• DenHyggligeFadern

    Son 2år 3 mån sover totalt 10tim/dygn

    Hej

    Jag har läst mycket om barn och sömn och vet att det är väldigt individuellt hur stort ett barns sömnbehov är. Vår son är fullt frisk, pigg och glad och har alltid haft ett väldigt litet sömnbehov, tyvärr. Nu är han 2 år och 3 månader och har under dom senaste månaderna sovit ca 9t 20 min på natten och 40 minuter på dagen, alltså endast 10 timmar/dygn. Givetvis förekommer lite variation i hur mycket han sover och ibland vaknar han på natten, men somnar då om fort.

    Det jag undrar är om det är fler som har (eller har haft) barn i denna ålder som sover så extremt lite. I någon gammal tråd tyckte man att 11 timmar var väldigt lite för ett barn på 2 år och 3 månader och vår son sover endast 10 timmar. Finns det någon rimlig chans att vår son skulle kunna få ett ökat sömnbehov i framtiden (menar inom ett par år). Det låter ju så otroligt skönt att ha ett barn som sover lite längre på natten så att man kan få lite vuxentid på kvällen. För 6 månader sedan minskade vi ned dags-sömnen till 40 min, men nu ska vi prova att ta bort den helt så att han istället bara får en liten vilostund mitt på dagen.

  • Svar på tråden Son 2år 3 mån sover totalt 10tim/dygn
  • lövet2

    Alltså, jag tycker väl inte det där låter extremt lite. I den åldern har 2 av mina barn sovit mindre än så och varit pigga och nöjda med det. Den som sov minst sov 9 h/dygn och den som sov mest sov ca 16 h/dygn. Den som sov lite fortsatte med det genom hela barndomen, och den som sov mycket fortsatte med det. Vi föräldrar fick helt enkelt anpassa oss.

  • Mascaraklumpar

    Min son sov också lite och för honom har sömnbehovet inte ökat, däremot har vi fått mer och mer tid för oss själva ju mer han klarat att leka ensam. När de blir så pass stora att de kan gå upp själva på morgonen kan man ju stanna uppe längre och sova lite längre också.

    Att testa att ta bort dagsömnen är nog smart. För oss har det inte gjort någon skillnad, men för en del verkar det funka..

Svar på tråden Son 2år 3 mån sover totalt 10tim/dygn