon det..
    Min Mamma har också sett sån ut vid många tillfällen, när hon inte velat äta och jag försökt mata henne, när hon inte ville få en peg och vi ändå bestämde att hon skulle få det för annars skulle hon svultit ihjäl osv..

Nu såg jag att det blev jobbigare efter den andra dosen, tvärtom vad min intention var.
    Jag förstår inte mitt eget beteende här, vaket kom in och frågade om hon skulle byta av mig och jag sa ja, orkade inte sitta där längre och tänkte att jag går och sover och byter av om 4 tim igen.
    Min Mamma dog 1 tim efter jag gått och lagt mig.Hon försökte säga farväl när jag gick men jag förstod inte.
    Och min bror var inte där, han hade gått hem på kvällen, så hon fick aldrig säga farväl till honom..

Jag kommer inte över detta, mitt liv är som en mardröm, har gått i terapi i omgångar och terapeuterna säger att det inte är normalt att känna sån stor skuld som jag gör, men jag kan inte komma över det och har börjat fundera på om jag undermedvetet
    hjälpte henne att dö??

Min bror ville att vi skulle övertala sjuksköterska och läkare att försöka "rädda" Mamma, vi tyckte dom gav upp för lätt, vi var i förnekelse antar jag..
    När jag satt vid hennes sida sista natten kände jag, att nej, det är inte rätt mot min Mamma att försöka få henne att leva längre, hon lider varje dag, jag orkar inte mer..
    Var det detta som spelade in trots att jag då inte var medveten om det då?
    Jag vet inte..vad jag vet är att jag plågar mig själv med detta varje dag, mitt liv är förstört och varje morgon vaknar jag med tankar på att jag dödat min Mamma, att det är mitt fel att min bror och Mammi inte hann säga farväl, att hon skulle velat att vi barn var där osv..

Jag undrar om det finns nån som känner på liknande sätt, eller har upplevt nåt liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-08 19:41
    Jag har läst så mycket i efterhand om hur morfin i kombo med stesolid hämmar andningen, Mammas snabba andning var nog för att blåsa ut koldioxid, morfinet och stesoliden lurade hennes kropp att sluta andas.Förtvivlad..HUR är det möjligt att sköterskan inte hade denna kunskap?

• Svar på tråden Kan inte förlåta mig själv- mitt fel att Mamma dog som hon gjorde.

Jag är väldigt tacksam över era svar<3, så glad att ni alla tagit er tid att komma med synpunkter och hjälp, tack från djupet av mitt hjärta!!

Ja jag ville henne väl och var så van att ta beslut åt henne hela tiden, försöka lista ut hur hon mådde och hur jag kunde göra livet lite lättare för henne att jag liksom inte kunde släppa i dödens närhet ens utan försökte styra den med....

Jag tror hon levt nåt dygn till utan den där sista dosen, hon visste att hon inte skulle klara den och det var därför hon försökte signalera till mig.

Jag trodde jag hjälpte henne men i själva verket var det tvärtom.

Jag ska verkligen försöka ta till mig era ord.

• Regndamen
    Anonym (hur förlåta sig själv?) skrev 2017-12-04 21:23:40 följande:

Jag är väldigt tacksam över era svar<3, så glad att ni alla tagit er tid att komma med synpunkter och hjälp, tack från djupet av mitt hjärta!!

Ja jag ville henne väl och var så van att ta beslut åt henne hela tiden, försöka lista ut hur hon mådde och hur jag kunde göra livet lite lättare för henne att jag liksom inte kunde släppa i dödens närhet ens utan försökte styra den med....

Jag tror hon levt nåt dygn till utan den där sista dosen, hon visste att hon inte skulle klara den och det var därför hon försökte signalera till mig.

Ett dygn till i smärta och ångest? Hade du velat göra det?

Eller så kanske hon försökte signalera till dig att hon verkligen ville och behövde den där dosen. Hon var döende, hon skulle troligen dött då även utan dosen.

Är det så att du nu när din mamma är död inte har någon familj nära längre? Ingen partner eller barn?

Har du provat medicin? Du kanske behöver det och terapi?
  • Anonym (Pi)

Jag har också erfarenhet av att en anhörig dött efter att jag lämnat hennes sida. Först kände jag mig ledsen och skuldmedveten över att jag inte var där, om jag bara suttit kvar en timme till osv. Sen var det någon på boendet som sa att det ofta var så och att hade jag blivit kvar längre hade hon antagligen bara skjutit upp det ytterligare. Hon ansträngde sig för att vara vid liv, tänker jag, för sin egen och min skull. Hon ville ha det så. Så kan det ju vara med din mamma också!

Oavsett vilket måste du förlåta dig själv. Det har inget med händelseförloppet osv att göra utan är bara en sak för dig själv. Oavsett om du verkligen hade skuld eller inte (vilket du inte har då din mamma var svårt sjuk och låg för döden) så måste du förlåta dig. Sakna och sörj din mamma istället för att ha ångest över din egen handling.
    Hoppas att du lyckas för inte ska det få förstöra livet för dig!

• Harvester

Men det var ju precis hjälp hon fick? Att få somna in utan smärtor. Vilket utbyte hade hon haft av det sista dygnet? Bara längre plåga. Jättejobbigt att du och din bror inte fick säga adjö men för din mamma tror jag detta var det bästa.
  • Anonym (www)

Jag är övertygad om att din mamma har det mycket bra nu och vill inte att du ska känna skuld. Hon vill du ska gå vidare och göra så bra du kan av livet. Ha så roligt du kan. Då trivs din mamma också. Garanterat!

Tack ska ni ha<3! Hade min Mamma legat med slutna ögon helt borta hade jag lättare kunnat acceptera detta.

Men hon var helt vaken och klar och nej, hon ville verkligen inte ha sista sprutan, hon visade det väldigt tydligt.Ofattbart att jag inte tog det på allvar:(

När ytterligare morfinet kickat in såg jag paniken i hennes ögon och då fick jag nog också panik.

Förlåt Mamma! vill jag skrika, jag är så oerhört ledsen.

• Anonym (www)

Min fd fru har haft många år bakom sig med ångest o rädsla över sin fars självmordsförsök. Jag skickade henne i ren desperation till en regressionsterapeut. Där hon gick tillbaka i tiden och gjorde upp med sin historia.
    Hon var en annan människa när hon kom tillbaka från honom.
    Väl värt o prova.

• Anonym (Ssk)

Samtidigt hade hon då levt med smärtor och inte fått ett bra sista dygn. Smärtlindring är A och O i terminal.

Tack.Jag ska se om jag kan hitta en regressionsterapeut.Mina känslor kanske har med så mycket mer att göra än det som hände när hon dog.

Jag tror inte att min Mamma hade ont, det såg inte så ut, det var hennes andning som var oerhört snabb som att hon sprungit fort, en slags hyperventilation.
    Hon var helt vaken och liksom hyper, men helt kontaktbar.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (hur förlåta sig själv?) skrev 2017-12-05 10:59:38 följande:

Tack.Jag ska se om jag kan hitta en regressionsterapeut.Mina känslor kanske har med så mycket mer att göra än det som hände när hon dog.

Jag tror inte att min Mamma hade ont, det såg inte så ut, det var hennes andning som var oerhört snabb som att hon sprungit fort, en slags hyperventilation.

Hon var helt vaken och liksom hyper, men helt kontaktbar.

Hyperventilerande andning är ett tecken på smärtor.
Svar på tråden Kan inte förlåta mig själv- mitt fel att Mamma dog som hon gjorde.