• Sarahoee

    Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.

    Magnefico skrev 2017-12-05 11:54:17 följande:

    Att köra trött med barn i bilen är för det första mycket mer ansvarslöst än att sätta dem framåtvända lite tidigare än rekommendabelt. Men om du ändå gör det och har en vettig bil så har den trötthetsvarnare som väcker dig i så fall.

    Viltkrockar undviker du med sänkt hastighet i områden och under årstider när djur är vanligt. Skulle det ändå hända så har du både autobroms och automatisk väjning som ser till att det inte smäller(om du har en vettig bil).

    Även vattenplaning och halka undviker du nästan helt med sänk hastighet och bra däck. Skulle det ändå skita sig så tar antisladdsystemet hand om det.


    Du kanske jobbar med riskanalyser men din kunskap om bilar är uppenbart blygsam :)
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-06 19:10:45 följande:

    Vad är det som inte stämmer menar du?Ja det har jag tänkt på. Allt kan givetvis hända. Det enda man kan gå på är sannolikheten. Den aäger att man effektivsst skyddar barn med aktiv säkerhet, inte passiv. Sedsn är det såklsrt ännu bättre att dessutom åka bakåtvänd. Men om man sitter och är orolig för att vända sin 3-åring bör man lyfta blicken och komma ned på jorden.Var har jag skrivit att nya torkarblad skyddar vid en krock? Varför bemödar du dig om att svara nä är du inte ens läsr vad jag skriver?


    Exempelvis skriver du om automatisk väjning på alla "vettiga" bilar, när automatisk väjning inte finns på våra vägar ännu. Du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning och halka vilket helt enkelt inte stämmer.
    Magnefico skrev 2017-12-06 19:10:45 följande:

    Vad är det som inte stämmer menar du?Ja det har jag tänkt på. Allt kan givetvis hända. Det enda man kan gå på är sannolikheten. Den aäger att man effektivsst skyddar barn med aktiv säkerhet, inte passiv. Sedsn är det såklsrt ännu bättre att dessutom åka bakåtvänd. Men om man sitter och är orolig för att vända sin 3-åring bör man lyfta blicken och komma ned på jorden.Var har jag skrivit att nya torkarblad skyddar vid en krock? Varför bemödar du dig om att svara nä är du inte ens läsr vad jag skriver?


    Du överskattar bilens säkerhetssystem. Du skriver att automatisk väjning sitter på alla vettiga bilar när det inte är sant, du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning vilket inte stämmer, du skriver att det är viktigare med höga poäng på euroncap vid krock än bakåtvänd barnstol vilket inte heller stämmer.

    Det som stämmer är att så lite bilåkning som möjligt samt så säker körning som möjligt är viktigare än bakåtvänd barnstol. Det fantastiska är att vi inte behöver välja :)
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-08 21:26:46 följande:

    Det finns bilar med automatisk väjning att köpa redan idag.

    teknikensvarld.se/nya-volvo-xc60-styr-automatisk-undan-for-faror-403017/

    Antisladdsystem hjälper till vid vattenplaning! Det kan förstås inte göra något om greppet är noll på alla hjul samtidigt, men det är knappast vanligt. Dessutom kan vattenplaning leda till att man får en sladd som fortsätter utanför vattenpölen. Då är det till stor hjälp. Viktigast är docl bra däck och låg hastighet på våg väg. Inte en bakvänd barnstol!

    Vad har du för källa på att bakvänd barnstol är viktigare än många stjärnor i euro ncap?


    Min källa är att en bil med hög säkerhet i euroncap inte är 5ggr säkrare än en bil med medelbetyg i euroncap. En bakvänd stol är 5ggr säkrare än en framåtvänd.

    Antisladd är ett hjälpmedel för föraren som är jättebra! Men det "tar inte hand" om vattenplaning som du skrev. Du kan inte förlita dig på att bilens säkerhetssystem ska ordna upp en farlig situation åt dig.

    Det finns ytterst få (2?) bilmodeller i Sverige med automatisk väjning, och de har båda lanseras för mindre än ett år sedan, du kan omöjligt mena att det är de enda vettiga bilarna på marknaden idag.
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-09 07:35:04 följande:

    En bakåtvänd barnstol är inte 5 ggr säkrare. En framåtvänd stol reducerar skaderisken med 50-60% jämfört med att inte använda något alls. En bakåtvänd med 90% mot att inte annvända något alls.

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/varfor-ska-barnet-aka-bakatvant/

    Tar hand om är möjligen fel utryckt. Det jag menar är att med bra däck och rätt hastighet så får man varken sladd eller vattenplaning. Får man det så har man inte uppfyllt kriterierna. Skulle man ändå misslyckas så finns antisladdsystemet där och hjälper till att reda upp.

    Prioriterar man säkerhet väldigt högt så bör man nog välja en bil med marknadens bästa säkerhetsteknik. Själv tyckef jag inte att det behövs. Men de som tvingar sina barn att sitta bakvänt till 5 års ålder kanske skulle fundera i sådana banor istället.


    Du har rätt, 5ggr säkrare är fel uttryck. 8% av bakåtvända barn behöver läkarvård vid krock jämfört med 40% av framåtvända barn. Det är 5ggr fler framåtvända barn som behöver läkarvård jämfört med bakåtvända barn.

    Fast du uttryckte dig som att har man en vettig bil har man automatisk väjning. Det tyder på okunskap om bilar. Du skrev också att antisladd tar hand om vattenplaning, det tyder också på okunskap om hur bilens säkerhetssystem fungerar. Dina formuleringar, inte mina. Vad du egentligen menar kan inte jag förväntas förstå om du skriver något annat.

    Alltså jag håller med dig om att det finns viktigare saker än bakåtvänd barnstol och förfäras över hur många sköter sina bilar, däremot ser jag noll värde i att argumentera för att bakåtvänd stol är löjligt eller onödigt med tanke på hur liten uppoffring det är jämfört med att exempelvis byta bil. Alla har inte råd att köpa en splitt ny xc60, är det då inte rimligt att uppmuntra dessa människors att minska risken för skador på sina barn genom att använda bakåtvänd stol så länge som möjligt? Uppmuntra gärna folk att köra försiktigt, att inte ta onödiga risker och sköta om sina bilar, men det är väldigt märkligt att prata ner bakåtvänd bilbarnstol som så uppenbart är bättre för barnet om olyckan skulle vara framme.
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-09 19:01:06 följande:

    Vad som är vettigt är väl subjektivt? Om man är så sjukligt mån om barnsäkerhet som somliga här är, så är det enda vettiga i mina ögon det bästa möjliga som finns tillgängligt på marknaden. Kolla hur en del knölae ihop sina barn i denna tråd t.ex.

    www.familjeliv.se/forum/thread/50039495-bildtrad-for-barn-i-bakatvanda-bilstolarnr4/1

    Finns rätt gott om långa 5-6 åringar sitter ihopknölade bakåtvända. Jag tycker att föräldrarna kan prova att sitta så i några timmar innan man tvingar sina barn till det.

    Notera också vilka gamla rishögar till bilar många av stolarna är monterade i! Oftast 10-20 år gamla. Man kanske skulle göra något år det först?


    Men alltså att vilja ha barnen bakvända så länge som möjligt är inte att vara sjukligt mån om barnsäkerhet. Det är en ganska liten uppoffring jämfört med att köpa en ny bil för en halv miljon.

    Jag tycker att de allra flesta barn i den där tråden ser ganska glada och nöjda ut faktiskt. Visst är inte alla bilar nya, men desto bättre att de har barnen bakvända i så fall. Det är verkligen jättekonstigt att kritisera folk som låter sina barn åka bakvänt när det så uppenbart är överlägset framåtvänd.
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-11 19:29:51 följande:

    Poängen är att det är frågan om att sila mygg och svälja kameler. Det är få bilar i tråden som är nyare än 90-talet. Någon skjusade sina barn i en Volvo 240. En annan i en Saab 9000. De lanserades 1979 respektive 1985. Dessa bilar kan inte betecknas som något annat än dödsfällor med moderna mått mätt.

    Det var först i början av 2000-talet som bilarna fick viktig säkerhetsutrustning som ABS, ESP, heltäckande airbags, bältesförsträckare och isofix.

    All respekt för att man inte har råd med en ny bil. Men de flesta bilar har tappat merparten av värdet efter 10 år. Det finns knappast ekonomiska motiv att köra barnen i något äldre än så.Som sagt: Sannolikhet och konsekvens. Förutsättningen är konsekvensen vid en kollision i båda fallen. Finns ingen anledning att tro att sannolikheten skulle skilja. Varför skulle man krocka mer eller mindre ofta beroende på om man har barn i bilen ellee inte?


    Poängen är att oavsett om du sitter i en gammal bil från 1997 eller i en ny bil från 2017 är det säkrare att åka bakvänt än framvänt. Det finns ingen motsättning mellan modern bil och modern (dvs bakåtvänd) barnstol. Du får det att låta som att om du inte har en toppmodern bil med nya, dyra däck så är det meningslöst att använda bakvänd bilbarnstol, vilket såklart är helt fel utan snarare tvärtom, desto viktigare att barnen sitter så säkert som möjligt om det finns andra riskfaktorer.
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-13 20:04:23 följande:

    Jag har aldrig sagt att den passiva säkerheten är lika bra för ett barn som för en vuxen.Det är sant. Poängen med tråden är att det är för mycket fokus på stolen och dess riktning och för lite på andra saker. Somliga knölar ihop sina barn in i absurdum när man skulle kunna sätta dem bekvämt i en framåtvända stol och samtidigt uppnå samma eller högre säkerhet om man lyfte blicken lite. Ingen vettig människa kan väl tycka att det är vettigt att sitta som dessa barn gör?

    Båda två sitter dessutom i just 20+ år gamla bilar med tämligen usel krocksäkerhet.


    Problemet är att du fokuserar på helt fel sak i din trådstart och sabbar därför hela diskussionen. Om du nu tycker att det är så ofantligt viktigt att andras ungar åker säkert kanske du skulle startat en tråd där du påminde folk om att det är viktigt att köra ansvarsfullt och att nya bilar är säkrare än gamla. Tyvärr formulerar du trådstarten till att bli en tråd om hur onödigt det är med bakåtvänd stol, när det tvärtom är en jättebra sak. Det är märkligt av dig att försöka uppmuntra folk att minska på säkerheten istället för att öka säkerheten.

    De där ungarna sitter trångt, men jag tycker inte att de ser ut att lida, inga ledsna miner iaf. Och förlåt, helt ot, men hur vet du vad det är för bilar de sitter i?
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-18 09:55:50 följande:

    Jag skrev att den passiva säkerheten är högre för både barn och vuxna i nyare bilar. Inte att den är liks bra för barn och vuxna.Poängen är att belysa det löjliga i att åka bakåtvänt till varje pris. Jag tror att det är mycket okunskap här och detta forum gör det knappast bättre. Om man säger att man tänker vända något barn som är yngre än 5 år så får man genast ett påhopp.

    Missförstå mig rätt. Bakåtvända stolar är bra. Men alltför många verkar tro att det är det enda som spelar roll. Har man bara satt barnet bakåt så tror man att man gjort allt man kan för säkerheten. Inger kam vara mer fel.

    Det står i inläggen vilka bilar de sitter i.


    Jag tror tvärtom att väldigt få tror att alla bilar är exakt lika säkra oavsett skick och ålder. Du kan nog sluta oroa dig för det. Däremot är det nog många som tycker att det är konstigt att sätta barn framvänt så länge de kan sitta bakvänt, eftersom det är mycket säkrare att sätta barnet bakåtvänd. Att någon inte har råd att köpa den säkraste bilen för flera hundratusen är det nog få vettiga människor som ifrågasätter, men att någon vänder en fyraåring framåt utan någon annan anledning än att det "ser tokigt ut" har nog många lite svårare att acceptera.

    Om du vill diskutera risken med gamla vanskötta bilar tycker jag att du ska starta en tråd om det, och inte en om hur löjligt det är med bakåtvänd barnstol.
Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.