Inlägg från: CarmenCM |Visa alla inlägg
  • CarmenCM

Separera syskon

Hej

Jag var 13 år när mina föräldrar skiljde sig (23 år sen). Mina syskon o jag fick välja var vi ville bo. Vi stannade alla 5 (4 tjejer o 1kille) hos pappa till en början, men efter 1 år fick den minsta flytta till mamma igen eftersom hon bara var 4 år och min pappa jobbade nätter och kvällar ibland. Vi 4 bodde aldrig varannan helg eller varannan vecka hos mamma, vi bodde alltid hos pappa. Fast hon bara bodde 3 mil ifrån oss.

Även om det var vi barna som fick bestämma vart vi ville bo så kände vi länge att våran mamma valde bort oss. Vi tyckte inte att hon kämpade nog för att vi skulle välja henne. Men hon hade precis som ditt ex startat en ny familj, som vi kände betydde mer för henne. Men vi har alltid undrat om vi valde rätt och man har oxå levt med skuldkänslor eftersom mamma var så bra att kasta det i ansikte på oss "det var ni som valde" "ni valde pappa" "allt hade varit annorlunda om ni valt mig".

Jag tycker inte att du ska sära på barnen alla syskon tycker sina små syskon är jobbiga, men det är syskonkärlek. Vi 4 som bodde hos pappa har bra relation till varandra idag, våran lilla syster drar sig undan mer och mer ifrån oss. Hon har ingen bra relation till mamma heller, inte ens med de två yngre syskon hon växte upp med.

Min man och hans bror fick bo ca 60 mil ifrån vandra efter att föräldrarna skiljde sig ( ca 30 år sen). Min man blir arg när han tänker på det, han kan inte förstå föräldrarnas dumma beslut. Samma tycker hans bror.

Tycker inte barn ska få välja, för man vet inte hur det kan påverka dom längre fram. Om dina barn stannar hos dig så hoppas jag att mamman ångrar sig och flyttar tillbaka.

Svar på tråden Separera syskon